این دوروایت دارای اطلاق و کلیت نیستند .روایتی که می گوید با آمدن فقر ایمان ازدر دیگر می رود، در واقع تبیین وضعیت معمولی مردم است ؛ یعنی برخی ازانسان های عادی در تنگنای شدید اقتصادی دین گریز می شوند و این منافاتی ندارد با این که برخی در شرایط فقر استوارتر در ایمان شدند .مقصود از ( ( الفقرفخری ) ) نیز این است که به عنوان یک پیامبر و رهبر امت در اوج سادگی زیستن و زندگی شبیه فقرا داشتن نوعی افتخار است وگرنه خود فقر به تنهایی افتخاری نیست ، زیرا ممکن است این فقر تحمیلی باشد، بلکه گزینش اختیاری یک زندگی همسان با فقرا افتخار است و سخن پیامبر ( ص ) دقیقاً به همین معنا است