در پاسخ شما برادر عزیز عرض می شود که : توسل و تمسک و واسطه قراردادن اهل بیت (علیهم السلام) یک امر نیک و ضروری میباشد و از آیات متعدد و روایات کثیره این ضرورت استفاده می شود نکتهای که باید قبل از ذکر عدم برآورده شدن حاجات توسل اهل بیت گفته شود این است که : اولا: ما اهل بیت (علیه السلام) را چون عبد خالص و فانی در ذات پاک خداوند میدانیم آنها را واسطه قرار می دهم و ثانیا این که ما معتقدیم اهل بیت (علیه السلام) به طور مستقل و بدون اذن خدا نمیتواننند کاری انجام دهند لذا از این رو ما از اولیاء خدا به طور مستقل چیزی نمیخواهیم بلکه آنها را واسطه قرار میدهیم و علت وساطت به خاطر آن است که آنها در پیشگاه خداوند آبرو دارند.
لذا برادر عزیز این که شما استناد به آیه فرمودید و گله مند شدید که چرا آنها حاجات را برآورده نمیکنند میگوئیم که:
اولا: آنان در برآوردن حاجات مستقل نیستند بلکه باید به اذن خدا باشد.
و ثانیا: ممکن است آن چه را ما میخواهیم و صلاح خود را در استجابت آن می دانیم، در واقع به مصلحت ما نباشد. لذا فرمودند که یکی از علل عدم استجابت دعا این است که :
ممکن است از خداوند درخواستی داشته باشیم و صلاح را در استجابت آن دعا بپنداریم و آن را برای خود موجب کسب کمالی بدانیم اما در واقع در تشخیص مصداق دچار اشتباه شده باشیم . نمی دانیم که اگر خواست ما تحقق پیدا کند چه لوازمی دارد آیا لوازم آن نیز به حال مفید است یا نه؟ اگر ما به لوازم آن آگاهی داشتیم، قطعا دعای ما به شکل دیگری اظهار میگردید.
3- ثالثا: گاهی اوقات نیز به جای استجابت دعا در این دنیا به خداوند مقاماتی را در آخرت به انسان عطا می فرماید… خداوند متعال چون می داند که مومن به دلیل ایمانش علاقه بیشتری به امور اخروی دارد، گاهی دعای او درباره امور مادی را برای آخرتش ذخیره میکند او هم وقتی ببینید که در آن جهان به چه مقاماتی زایل می گردد از خداوند تشکر خواهد کرد و از این معامله با خداوند خرسند خواهد گشت .
نتیجه آن که: استناد به آیه که حتما ضرورت دارد و اهل بیت حاجات ما را برآورده کنند درست نیست . به علت آن که اهل بیت مستقلا کاری نمیکنند و ماهم طبق عقاید اسلامی خود عقیده داریم که آن ها مستقلا از خدا کاری نمی توانند بکنند. و بلکه هر کاری انجام میدهند، به اذن خداوند متعال می باشد و ثانیا: علت دوم عدم برآورده شدن حاجات این است که مصلحت در برآورده شده حاجت نیست. و چه بسا که حاجت برآورده شود ولی در واقع به ضرر می باشد . وثالثا خداوند در مقابل دعا و عدم استجابت آن، دعا را ذخیره برای آخرت قرار می دهد:
رابعا عدم اجابت بر برخی موارد به دلیل مانع است که آن مانع هم خود ما هستیم یعنی همه شرایط مساعد است مثل ایجاد احتراق در کبریت اما رطوبت مانع آن می شود بعضی از معاصی و اعمال ما باعث عدم اجابت می شود .
نکته آخر اینکه دعا و عبودیت وظیفه ما است و اما اجابت مصلحت اوست حتی بهتر است در دعاها بگویم که خدایا هر چه خیر و صلاح ما است همان را برای ما تقدی کن زیرا او مصلحت ما را بهتر از خود ما میداند .
منابع :
1- پاسدار اسلام، ص 273، ص 17 ، با اندکی تلخیص
2- بر درگاه دوست، محمدتقی مصباح یزدی ، ص 48 و 50
منابع ارجاعی جهت مطالعه بیشتر :
1- بر درگاه دوست ، مصباح یزدی ، محمدتقی
2- پند جاوید، مصباح یزدی ، محمدتقی
3- تفسیر نمونه
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 75/400008)
لذا برادر عزیز این که شما استناد به آیه فرمودید و گله مند شدید که چرا آنها حاجات را برآورده نمیکنند میگوئیم که:
اولا: آنان در برآوردن حاجات مستقل نیستند بلکه باید به اذن خدا باشد.
و ثانیا: ممکن است آن چه را ما میخواهیم و صلاح خود را در استجابت آن می دانیم، در واقع به مصلحت ما نباشد. لذا فرمودند که یکی از علل عدم استجابت دعا این است که :
ممکن است از خداوند درخواستی داشته باشیم و صلاح را در استجابت آن دعا بپنداریم و آن را برای خود موجب کسب کمالی بدانیم اما در واقع در تشخیص مصداق دچار اشتباه شده باشیم . نمی دانیم که اگر خواست ما تحقق پیدا کند چه لوازمی دارد آیا لوازم آن نیز به حال مفید است یا نه؟ اگر ما به لوازم آن آگاهی داشتیم، قطعا دعای ما به شکل دیگری اظهار میگردید.
3- ثالثا: گاهی اوقات نیز به جای استجابت دعا در این دنیا به خداوند مقاماتی را در آخرت به انسان عطا می فرماید… خداوند متعال چون می داند که مومن به دلیل ایمانش علاقه بیشتری به امور اخروی دارد، گاهی دعای او درباره امور مادی را برای آخرتش ذخیره میکند او هم وقتی ببینید که در آن جهان به چه مقاماتی زایل می گردد از خداوند تشکر خواهد کرد و از این معامله با خداوند خرسند خواهد گشت .
نتیجه آن که: استناد به آیه که حتما ضرورت دارد و اهل بیت حاجات ما را برآورده کنند درست نیست . به علت آن که اهل بیت مستقلا کاری نمیکنند و ماهم طبق عقاید اسلامی خود عقیده داریم که آن ها مستقلا از خدا کاری نمی توانند بکنند. و بلکه هر کاری انجام میدهند، به اذن خداوند متعال می باشد و ثانیا: علت دوم عدم برآورده شدن حاجات این است که مصلحت در برآورده شده حاجت نیست. و چه بسا که حاجت برآورده شود ولی در واقع به ضرر می باشد . وثالثا خداوند در مقابل دعا و عدم استجابت آن، دعا را ذخیره برای آخرت قرار می دهد:
رابعا عدم اجابت بر برخی موارد به دلیل مانع است که آن مانع هم خود ما هستیم یعنی همه شرایط مساعد است مثل ایجاد احتراق در کبریت اما رطوبت مانع آن می شود بعضی از معاصی و اعمال ما باعث عدم اجابت می شود .
نکته آخر اینکه دعا و عبودیت وظیفه ما است و اما اجابت مصلحت اوست حتی بهتر است در دعاها بگویم که خدایا هر چه خیر و صلاح ما است همان را برای ما تقدی کن زیرا او مصلحت ما را بهتر از خود ما میداند .
منابع :
1- پاسدار اسلام، ص 273، ص 17 ، با اندکی تلخیص
2- بر درگاه دوست، محمدتقی مصباح یزدی ، ص 48 و 50
منابع ارجاعی جهت مطالعه بیشتر :
1- بر درگاه دوست ، مصباح یزدی ، محمدتقی
2- پند جاوید، مصباح یزدی ، محمدتقی
3- تفسیر نمونه
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 75/400008)