در این باره به طور مختصر باید دانست ،نظام دنیا جایگاه فراز و نشیب و آموزش و رشد و محل اختیار و انتخاب آدمی است . به عبارت دیگر دنیا محل آمد و شد و تجربه و آزمون است تا شخصیت آدمی شکل گیرد اما جهان برزخ و قیامت هنگامه نتیجه گیری و حسابرسی است از این رو در دنیا فرصت پشیمانی اصلاح و جبران داده می شود.اما در برزخ و قیامت بر اساس شخصیت ساخته شده انسانها با انها برخورد می شود و خداوند که آگاه به اسرار وجودی انسانهاست می داند که چنین افرادی که گناهکار بوده اند اگر عمر طولانی هم در دنیا می کردند باز هم به اعمال خلاف خود ادامه می دادند.درباره این گروه از مردم قرآن در سوره مومنون آیات 99و100 می فرماید «تا آنگاه که مرگ یکی از ایشان فرا رسید می گوید :پروردگارا مرا باز گردانیدشاید من در آنچه وانهاده ام کار نیکی انجام دهم نه چنین است این سخنی است که او گوینده آن است و پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته خواهند شد»اما درباره ترس و وحشت شب اول قبر حتی برای بزرگان و علماءباید دانست بهشت جایگاه پاکان کامل است و هر کس در دنیا با توجه به مزاحمتها و دادو ستدها و غیره حداقل کدورتهایی برای او حاصل می شود که این کدورت ها باید پاک شود خداوند با عذاب و سختی دنیا و آخرتء به مومنان لطف می کند که این کدورتها را در دنیا با گرفتاریها و یا در اوایل برزخ با تحمل فشارها آنها را پاک کند.
با توجه به آنچه گفته شد عذابها نتیجه اعمال خود انسان است و خداوند این عذابها را برای مومنان در دنیا و یا برزخ پیش می اورد تا کار آنان به قیامت کشیده نشود و این لطف خداست البته بدیهی است اصل حسابرسی و عذاب به مقتضای عدالت و حکمت خداست و نشانه هدف مندی جهان آفرینش است.
با توجه به آنچه گفته شد عذابها نتیجه اعمال خود انسان است و خداوند این عذابها را برای مومنان در دنیا و یا برزخ پیش می اورد تا کار آنان به قیامت کشیده نشود و این لطف خداست البته بدیهی است اصل حسابرسی و عذاب به مقتضای عدالت و حکمت خداست و نشانه هدف مندی جهان آفرینش است.