ازدواج یکى از مهمترین پدیده هاى زندگى انسان است و در پیشرفت، کمال و سعادتمندى انسان نقش اساسى دارد و طبیعى است که هر جوانى که در آستانه ازدواج قرار دارد، همواره به فکر این مسأله مهم و شریک زندگى خود یعنى همسر آینده اش مى باشد. قبل از این که مستقیما وارد پاسخ به پرسش شما شویم بهتر آن است به شرایط انتخاب همسر و ملاک ها و معیارهای آن را برایتان بیان کنیم تا با بینش کاملتری تصمیم بگیرید. مهمترین آنها عبارتند از: 1- ایمان و به عبارتى دیگر دین دار بودن یکى از مهمترین شرایط همسر مى باشد. البته ایمان مراتب زیادى دارد ما نباید خیلى پرتوقع باشیم و ایمان کامل و بالاترین درجه آن را مد نظر قرار دهیم بلکه منظور این است که مسائل دینى مثل نماز، محبت به اهل بیت، شعائر دینى،رعایت حلال و حرام براى او مهم باشد و در رعایت آنها اهتمام بورزد.
2- اصالت خانوادگى؛ یعنى از خانواده اى متدین، آبرومند، اجتماعى و اهل معاشرت، مردم دار و خوش نام و در عین حال از نظر جسمانى و روانى سالم باشند.
3- اخلاق نیک داشته باشد. البته این مورد نیز امرى نسبى است و توقع بالا نباید داشت.
4- تمایل قلبى به ازدواج.
5- عدم حماقت، از فهم و شعور لازم حداقل در حد متوسط برخوردار باشد.
6- از نظر ظاهرى، قیافه و اندام او به گونه اى باشد که خوشایند همسرش باشد. این مورد نیز امرى نسبى است و بیشتر به نظر طرفین بستگى دارد. به عبارت دیگر قیافه زوجین باید مطلوب یکدیگر باشد.
7- هم سطح بودن (کفو)؛ یعنى هم خانواده او و هم شخص او از ابعاد گوناگون اجتماعى،
اقتصادى، تحصیلى و اعتقادات دینى و حتى سیاسى نزدیک به هم باشند چه این که دختر و پسر هر چه از نظر سطح تدین، فرهنگ خانوادگى، قیافه، تحصیلات و امکانات مالى به هم نزدیک باشند بهتر مى توانند یکدیگر را درک کنند و فضاى زندگى آنها در آینده از توافق و تعادلبیشترى برخوردار خواهد بود. البته روشن است که تفاوت هاى مختصرى اگر وجود داشته باشد اشکالى ندارد.
نکته مهمى که به نظر مى آید باید مد نظر شما قرار گیرد، اجتناب از افراط و تفریط و به عبارت دیگر رعایت اعتدال در همه شؤونات زندگى از جمله انتخاب همسر مى باشد. اگر در انتخاب همسر خیلى ایده آلى فکر کنیم و ویژگى هایى که براى انتخاب همسر مناسب بیان شدرا در حد عالى توقع داشته باشیم. قطعا دچار مشکل خواهیم شد. همه این معیارهایى که بیان شد داراى مراتب زیادى است و قرار نیست که هر انسانى در همان ابتداى زندگى این ویژگى ها را در سطح عالى داشته باشد بلکه رسیدن به سطوح عالى نیاز به زمان و تلاش و کوشش وهمچنین مجاهدت مستمر دارد و این وظیفه اى است که در گستره زندگى و در طول یک عمر حاصل مى شود نه در همان آغاز زندگى و عنفوان جوانى. بنابراین اگر کسى به طور نسبى داراى معیارهایى (که بیان شده) بود، کافى است و ما مى توانیم او را به عنوان همسر آینده خود انتخابکنیم و با او یک زندگى مسالمت آمیز توأم با رشد و تعالى و آرامش روانى داشته باشیم. بنابراین ما نباید آنچه که فرد باید در طول زندگى به آن دست یابد، توقع داشته باشیم در همین ابتدا همه آن را داشته باشد، این یک تفکر غیرمنطقى و غیرواقع بینانه است و قطعا اگر تعدیل نشود مشکل آفرین خواد بود.
اکنون با توجه به این مقدمه و بیان معیارهای اساسی و اصلی در انتخاب همسر به نظر می رسد ملاک های دیگر از جمله سید بودن خواستگار و… نمی تواند عامل اساسی و تعیین کننده ای برای زندگی سعادتمندانه و موفقیت آمیز باشد. بنابراین همان طور که فرمودید از نظر ایمان و اخلاق و تحصیلات و اصالت خانوادگی چیزی کم ندارد و خانواده محترمتان نیز به آن اصرار می کنند بهتر آن است پاسخ مثبت دادن لطمه ای به خوشبختی شما نخواهد زد. مهم علاقه و محبت به یکدیگر به وجود آمده در پرتو ایمان و اخلاق است و اگر این شناخت و محبت وجود دارد اقدام کنید.
مطمئنا کسب رضایت والدین به خصوص مادرتان در موفقیت و خوشبختی تان تأثیرگذار است.
اما فرموده اید: «از او خوشم نمی آید» با اندکی دقت و مطالعه و تفکر در این باره و ریشه این حالت، علت یابی کنید و اگر برای آن دلیل منطقی و صحیح در قلبتان یافتید تن به آن ندهید ولی اگر بهانه ای بیش نیست و دلیل منطقی برای آن ندارید مطمئن باشید پس از ازدواج و خواندن عقد، محبت به وجود خواهد آمد. در عین حال اگر بتوانید در مکاتبه بعدی دلیل این خوش نیامدن را برایمان بنویسید امکان پاسخ صریح تر و دقیق تر برای ما فراهم خواهد شد.
خداوند متعال هم من و شما را آزاد و مختار آفریده است تا براساس تفکر، مشورت و مطالعه، در گزینش ها و انتخاب خودتان تصمیم گیری کنید و آن گونه نیست که همه کاری را با خواندن ورد و دعایی حل کرد.
اما این که نذرتان از نظر شرعی و فقهی چگونه حل می شود: نذر شرعی دارای شرایطی است که اگر یکی از آن شروط محقق نباشد نذر صحیح نیست و شرعا عمل به آن لازم نمی باشد از جمله مهمترین شروط که خیلی از افراد به آن توجه ندارند خواندن صیغه نذر است. البته لازم نیست عربی باشد. یعنی حتما باید نذر را به زبان جاری کرده باشید به این صورت که گفته باشید برای خدا بر ذمه من است که به فردی از سادات شوهر نمایم. اگر این معنی را فقط در ذهن نیت کرده اید نذر محقق نشده و شرعا عمل به آن لازم نیست و به فرد غیر سید می توانید شوهر نمایید.
بلی، اگر نذر با تمام شرایط محقق شده باید به آن عمل شود و الا کفاره واجب می شود و کفاره آن مانند افطار عمدی روزه ماه رمضان است (یعنی 60 روز، روزه که 31 روز آن پی در پی باشد و یا 60 مسکین را طعام دادن) شروط دیگر نذر به طور خلاصه عبارتند از: نذر کننده عاقل، بالغ، از روی قصد و اختیار نذر کرده باشد، مورد نذر در توان و قدرت شخص باشد، چیزی و کاری که متعلق نذر واقع شده شرعا انجام دادنش بهتر از انجام ندادنش باشد -و کاری که شرعا حرام است نباشد و همین طور ترک واجب هم نباشد- علاوه بر همه خواندن صیغه است که توضیح دادیم.
2- اصالت خانوادگى؛ یعنى از خانواده اى متدین، آبرومند، اجتماعى و اهل معاشرت، مردم دار و خوش نام و در عین حال از نظر جسمانى و روانى سالم باشند.
3- اخلاق نیک داشته باشد. البته این مورد نیز امرى نسبى است و توقع بالا نباید داشت.
4- تمایل قلبى به ازدواج.
5- عدم حماقت، از فهم و شعور لازم حداقل در حد متوسط برخوردار باشد.
6- از نظر ظاهرى، قیافه و اندام او به گونه اى باشد که خوشایند همسرش باشد. این مورد نیز امرى نسبى است و بیشتر به نظر طرفین بستگى دارد. به عبارت دیگر قیافه زوجین باید مطلوب یکدیگر باشد.
7- هم سطح بودن (کفو)؛ یعنى هم خانواده او و هم شخص او از ابعاد گوناگون اجتماعى،
اقتصادى، تحصیلى و اعتقادات دینى و حتى سیاسى نزدیک به هم باشند چه این که دختر و پسر هر چه از نظر سطح تدین، فرهنگ خانوادگى، قیافه، تحصیلات و امکانات مالى به هم نزدیک باشند بهتر مى توانند یکدیگر را درک کنند و فضاى زندگى آنها در آینده از توافق و تعادلبیشترى برخوردار خواهد بود. البته روشن است که تفاوت هاى مختصرى اگر وجود داشته باشد اشکالى ندارد.
نکته مهمى که به نظر مى آید باید مد نظر شما قرار گیرد، اجتناب از افراط و تفریط و به عبارت دیگر رعایت اعتدال در همه شؤونات زندگى از جمله انتخاب همسر مى باشد. اگر در انتخاب همسر خیلى ایده آلى فکر کنیم و ویژگى هایى که براى انتخاب همسر مناسب بیان شدرا در حد عالى توقع داشته باشیم. قطعا دچار مشکل خواهیم شد. همه این معیارهایى که بیان شد داراى مراتب زیادى است و قرار نیست که هر انسانى در همان ابتداى زندگى این ویژگى ها را در سطح عالى داشته باشد بلکه رسیدن به سطوح عالى نیاز به زمان و تلاش و کوشش وهمچنین مجاهدت مستمر دارد و این وظیفه اى است که در گستره زندگى و در طول یک عمر حاصل مى شود نه در همان آغاز زندگى و عنفوان جوانى. بنابراین اگر کسى به طور نسبى داراى معیارهایى (که بیان شده) بود، کافى است و ما مى توانیم او را به عنوان همسر آینده خود انتخابکنیم و با او یک زندگى مسالمت آمیز توأم با رشد و تعالى و آرامش روانى داشته باشیم. بنابراین ما نباید آنچه که فرد باید در طول زندگى به آن دست یابد، توقع داشته باشیم در همین ابتدا همه آن را داشته باشد، این یک تفکر غیرمنطقى و غیرواقع بینانه است و قطعا اگر تعدیل نشود مشکل آفرین خواد بود.
اکنون با توجه به این مقدمه و بیان معیارهای اساسی و اصلی در انتخاب همسر به نظر می رسد ملاک های دیگر از جمله سید بودن خواستگار و… نمی تواند عامل اساسی و تعیین کننده ای برای زندگی سعادتمندانه و موفقیت آمیز باشد. بنابراین همان طور که فرمودید از نظر ایمان و اخلاق و تحصیلات و اصالت خانوادگی چیزی کم ندارد و خانواده محترمتان نیز به آن اصرار می کنند بهتر آن است پاسخ مثبت دادن لطمه ای به خوشبختی شما نخواهد زد. مهم علاقه و محبت به یکدیگر به وجود آمده در پرتو ایمان و اخلاق است و اگر این شناخت و محبت وجود دارد اقدام کنید.
مطمئنا کسب رضایت والدین به خصوص مادرتان در موفقیت و خوشبختی تان تأثیرگذار است.
اما فرموده اید: «از او خوشم نمی آید» با اندکی دقت و مطالعه و تفکر در این باره و ریشه این حالت، علت یابی کنید و اگر برای آن دلیل منطقی و صحیح در قلبتان یافتید تن به آن ندهید ولی اگر بهانه ای بیش نیست و دلیل منطقی برای آن ندارید مطمئن باشید پس از ازدواج و خواندن عقد، محبت به وجود خواهد آمد. در عین حال اگر بتوانید در مکاتبه بعدی دلیل این خوش نیامدن را برایمان بنویسید امکان پاسخ صریح تر و دقیق تر برای ما فراهم خواهد شد.
خداوند متعال هم من و شما را آزاد و مختار آفریده است تا براساس تفکر، مشورت و مطالعه، در گزینش ها و انتخاب خودتان تصمیم گیری کنید و آن گونه نیست که همه کاری را با خواندن ورد و دعایی حل کرد.
اما این که نذرتان از نظر شرعی و فقهی چگونه حل می شود: نذر شرعی دارای شرایطی است که اگر یکی از آن شروط محقق نباشد نذر صحیح نیست و شرعا عمل به آن لازم نمی باشد از جمله مهمترین شروط که خیلی از افراد به آن توجه ندارند خواندن صیغه نذر است. البته لازم نیست عربی باشد. یعنی حتما باید نذر را به زبان جاری کرده باشید به این صورت که گفته باشید برای خدا بر ذمه من است که به فردی از سادات شوهر نمایم. اگر این معنی را فقط در ذهن نیت کرده اید نذر محقق نشده و شرعا عمل به آن لازم نیست و به فرد غیر سید می توانید شوهر نمایید.
بلی، اگر نذر با تمام شرایط محقق شده باید به آن عمل شود و الا کفاره واجب می شود و کفاره آن مانند افطار عمدی روزه ماه رمضان است (یعنی 60 روز، روزه که 31 روز آن پی در پی باشد و یا 60 مسکین را طعام دادن) شروط دیگر نذر به طور خلاصه عبارتند از: نذر کننده عاقل، بالغ، از روی قصد و اختیار نذر کرده باشد، مورد نذر در توان و قدرت شخص باشد، چیزی و کاری که متعلق نذر واقع شده شرعا انجام دادنش بهتر از انجام ندادنش باشد -و کاری که شرعا حرام است نباشد و همین طور ترک واجب هم نباشد- علاوه بر همه خواندن صیغه است که توضیح دادیم.