بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقی است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت می دهد و عملی که عقلاً قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. اما این که تقلب در امتحان حق کسی را ضایع می کند یا نه؟ اولاً: موجب تضییع می شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانی که تقلب نکرده اند پیشی می گیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان می دهد و این در موفقیت های بعدی مؤثر است.
ثانیاً: ضد اخلاقی بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقی را از دیگری ضایع کند بلکه همین که عملی مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافی است که آن را ممنوع بدانیم و خود را برای انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسی که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر می رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل؛ یعنی، پس دادن نمره هایی که با تقلب به دست آورده است، راهی جز استغفار و تصمیم جدی بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.
ثانیاً: ضد اخلاقی بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقی را از دیگری ضایع کند بلکه همین که عملی مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافی است که آن را ممنوع بدانیم و خود را برای انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسی که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر می رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل؛ یعنی، پس دادن نمره هایی که با تقلب به دست آورده است، راهی جز استغفار و تصمیم جدی بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.