خانه » همه » مذهبی » معرفی کتاب درباره عاشورا

معرفی کتاب درباره عاشورا

کتاب لهوف نوشته سید ابن طاووس (که به فارسی نیز ترجمه شده است) نزد علمای شیعه مورد اعتماد و اعتبار است و از همه تاریخ های دیگر معتبرتر است (تحقیق درباره اول اربعین سید الشهدا، نوشته آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی، ص 6 تا 18)
در مورد آگاهی از زندگی و شخصیت امام حسین ( علیه السلام ) و همچنین واقعه عاشورا ر . ک :
1- الفباى فکرى امام حسین(ع) محمدرضا صالحى کرمانى
2- فرهنگ عاشورا جواد محدثى
3- درسى که حسین(ع) به انسان ها آموخت شهید هاشمى نژاد
4- سخنان حسین بن على از مدینه تا کربلا صادق نجمى
5- قیام جاودانه محمدرضا حکیمى
6- منتهى الآمال شیخ عباس قمى
7- ترجمه لهوف ابن طاووس
8- حماسه حسینى شهید مرتضى مطهرى
9- حسین بن على(ع) را بهتر بشناسیم محمد یزدى
10- پیشواى شهیدان سید رضا صدر
11- پرتوى از عظمت حسین(ع) لطف اللّه صافى
[پایان کد انتخابی][کامل از کد92587]کتاب های شیخ جعفر شوشتری از مفیدترین و ارزنده ترین کتاب ها است . مقاتل مورد اعتبار: ((منتهی الامال )) ((لهوف )) و ((ارشاد)) می باشند. البته معتبر و مفید بودن این کتب به معنای این نیست که تمام محتویات آنها صحیح باشند. در کنار این کتاب ها بهتر است کتاب ((حماسه حسینی )) شهید مطهری نیز مطالعه شود. ترجمه کتاب : ((لهوف )) به نام (( آهی سوزان برمزار شهیدان )) چاپ شده است .
معتبرترین مقتل، مقتل «لوط بن یحیی» مشهور به «ابومخنف» است. نام این مقتل «مقتل الحسین -علیه السلام-» است. لوط بن یحیی مشهور به ابومخنف در نیمه دوم قرن اول هجری قمری در کوفه به دنیا آمد و در سال یکصد و پنجاه و هفت یا یکصد و پنجاه هشت وفات کرد. پدر او یحیی بن سعید از یاران علی(ع) بود و جدش مخنف از یاران حضرت علی(ع) و پیامبر خدا(ص) بود.
ابومخنف از مورخان نامدار صدر اسلام و از نخستین افرادی بود ه کتاب مستقلی درباره قیام امام حسین(ع) نوشت. در مذهب وی اختلاف است. برخی او را شیعه و برخی او را از اهل سنت شمرده اند. ولی چنین به نظر می رسد که او شیعه بوده است و در هر حال او مورد اعتماد شیعه است و بسیاری از رجالیان وی را توثیق کرده اند.
ابومخنف در حدود چهل کتاب نوشته است که همه آنها از بین رفته است. مهمترین کتاب او همین «مقتل الحسین» است و این مقتل تا قرن چهارم هجری موجود بوده و طبری در تاریخش از آن نقل کرده است ولی بعدها این کتاب مهم مانند دیگر کتاب های ابومخنف از بین رفت و هیچ نسخه این از آن موجود نیست.
کتابی که اکنون به نام «مقتل ابومخنف» مشهور است نه تنها از ابومخنف نیست بلکه نمی توان آن را منسوب به او هم دانست و به دلایل متعدد، مجعول است و به احتمال زیاد در قرن ششم ساخته و پرداخته شده است. بسیاری از علماء به مجعول بودن مقتل موجود در بازار اعتراف و تصریح کرده اند و آن را از ابومخنف ندانسته اند. حاجی نوری در کتاب «لؤلؤ و مرجان» می گوید: «افسوس که اصل مقتل بی عیب ابومخنف در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت داده می شود مشتمل است بر بعضی مطالب منکره مخالف اصول مذهب.»
همچنین سید عبدالحسین شرف الدین در کتاب «مؤلفو الشیعه فی صدر الاسلام» می گوید: «پوشیده نیست که مقتل الحسین (ع) که رایج است و منسوب به ابومخنف است، شامل احادیث فراوانی است که ابومخنف از آنها اطلاع نداشته است و آنها را به دروغ به او نسبت می دهند.» و شیخ عباس قمی هم می گوید: «مقتل ابومخنف اگر در دست بود، در نهایت اعتبار بود، لکن افسوس که اصل آن مقتل مفقود شده است و به دست ما نرسیده است. و این مقتلی که در دست است و در بحارالانوار آمده، و به ابومخنف نسبت داده شده، معلوم نیست از کیست و از ابومخنف نیست و طبری در تاریخ خود در باب مقتل امام حسین(ع) از مقتل ابومخنف نقل کرده است و من بسیاری از آنها را در نفس المهموم نقل کرده ام.»
مقتلی که الآن در بازار است و از ابی مخنف نیست، بارها چاپ شده است هم در ایران، هم در عراق و هم در هند و دو بار به فارسی ترجمه شده است.کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع)، محمد اسفندیاری، چاپ اول، 1380، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، صص 67-74
پس این مقتل که متعلق به ابومخنف است در قرن دوم نوشته شده و در زمان خلفای عباسی بوده است.
رضی الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفر بن طاووس معروف به ابن طاووس، کتابی نوشته به نام «لهوف» این کتاب، کتابی است تاریخی و روایی درباره قیام امام حسین(ع) و روایات کتاب بدون سند نوشته شده است. این کتاب مورد اعتماد شیعه است و در قرن هفتم نوشته شده است.همان، ص 79 به بعد شهید آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی نویسنده کتاب «تحقیق در اول اربعین حضرت سید الشهدا» گفته است که لهوف نقلیاتش بسیار مورد اعتماد است و درمیان کتب مقاتل کتاب مقتلی به اندازه اعتبار و اعتماد آن نمی رسد و در اطمینان به آن کتاب، در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته استگرچه آن را در اوایل جوانی نوشته است. گذشته از این از کدام عبارت مرحوم سید فهمیده می شد که لهوف در اوایل جوانی تألیف فرموده است؟تحقیق در اول اربعین حضرت سیدالشهداء، ص 7، چاپ سوم، 1368
حاجی نوری به برخی مطالب لهوف ایراد گرفته و گفته چون این کتاب در دوره جوانی سید نوشته شده خالی از اشکال نیست و قاضی به او پاسخ می دهد که اگر چه در دوره جانی هم نوشته باشد باز هم بسیار معتبر است و بعد قاضی می گوید: «دلیلی نیست که ثابت بکند که سید لهوف آن را در دوره جوانی نوشته باشد.» (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 6/100113322)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد