اولا باید دانست امور عبادی بیشتر جنبه تعبدی دارد و نباید به واسطه همانندی غسل جنابت و سایر اغسال در شکل ظاهری , آثار و احکام را نیز یکسان پنداشت . در تعبدیات آن چه که مهم است تسلیم شدن در برابر خداوند متعال و اظهار بندگی مهم است و این اختلافات خود منشائ امتحان بندگی است چنان که در مورد تعداد مائموران جهنم خداوند متعال خبر می دهد آنها 19 نفر هستند و این خبر را ما به امتحان موئمنین از منافقین و اهل شک می داند, (مدثر, آیات 30 و 31). ثانیا , براساس روایات نقل شده از اهل بیت (ع ) یک سری تفاوت هایی بین غسل جنابت و سایر غسل ها به چشم می خورد که همین مسائله می تواند منشائ اختلاف آثار آنها باشد و آن این که غسل جنابت رافع حدث اکبر می باشد. ثالثا , این حکم یعنی »کافی بودن غسل جنابت از وضو و عدم آن در مورد سایر غسل ها« مورد اتفاق نظر همه علما نیست بلکه فتوای برخی مراجع تقلید این است که برخی دیگر از غسل ها و حتی برخی غسل های مستحبی نیز جایگزین وضو می شود.