ترتیب موجود سوره هاى قرآنى ـ که از سوره حمد شروع مى شود و به سوره الناس ختم مى گردد ـ قطعاً با ترتیب نزول آنها هماهنگى ندارد؛ زیرا بسیارى از سوره هایى که در مکه و در آغاز بعثت نازل شده است، اکنون از جهت ترتیب در پایان قرآن قرار گرفته و بر عکس بسیارى از سوره هاى مدنى در اول یا وسط قرآن قرار گرفته است. تقریباً مى توان گفت ترتیب موجود سوره هاى قرآن برعکس ترتیب نزول آنها مى باشد و ابتدا سوره هاى طولانى آمدهاست و در آخر به سوره هاى کوتاه که نوعاً مکى هستند ختم مى شود، ولى مسئله این است که آیا ترتیب کنونى سوره قرآن به دستور پیامبر(ص) انجام گرفته یا با اجتهاد و رأى صحابه بعد از پیامبر(ص) بوده است؟ نظر اکثر محققان بر آن است که ترتیب موجود، امر توقیفى است؛ یعنى، از جانب خدا و به دستور پیامبر(ص) انجام شده است و مؤید آن روایتى است از ابى بن کعب که گفت: روزى رسول خدا(ص) مرا احضار کرد و فرمود: جبرئیل مرا مأمور ساخته تابر تو درود و تهنیت بگویم و قرآن را بر تو بخوانم… و سپس رسول خدا(ص) به بیان فضیلت سوره هاى قرآنى به ترتیب موجود در قرآن از سوره حمد تا الناس پرداخت. همان گونه که در مورد ترتیب نزول سوره ها گفته شد، ترتیب آیات هر سوره نیز با ترتیب نزول آیات تفاوت دارد و بین ترتیب نزول آیات هر سوره، تقدیم و تأخّر وجود دارد؛ چه بسا آیاتى که دیرتر نازل شده، ولى در اول سوره قرار گرفته است و حتى در بعضى از سوره ها، بخشى از آیات آن مکّى و بخش دیگر آن مدنى است. ولى از مجموع اسناد و روایات چنین برمى آید که ترتیب آیات در بین سوره ها و هم چنین الحاق هر آیه اى به سوره مخصوص،امرى توقیفى بوده که از جانب خدا و به دستور پیامبر(ص) انجام گرفته و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق علماى اسلامى بر این باور هستند.همان گونه که در مورد ترتیب نزول سوره ها گفته شد، ترتیب آیات هر سوره نیز با ترتیب نزول آیات تفاوت دارد وبین ترتیب نزول آیات هر سوره، تقدیم و تأخّر وجود دارد؛ چه بسا آیاتى که دیرتر نازل شده، ولى در اول سوره قرارگرفته است و حتى در بعضى از سوره ها، بخشى از آیات آن مکّى و بخش دیگر آن مدنى است. ولى از مجموع اسناد وروایات چنین برمى آید که ترتیب آیات در بین سوره ها و هم چنین الحاق هر آیه اى به سوره مخصوص، امرى توقیفىبوده که از جانب خدا و به دستور پیامبر(ص) انجام گرفته و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق علماى اسلامى بر این باورهستند.چینش اغلب آیات قرآن به دستور پیامبر(ص) و در زمان خود آنحضرت بوده است. و در مواردى آیاتى از یک آیه بطور جداگانه و در مقاطع مختلف نازل مى گردید و در بین فواصل نزول این آیات چه بسا آیات دیگرى مربوط به سوره دیگرنازل مى گردید لذا پیامبر اکرم(ص) جایگاه هر آیه را مشخص نموده و اعلام مى فرمودند که مربوط به کدامین سوره هست.
این از ویژگیهای قرآن کریم است که بسیاری از موضوعات را در موارد گوناگون ،یاد آور می شود.قرآن کتاب هدایت است،وبرای این مقصود از شیوه های گوناگون وارد شده است.
قرآن کتاب جاودانی است وهدایت انسانها را تا روز قیامت بعهده دارد،ضمن آنکه عده ای تلاش کرده اند تابین آیات یک سوره ارتباط بر قرار کنند ،لکن نیاز نیست.زیرا قران کتابی است که در طول 23سال نازل شده ،در مناسبت های گوناگون،ولازم نیست یک موضوع را در یک سوره پیگیری کند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 4/100107268)
این از ویژگیهای قرآن کریم است که بسیاری از موضوعات را در موارد گوناگون ،یاد آور می شود.قرآن کتاب هدایت است،وبرای این مقصود از شیوه های گوناگون وارد شده است.
قرآن کتاب جاودانی است وهدایت انسانها را تا روز قیامت بعهده دارد،ضمن آنکه عده ای تلاش کرده اند تابین آیات یک سوره ارتباط بر قرار کنند ،لکن نیاز نیست.زیرا قران کتابی است که در طول 23سال نازل شده ،در مناسبت های گوناگون،ولازم نیست یک موضوع را در یک سوره پیگیری کند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 4/100107268)