به نظر ما بهترین کاری که در این مقطع حساس و سر نوشت ساز می توان انجام داد، نشر آگاهی و بیدار سازی قشر جوان نسبت به حساسیت انتخابات ، شرکت در آن و آشنایی دقیق و اهتمام به در نظر گرفتن معیارها و ضوابط انتخاب اصلح است. در مورد همه انتخابات، دو مسأله مهم مطرح می باشد یکی اصل شرکت در انتخابات و انداختن رأی در صندوق، دوم شناخت و تشخیص کاندیدای اصلح که کار بسیار مهم و حسّاسی می باشد و نیازمند تحقیق گسترده و دقیق از کاندیدای اصلح که این کار، گاهی توسط خودشخص رأی دهنده (بدون واسطه) به خاطر اطلاعاتی که از سوابق اجرائی، انگیزه ها، افکار و عقاید فرد، میزان ایمان و تعهد و دلسوزی او نسبت به نظام و مردم، قدرت و توان مدیریتی او در اجرای برنامه ها و پایبندی او به اصول و ارزشهای اسلامی، و بالاخره اصلح بودن و برتریکاندیدای مورد نظر خویش نسبت به سایر کاندیداها در موارد یاد شده، دارد، اقدام به رأی دادن می نماید. اما گاهی فرد توان و قدرت تشخیص و شناخت و انتخاب کاندیدای اصلح را ندارد یا به علّت تعدد کاندیداها و… این کار برای او میسّر نمی باشد. در این جا لازم است تا از طریق شناخت مع الواسطه اقدام نماید یعنی به تشکل های مذهبی و سیاسی مورد اطمینان خود یا افراد متدین، متعهد و کارشناسی که توان تشخیص این امر را دارند مراجعه نماید.
براساس جهان بینی اسلام، تمامی اعمال انسان می باید متکی به عنصر «شناخت» و دانایی باشد. و این مساله در رفتارهای اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است از طرفی دیگر شناختی صحیح و معتبر است که براساس معیارها و سوابق دقیق و مشخص به دست آمده باشد. حضرت علی(ع) می فرمایند: حق را بشناس , تا اهلش را بشناس «فاعرف الحق تعرف اهله»(محمدی ری شهری , میزان الحکمه , ج 3, ص 1237).
حضرت بر این نکته تأکید می ورزند که اول باید ملاک های حقیقت را شناخت , تا براساس آنها بتوان اهل حق را باز شناخت. در مساله انتخابات چند نکته , مهم می باشد: 1. وظایف انتخاب کنندگان2. شرایط انتخاب شوندگان 3. راه شناخت شرایط.
1-1. انتخاب کاندیدای اصلح فقط برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی, بدون دخالت دادن امیال نفسانی , روابط دوستی , گروه گرایی , تعصبات نژادی , محلی , قومی و قبیله ای.
رسول خدا(ص ) می فرمایند: «من استعمل عاملا من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله و سنه نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین ; هر کس از بین مسلمانان کسی را بر سر کار بیاورد و بداند در بین مسلمین فردی وجود دارد که برای آن کار سزاوارتر و به کتاب خدا و سنت پیغمبر(ص ) آشناتر است , آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع امت اسلامی خیانت کرده است » الغدیر ج 8 ص 291 به نقل از: سنن بیهقی ج 2 ص 118 بنگرید: محمدی ری شهری, محمد, میزان الحکمه, ج 4 ص 3692 قم؛ دارالحدیث, چاپ اول.
1-2. فردی را که می خواهند انتخاب کنند, باید در حد مقدورمورد شناسایی قرار داده و از دیانت , صداقت , توان و کارآیی او مطمئن باشند.
2.شرایط انتخاب شوندگان, با مراجعه به آیات و روایات ائمه معصومین (ع ) می توان شرایط ذیل را برای کاندیدای اصلح بیان نمود:
2-1. ایمان, عدالت, تقوا و پرهیز از معصیت و گناه. نساء (4), آیه ی 141, و هود (11) آیه 113, و نیز: انسان (76), آیه ی 24.
2-2. حلم و بردباری, حسن اخلاق و خوش رفتاری با مردم و زیردستان. نگاه اصول کا فی ج 1 ص 407.
2-3. ساده زیستی و بی اعتنایی به جلوه های فریبنده دنیا, توأم با رعایت عفت و پاک دامنی در خانواده . امام علی (ع ) می فرمایند: «و ان عملک لیس بطعمه و لکنه فی عنقک امانه ; حکمرانی برای تو طعمه و خوراک نیست , بلکه برگردن تو امانت است », (نهج البلاغه , نامه 5).
4- پای بند به اجرای سنت های دینی و انجام واجبات الهی.
5- دارای دانش کافی و آگاهی از فقه اسلامی همراه با بینش عمیق سیاسی و مدیریت کافی و حسن تدبیر برای اداره امور جامعه.
6- از اسباب نامشروع (تخریب , اسراف در تبلیغات و…) برای پیروزی بر رقیب استفاده ننماید. حضرت علی (ع ) در مقابل کسانی که پیشنهاد می دادند برای جذب افراد و جلوگیری از خطر احتمالی به بعضی از آنها سهم بیشتری از بیت المال بدهد, می فرمایند: «اتأمرونی ان اطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه ; به من دستور می دهید که با جور طلب یاری نمایم », (نهج البلاغه , خطبه 126).
7- در همه حال مصلحت نظام اسلامی , وحدت و منافع و امنیت ملی را بر مصالح گروهی و جناحی و شخصی خود, مقدم بدارد.
8- براساس آیه کریمه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم », (نساء, آیه 59) همیشه مطیع محض ولایت فقیه بوده , در راستای خط امام و رهبری قدم بردارد.
9- دشمن ستیز, دوستدار حق و مخالف باطل باشد: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء», (مائده , آیه 51)
«یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا آبائکم و اخوانکم اولیاء», (توبه , آیه 23)
«اشداءح علی الکفار, رحماءح بینهم », (فتح , آیه 29)
10- رسول خدا(ص ) می فرماید: «من تقدم علی قوم من المسلمین و هو یری ان فیهم من هو افضل منه فقد خان الله و رسوله والمسلمین؛ هر کسی خود را بر قومی مقدم بدارد در حالی که بداند در بین آن ملت فاضل تر از او برای آن کار وجود دارد, آن شخص به خدا و رسول و جمیع مسلمانان خیانت کرده است », (الغدیر, ج 8, ص 291).
بنابراین اگر مسلمان متعهد و واجد شرایط لازم , نامزد ریاست شود, ولی رفیق و رقیب خود را از خود متعهدتر و شایسته تر برای تصدی آن مسؤولیت بداند, چه بسا وظیفه و واجب شرعی این باشد که به نفع او کنار برود. دومین مرحله بعد از شناخت معیارها و شرایط کاندیدای اصلح , شناسایی و تشخیص مصداق آن می باشد. برای تعیین مصداق , باید بررسی شود:
الف ) تشخیص وجود شرایط و ملاکات اخلاقی , دینی , تعهد و… در فرد مورد نظر و برتری او نسبت به سایر کاندیداها. در این باره باید گفت که شناخت کامل مسائل معنوی , اعتقادی , تقوا و… در افراد کار بسیار دقیق و حساس است . تا انسان بافردی معاشرت طولانی و نشست و برخاست کافی نداشته باشد, و او را در حالت های مختلف و زمینه های گوناگون آزمایش نکرده باشد, نمی تواند به نتیجه برسد; لذا باید با مرور بر سابقه زندگی فرد و کسب اطلاعات از افرادی که او را در این زمینه ها کاملا می شناسند, آگاهی لازم را به دست آورد.
ب ) تشخیص میزان کارآیی , تخصص , توان مدیریتی فرد، خصوصا در شرایطی که جامعه ما قرار دارد بسیار مهم است و همان گونه که مقام معظم رهبری تأکید نمودند، شرط کارآمدی و کارآیی برای رئیس جمهور آینده کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا در وضعیت در وضعیت فعلی بیشترین هجوم تبلیغاتی دشمنان، بر محور ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و سوء استفاده و بزرگ نمایی برخی مشکلات و معضلاتی است که در جامعه وجود دارد، و انتخاب رئیس جمهوری متعهد، توانا و با قدرت مدیریتی لازم می تواند ضمن برطرف نمودن این قبیل مشکلات و معضلات، اهرم های تبلیغاتی دشمنان را نیز خنثی سازد.
برای این کار نیز باید با سوابق علمی و تحصیلی , سوابق اجرایی و… آشنایی کامل داشته باشد و یا از افراد مورد اطمینان و گروه های مطمئن کسب آگاهی نماید. در هر صورت , تشخیص و شناخت کاندیدای اصلح , با توجه به شناخت معیار حق و شرایط و صفات نمایندگان اصلح , ممکن می باشد. علاوه بر معیارهای فوق می توان با مراجعه حضوری به کاندیداهای ورد نظر خویش و طرح بعضی سوالات مهم و کلیدی پیرامون مسائل مهم کشور ، از جهت گیری و مواضع آنان به صورت دقیق تری اطمینان حاصل نمایید ؛ در ادامه به چند نمونه از سوالات و محور های اساسی جهت شناخت دیدگاه ها و نگرش های سیاسی نامزدهای مجلس شورای اسلامی اشاره می نماییم :
1 . دین و سیاست ؛ دین اسلام ، آموزه ها و ارزشهای آن تا چه اندازه توانایی اداره جامعه در جهان پیشرفته کنونی را دارد ؟ آیا مدیریت فقهی کارآمد است ؟
2 . ولایت فقیه و رهبری نظام ؛ محدوده اختیارات رهبری در ارتباط با مجلس چه اندازه است ؟ آیا رهبری می تواند جلوی تصویب برخی قوانین مجلس را بگیرد ؟ تا چه اندازه مجلس باید در چارچوب دیدگاههای ولی فقیه حرکت کند؟ آیا اختیارات رهبری منحصر به مواردی است که در قانون اساسی آمده ؟
3 . شورای نگهبان ؛ با توجه به انتخاب کاندیداها توسط مردم و فهم و شعور بالای افراد جامعه چه نیازی به احراز صلاحیت ها و بررسی سوابق کاندیداها توسط شورای نگهبان است ؟ مگر در قانون اساسی اصل بر برائت افراد نیامده ؟
4 . وظایف مجلس آینده ؛ اختیارات یک نماینده در زمینه پروژه های اجرایی و عمرانی در منطقه انتخابی خود و وعده دادن به مردم تا چه اندازه است ؟ مهمترین اولویت های مجلس هشتم چیست ؟ مجلس آینده لازم است چه نوع برخورد و تعاملی با دولت داشته باشد ؟
5 . سیاست داخلی ؛ ارزیابی شما از وضعیت کنونی کشور در عرصه های مختلف چیست ؟ تا چه اندازه جهت گیری دولت را در اداره کشور مفید ارزیابی می نمایید ؟ چه دیدگاهی نسبت به برنامه های عمرانی و سفرهای استانی رئیس جمهور نظیر سهمیه بندی بنزین ، سهام عدالت و… دارید ؟ آیا توسعه عدالت اجتماعی دولت به توزیع فقر منجر شده است ؟ علت اصلی وجود برخی مشکلات نظیر تورم ، مسکن و اشتغال چیست ؟ راه حل کدام است ؟ در مورد آزادی بیان و مطبوعات ، احزاب سیاسی و سایر آزادی ها چه دیدگاهی دارید؟ در شرایط کنونی نظام و جامعه ما نیازمند کدام نگرش و گرایش فکری است ؛ اصلاح طلبی ، اصول گرایی یا هر دو ؟ راهکار مورد نظر شما در مقابله با مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و تهاجم فرهنگی چیست ؟ آیا چشم انداز بیست ساله واقع بینانه می باشد ؟
6 . هسته ای ؛ به نظر شما در شرایط کنونی با توجه به تحریم های گسترده و تهدیدات نظامی و وجود منابع عظیم گاز و نفت کشور ، آیا بهتر نیست برنامه های هسته ای به صورت تعلیق درآمده یا کنار گذاشته شود؟
7 . سیاست خارجی ؛ چه دیدگاهی پیرامون مواضع مجلس هفتم در قبال مسایل بینالمللی و قدرت های جهانی دارید ؟ آیا شرایط کنونی را بحرانی می دانید ؟ برای پیشگیری از تهاجم نظامی آمریکا چه دیدگاهی دارید ؟ ارزیابی شما از نتایج حمله احتمالی به ایران چیست ؟ آیا برقراری رابطه با آمریکا در شرایط حاضر با مصالح کشور سازگار است ؟ حمایت از حزب الله لبنان ، فلسطین و … با توجه به مشکلات داخلی و فشارهای بین الملی چه فایده ای دارد؟ نوع تعامل ایران با پدیده جهانی شدن و کنوانسیون های مختلف بین المللی پیرامون حقوق بشر ، زنان و … چگونه باید باشد ؟
بدیهی است دقت در نحوه پاسخگویی کاندیداها به این قبیل پرسشها، تا حدودی می تواند مبیّن جهت گیری و توانایی فکری و سیاسی آنها بوده و ما را در انتخاب دقیق کاندیدای اصلح یاری نماید . و بالآخره در نظر گرفتن معیارهایی که مقام معظم رهبری در بیانات خویش برای کاندیدای اصلح معرفی می نمایند و تطبیق دقیق آن با کاندیداها ، یکی از بهترین راهکارهای شناخت کاندیدای اصلح می باشد .
در هر صورت اگر فردی نتوانست خودش مصادیق کاندیدای اصلح را تشخیص دهد, لازم است به آگاهان عادل و خبره اعم از فرد یا تشکل های مذهبی و سیاسی مراجعه کند و براساس شناخت و معرفت کامل وظایف اجتماعی خود را سامان دهد.زیرا انتخاب کنندگان مادامی که براساس شناخت و معیارهای فوق به انتخاب کاندیدای مورد نظرشان پردازند، حتی در صورت اشتباه، نه تنها مرتکب گناه نشده اند، بلکه به خاطر سعی و تلاش که در شناسایی فرد اصلح به کار برده اند مستحق ثواب و اجر الهی نیز خواهند بود. اما اگر شخصی بدون در نظر گرفتن معیارها و شرایطی که در اسلام و قانون اساسی در نظر گرفته شده است و تنها براساس امیال و منافع فردی و جناحی به شخصی رأی داد و بعدا مشخص شد که چنین فردی شایستگی آن مقام را نداشته نه تنها گناه کار محسوب می شود بلکه در اشتباهات و کم کاری های آن فرد نیز در صورتی که به پیروزی دست یابد، شریک خواهد بود.
معرفی چند منبع در خصوص احزاب و جریان های سیاسی :
1ـ شناسی سیاسی/نویسنده حسین عبد اللهی فر ، پایگاه اینترنتی بصیرت.
2ـ شناسنامه احزاب سیاسی ایران، محمدرضا ناظری، پارسایان
3 – شناسایی سازمان ها و تشکل های احزاب سیاسی ایران، وزارت کشور
4 . جریان شناسی و غرب شناسی،مرکز تحقیقات سپاه ، سایت طوبی
5 . جناح های سیاسی در ایران امروز نویسینده آقای حجت مرتجی ناشر تهران انتشارات نقش نگار
6 – جناح بندی سیاسی در ایران از دهه 1360تا دوم خرداد1376 نویسنده دکتر سعید برزین تهران نشر مرکز
7 . جریان ها و جنبش های مذهبی سیاسی ایران، سال های 1320 – 1357، رسول جعفریان، نشر پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، چاپ دوم، 1381 (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100103432)
براساس جهان بینی اسلام، تمامی اعمال انسان می باید متکی به عنصر «شناخت» و دانایی باشد. و این مساله در رفتارهای اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است از طرفی دیگر شناختی صحیح و معتبر است که براساس معیارها و سوابق دقیق و مشخص به دست آمده باشد. حضرت علی(ع) می فرمایند: حق را بشناس , تا اهلش را بشناس «فاعرف الحق تعرف اهله»(محمدی ری شهری , میزان الحکمه , ج 3, ص 1237).
حضرت بر این نکته تأکید می ورزند که اول باید ملاک های حقیقت را شناخت , تا براساس آنها بتوان اهل حق را باز شناخت. در مساله انتخابات چند نکته , مهم می باشد: 1. وظایف انتخاب کنندگان2. شرایط انتخاب شوندگان 3. راه شناخت شرایط.
1-1. انتخاب کاندیدای اصلح فقط برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی, بدون دخالت دادن امیال نفسانی , روابط دوستی , گروه گرایی , تعصبات نژادی , محلی , قومی و قبیله ای.
رسول خدا(ص ) می فرمایند: «من استعمل عاملا من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله و سنه نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین ; هر کس از بین مسلمانان کسی را بر سر کار بیاورد و بداند در بین مسلمین فردی وجود دارد که برای آن کار سزاوارتر و به کتاب خدا و سنت پیغمبر(ص ) آشناتر است , آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع امت اسلامی خیانت کرده است » الغدیر ج 8 ص 291 به نقل از: سنن بیهقی ج 2 ص 118 بنگرید: محمدی ری شهری, محمد, میزان الحکمه, ج 4 ص 3692 قم؛ دارالحدیث, چاپ اول.
1-2. فردی را که می خواهند انتخاب کنند, باید در حد مقدورمورد شناسایی قرار داده و از دیانت , صداقت , توان و کارآیی او مطمئن باشند.
2.شرایط انتخاب شوندگان, با مراجعه به آیات و روایات ائمه معصومین (ع ) می توان شرایط ذیل را برای کاندیدای اصلح بیان نمود:
2-1. ایمان, عدالت, تقوا و پرهیز از معصیت و گناه. نساء (4), آیه ی 141, و هود (11) آیه 113, و نیز: انسان (76), آیه ی 24.
2-2. حلم و بردباری, حسن اخلاق و خوش رفتاری با مردم و زیردستان. نگاه اصول کا فی ج 1 ص 407.
2-3. ساده زیستی و بی اعتنایی به جلوه های فریبنده دنیا, توأم با رعایت عفت و پاک دامنی در خانواده . امام علی (ع ) می فرمایند: «و ان عملک لیس بطعمه و لکنه فی عنقک امانه ; حکمرانی برای تو طعمه و خوراک نیست , بلکه برگردن تو امانت است », (نهج البلاغه , نامه 5).
4- پای بند به اجرای سنت های دینی و انجام واجبات الهی.
5- دارای دانش کافی و آگاهی از فقه اسلامی همراه با بینش عمیق سیاسی و مدیریت کافی و حسن تدبیر برای اداره امور جامعه.
6- از اسباب نامشروع (تخریب , اسراف در تبلیغات و…) برای پیروزی بر رقیب استفاده ننماید. حضرت علی (ع ) در مقابل کسانی که پیشنهاد می دادند برای جذب افراد و جلوگیری از خطر احتمالی به بعضی از آنها سهم بیشتری از بیت المال بدهد, می فرمایند: «اتأمرونی ان اطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه ; به من دستور می دهید که با جور طلب یاری نمایم », (نهج البلاغه , خطبه 126).
7- در همه حال مصلحت نظام اسلامی , وحدت و منافع و امنیت ملی را بر مصالح گروهی و جناحی و شخصی خود, مقدم بدارد.
8- براساس آیه کریمه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم », (نساء, آیه 59) همیشه مطیع محض ولایت فقیه بوده , در راستای خط امام و رهبری قدم بردارد.
9- دشمن ستیز, دوستدار حق و مخالف باطل باشد: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء», (مائده , آیه 51)
«یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا آبائکم و اخوانکم اولیاء», (توبه , آیه 23)
«اشداءح علی الکفار, رحماءح بینهم », (فتح , آیه 29)
10- رسول خدا(ص ) می فرماید: «من تقدم علی قوم من المسلمین و هو یری ان فیهم من هو افضل منه فقد خان الله و رسوله والمسلمین؛ هر کسی خود را بر قومی مقدم بدارد در حالی که بداند در بین آن ملت فاضل تر از او برای آن کار وجود دارد, آن شخص به خدا و رسول و جمیع مسلمانان خیانت کرده است », (الغدیر, ج 8, ص 291).
بنابراین اگر مسلمان متعهد و واجد شرایط لازم , نامزد ریاست شود, ولی رفیق و رقیب خود را از خود متعهدتر و شایسته تر برای تصدی آن مسؤولیت بداند, چه بسا وظیفه و واجب شرعی این باشد که به نفع او کنار برود. دومین مرحله بعد از شناخت معیارها و شرایط کاندیدای اصلح , شناسایی و تشخیص مصداق آن می باشد. برای تعیین مصداق , باید بررسی شود:
الف ) تشخیص وجود شرایط و ملاکات اخلاقی , دینی , تعهد و… در فرد مورد نظر و برتری او نسبت به سایر کاندیداها. در این باره باید گفت که شناخت کامل مسائل معنوی , اعتقادی , تقوا و… در افراد کار بسیار دقیق و حساس است . تا انسان بافردی معاشرت طولانی و نشست و برخاست کافی نداشته باشد, و او را در حالت های مختلف و زمینه های گوناگون آزمایش نکرده باشد, نمی تواند به نتیجه برسد; لذا باید با مرور بر سابقه زندگی فرد و کسب اطلاعات از افرادی که او را در این زمینه ها کاملا می شناسند, آگاهی لازم را به دست آورد.
ب ) تشخیص میزان کارآیی , تخصص , توان مدیریتی فرد، خصوصا در شرایطی که جامعه ما قرار دارد بسیار مهم است و همان گونه که مقام معظم رهبری تأکید نمودند، شرط کارآمدی و کارآیی برای رئیس جمهور آینده کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا در وضعیت در وضعیت فعلی بیشترین هجوم تبلیغاتی دشمنان، بر محور ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و سوء استفاده و بزرگ نمایی برخی مشکلات و معضلاتی است که در جامعه وجود دارد، و انتخاب رئیس جمهوری متعهد، توانا و با قدرت مدیریتی لازم می تواند ضمن برطرف نمودن این قبیل مشکلات و معضلات، اهرم های تبلیغاتی دشمنان را نیز خنثی سازد.
برای این کار نیز باید با سوابق علمی و تحصیلی , سوابق اجرایی و… آشنایی کامل داشته باشد و یا از افراد مورد اطمینان و گروه های مطمئن کسب آگاهی نماید. در هر صورت , تشخیص و شناخت کاندیدای اصلح , با توجه به شناخت معیار حق و شرایط و صفات نمایندگان اصلح , ممکن می باشد. علاوه بر معیارهای فوق می توان با مراجعه حضوری به کاندیداهای ورد نظر خویش و طرح بعضی سوالات مهم و کلیدی پیرامون مسائل مهم کشور ، از جهت گیری و مواضع آنان به صورت دقیق تری اطمینان حاصل نمایید ؛ در ادامه به چند نمونه از سوالات و محور های اساسی جهت شناخت دیدگاه ها و نگرش های سیاسی نامزدهای مجلس شورای اسلامی اشاره می نماییم :
1 . دین و سیاست ؛ دین اسلام ، آموزه ها و ارزشهای آن تا چه اندازه توانایی اداره جامعه در جهان پیشرفته کنونی را دارد ؟ آیا مدیریت فقهی کارآمد است ؟
2 . ولایت فقیه و رهبری نظام ؛ محدوده اختیارات رهبری در ارتباط با مجلس چه اندازه است ؟ آیا رهبری می تواند جلوی تصویب برخی قوانین مجلس را بگیرد ؟ تا چه اندازه مجلس باید در چارچوب دیدگاههای ولی فقیه حرکت کند؟ آیا اختیارات رهبری منحصر به مواردی است که در قانون اساسی آمده ؟
3 . شورای نگهبان ؛ با توجه به انتخاب کاندیداها توسط مردم و فهم و شعور بالای افراد جامعه چه نیازی به احراز صلاحیت ها و بررسی سوابق کاندیداها توسط شورای نگهبان است ؟ مگر در قانون اساسی اصل بر برائت افراد نیامده ؟
4 . وظایف مجلس آینده ؛ اختیارات یک نماینده در زمینه پروژه های اجرایی و عمرانی در منطقه انتخابی خود و وعده دادن به مردم تا چه اندازه است ؟ مهمترین اولویت های مجلس هشتم چیست ؟ مجلس آینده لازم است چه نوع برخورد و تعاملی با دولت داشته باشد ؟
5 . سیاست داخلی ؛ ارزیابی شما از وضعیت کنونی کشور در عرصه های مختلف چیست ؟ تا چه اندازه جهت گیری دولت را در اداره کشور مفید ارزیابی می نمایید ؟ چه دیدگاهی نسبت به برنامه های عمرانی و سفرهای استانی رئیس جمهور نظیر سهمیه بندی بنزین ، سهام عدالت و… دارید ؟ آیا توسعه عدالت اجتماعی دولت به توزیع فقر منجر شده است ؟ علت اصلی وجود برخی مشکلات نظیر تورم ، مسکن و اشتغال چیست ؟ راه حل کدام است ؟ در مورد آزادی بیان و مطبوعات ، احزاب سیاسی و سایر آزادی ها چه دیدگاهی دارید؟ در شرایط کنونی نظام و جامعه ما نیازمند کدام نگرش و گرایش فکری است ؛ اصلاح طلبی ، اصول گرایی یا هر دو ؟ راهکار مورد نظر شما در مقابله با مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و تهاجم فرهنگی چیست ؟ آیا چشم انداز بیست ساله واقع بینانه می باشد ؟
6 . هسته ای ؛ به نظر شما در شرایط کنونی با توجه به تحریم های گسترده و تهدیدات نظامی و وجود منابع عظیم گاز و نفت کشور ، آیا بهتر نیست برنامه های هسته ای به صورت تعلیق درآمده یا کنار گذاشته شود؟
7 . سیاست خارجی ؛ چه دیدگاهی پیرامون مواضع مجلس هفتم در قبال مسایل بینالمللی و قدرت های جهانی دارید ؟ آیا شرایط کنونی را بحرانی می دانید ؟ برای پیشگیری از تهاجم نظامی آمریکا چه دیدگاهی دارید ؟ ارزیابی شما از نتایج حمله احتمالی به ایران چیست ؟ آیا برقراری رابطه با آمریکا در شرایط حاضر با مصالح کشور سازگار است ؟ حمایت از حزب الله لبنان ، فلسطین و … با توجه به مشکلات داخلی و فشارهای بین الملی چه فایده ای دارد؟ نوع تعامل ایران با پدیده جهانی شدن و کنوانسیون های مختلف بین المللی پیرامون حقوق بشر ، زنان و … چگونه باید باشد ؟
بدیهی است دقت در نحوه پاسخگویی کاندیداها به این قبیل پرسشها، تا حدودی می تواند مبیّن جهت گیری و توانایی فکری و سیاسی آنها بوده و ما را در انتخاب دقیق کاندیدای اصلح یاری نماید . و بالآخره در نظر گرفتن معیارهایی که مقام معظم رهبری در بیانات خویش برای کاندیدای اصلح معرفی می نمایند و تطبیق دقیق آن با کاندیداها ، یکی از بهترین راهکارهای شناخت کاندیدای اصلح می باشد .
در هر صورت اگر فردی نتوانست خودش مصادیق کاندیدای اصلح را تشخیص دهد, لازم است به آگاهان عادل و خبره اعم از فرد یا تشکل های مذهبی و سیاسی مراجعه کند و براساس شناخت و معرفت کامل وظایف اجتماعی خود را سامان دهد.زیرا انتخاب کنندگان مادامی که براساس شناخت و معیارهای فوق به انتخاب کاندیدای مورد نظرشان پردازند، حتی در صورت اشتباه، نه تنها مرتکب گناه نشده اند، بلکه به خاطر سعی و تلاش که در شناسایی فرد اصلح به کار برده اند مستحق ثواب و اجر الهی نیز خواهند بود. اما اگر شخصی بدون در نظر گرفتن معیارها و شرایطی که در اسلام و قانون اساسی در نظر گرفته شده است و تنها براساس امیال و منافع فردی و جناحی به شخصی رأی داد و بعدا مشخص شد که چنین فردی شایستگی آن مقام را نداشته نه تنها گناه کار محسوب می شود بلکه در اشتباهات و کم کاری های آن فرد نیز در صورتی که به پیروزی دست یابد، شریک خواهد بود.
معرفی چند منبع در خصوص احزاب و جریان های سیاسی :
1ـ شناسی سیاسی/نویسنده حسین عبد اللهی فر ، پایگاه اینترنتی بصیرت.
2ـ شناسنامه احزاب سیاسی ایران، محمدرضا ناظری، پارسایان
3 – شناسایی سازمان ها و تشکل های احزاب سیاسی ایران، وزارت کشور
4 . جریان شناسی و غرب شناسی،مرکز تحقیقات سپاه ، سایت طوبی
5 . جناح های سیاسی در ایران امروز نویسینده آقای حجت مرتجی ناشر تهران انتشارات نقش نگار
6 – جناح بندی سیاسی در ایران از دهه 1360تا دوم خرداد1376 نویسنده دکتر سعید برزین تهران نشر مرکز
7 . جریان ها و جنبش های مذهبی سیاسی ایران، سال های 1320 – 1357، رسول جعفریان، نشر پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، چاپ دوم، 1381 (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100103432)