طلسمات

خانه » همه » مذهبی » زیارت جامعه کبیره-

زیارت جامعه کبیره-

شاید در نگاه اول چنین سؤالى به ذهن خطور نماید که واژه «باذن اللَّه» در ولایت تکوینى برآمده از زیارت جامعه نیامده است و این اعمال به ائمه اطهار(علیهم السلام) نسبت داده شده است اما بااندکى تامل و دقت در فرازهاى مختلف این زیارت بزرگ بدست مى آید که سراسر این زیارت، گویایى رهبرى ائمه اطهار(علیهم السلام) به سوى حضرت حق اوست و آنان دعوت کنندگان به بندگى خدا و مومنان به حضرت حق سبحانه و تعالى و… مى باشند به مواردى از آن فرازها اشاره مى شود: «الى اللَّه تدعون و علیه تدلون و به تومنون و له تسلمون و بامره تعملون و الى سبیله ترشدون و بقوله تحکمون».
شما خلق را به خدا مى خوانید و بر طریق او راهنمایى و دلالت مى کنید و بخدا ایمان دارید و تسلیم او و مطیع فرمان اویید و به راه خلق را هدایت کرده و به کلام او حکم مى کنید.
با توجه به این که جار و مجرور در این فراز مقدم شده، کلام مفید حصر است یعنى ائمه اطهار(علیهم السلام) شما تنها و تنها به سوى خدا دعوت مى کنید و مردم را به سوى او راهنمایى مى کنید یعنى هر کارى که مى کنید به فرمان خدا و به سوى خدا و به اراده خداست که همان باذن اللَّه است. پرتوى از زیارت جامعه کبیره، مکارم شیرازى، ص 56.
«السلام على الدعاه الى اللَّه و الادلاء على مرضات اللَّه و التامین فى محبه اللَّه و المخلصین فى توحید اللَّه و المظهرین لامر اللَّه و نهیه و عباده المکرمین الذین لایسبقونه بالقول و هم بامره یعملون»؛ «سلام بر شما باد که دعوت کنندگان به سوى خدا هستید و راهنمایان طریق رضا و خشنودى حضرت احدیت و ثابت قدمان در اجراى فرمان خدا و تام و کامل در عشق و محبت خدا و صاحبان مقام اخلاص در توحید حضرت حق و آشکار کنندگان امر و نهى ایزد متعال و شمایید بندگان گرامى و مقرب الهى که هرگز بر حکم او سبقت نگرفته و کاملاً مطابق فرمانش عمل مى کنند».
«اشهد انکم الائمه الراشدن… المطیعون للَّه القوّامون بامره العاملون بارادته الفائزون بکرامته… الاءلاء على صراطه عصکم اللَّه من الزلل و آمنکم من الفتن و طهرکم من الدنس و اذهب عنکم الرجس و طهرکم تطهیرا…»؛ «شهادت مى دهم که محققا شما پیشوایان… مطیعان خدا و نگهبانان فرمان او و کارکنان به اراده او و فیروزمند به کرامت و لطف او هستید شما را راهنمایان صراط خود گردانید و شما خانواده را معصوم از لغزش و ایمن از فتنه و پاک و منزه از هر خلق ناشایسته گردانید و از شما به کلى رجس و ناپاکى را زایل فرمود و پاک و منزه گردانید».
«دعوتم الى سبیله بالحکمه و الموعظه الحسنه و بذلتم انفسکم فى مرضاته و صبرتم على ما اصابکم فى جنبه و اقتم الصلوه… حتى اعلنتم دعوته و بیّنتم فرائضه….»؛ «شما خلق را به راه حق با برهان و حکمت و پند و موعظه نیکو دعوت کردید و در راه رضایت او از جان گذشتید و بر هر مصایبى که از امت به شما رسید براى خدا صبر کردید نماز را بپا داشتید… تا آنکه دعوت دین را آشکار ساخته و فرائض و احکامش را مبین گردانیدید».
از این شواهد و نمونه ها بى تردید مى توان فهمید که اگر در فرازى آن بزرگواران را تأثیرگذار در نظام تکوین و یا جهان آخرت معرفى مى کند مستقل از اذن و اراده خدا نیست و همه آن بزرگواران به اذن خدا و در جهت طاعت حضرت حق و نشر و گسترش احکام و دعوت الهى تلاش مى کنند و این حقیقت توحید افعالى است. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 10/310010)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد