یکی از مبانی سکولاریسم حاکم بر جهان غرب ، علم گرایی است . در قرن هفدهم رشد علوم تجربی باعث بروز روحیه افراطی علم گرایی گردید؛ که درست در مقابل تعالیم خرافی و مدرسه ای کلیسا واقع شد به گونه ای که حتی مساعی دانشمندان متألّه و متعصّب مسیحی چون گالیله و نیوتن نیز توان دفاع از دین کلیسایی و معارف آن را نداشت. این علم زدگی که روش آن تأکید مفرط بر تجربه بود اساساً به نفی لزوم تدبیر و حاکمیت خداوند انجامید؛ خداوند بسان ساعت سازی تصور شد که جهان را آفریده و آن را به حال خود وا نهاده است.
بنابراین بشر مدرن دیگر به آموزه های وحیانی ، نیروی غیبی ، ارواح، شیاطین و … اعتقاد چندانی نداشت. و علومی چون جامعه شناسی، روان شناسی، فیزیولوژی و … نیز هر کدام به طرد آموزه ها و گزاره های مسیحیت پرداختند، این است که بسیاری از محقّقان عرب زبان واژه عِلمانیت (علم گرایی) را مترادف سکولاریسم قرار داده اند.
منابع :
1. فرهنگ واژه ها – زیر نظر عبدالرسول بیات، ص 328 ـ343
2. علم گرایی، سید محمود نبویان ، ماهنامه آموزشی، اطلاع رسانی معارف، شماره 33، بهمن ، 1384، صص18-23 . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 27/100117820)
بنابراین بشر مدرن دیگر به آموزه های وحیانی ، نیروی غیبی ، ارواح، شیاطین و … اعتقاد چندانی نداشت. و علومی چون جامعه شناسی، روان شناسی، فیزیولوژی و … نیز هر کدام به طرد آموزه ها و گزاره های مسیحیت پرداختند، این است که بسیاری از محقّقان عرب زبان واژه عِلمانیت (علم گرایی) را مترادف سکولاریسم قرار داده اند.
منابع :
1. فرهنگ واژه ها – زیر نظر عبدالرسول بیات، ص 328 ـ343
2. علم گرایی، سید محمود نبویان ، ماهنامه آموزشی، اطلاع رسانی معارف، شماره 33، بهمن ، 1384، صص18-23 . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 27/100117820)