ماجرای وفات و تدفین حضرت معصومه(س)
مردم قم، با تجلیل فراوان پیکر پاک حضرت معصومه (علیهاالسلام) را تشییع کردند و در محل فعلی حرم، که آن روز در بیرون شهر بود و به موسی بن خزرج تعلق داشت، با احترام زایدالوصفی مهیای دفن نمودند.
هنگامی که قبر مهیا شد، در مورد این که چه کسی وارد قبر شود، به بحث و مشورت پرداختند.
بعد از گفتگوها رأى آنان بر این قرار گرفت که پیرمرد کهنسال “قادر” نام، که خادم خود آنان بود و مرد صالحى به شمار مى رفت، متصدّى دفن شود.
این رو از پى او فرستادند که ناگهان دیدند دو نفر سوار، که دهان خود را با لگام بسته بودند، با شتاب بسیار از جانب ریگزار پیداشدند و چون نزدیک جنازه رسیدند پیاده شده، بر آن مخدّره نماز خواندند، داخل سرداب شده و آن بدن مطهّر را دفن کردند و آنگاه بیرون آمده، سوار شدند و رفتند و هیچکس نفهمید که آنان چه کسانى بودند. (1و2)
کسانی که با سیره ائمه آشنایی دارند، تردیدی ندارند که آن دو نفر وجود مقدس امام هشتم و نور دیده اش جواد الأئمه بوده اند، که برای شرکت در مراسم کفن و دفن حضرت معصومه(سلام الله علیها) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه ـ با طی الأرض ـ به این سرزمین تشریف فرما شده بودند.
شایان ذکر است که این جریان اصلاً قابل استبعاد نیست، زیرا شواهد بسیارى در کتب اخبار و تاریخ و سیره و معجزات دارد که ما به بعضى از آنها اشاره مى کنیم:
1- سلمان فارسى در مداین از دنیا رفت و در آن هنگام حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام در مدینه بودند ولى براى دفن سلمان از مدینه با تصرف الهى خود و به اذن خداوند به مداین آمدند و پس از انجام مراسم دفن او به مدینه بازگشتند.(3)
2- شطیطه، زن با ایمان نیشابورى در نیشابور از دنیا رفت و حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام از مدینه طیّبه بر حسب وعدهاى که از پیش داده بودند، براى نماز بر جنازه او به نیشابور آمدند در حالى که بر شتر سوار بودند و چون از امر او فارغ شدند، سوار بر شتر خود شده به طرف بیابان برگشتند و به ابوعلى بن راشد فرمودند: سلام مرا به یاران خود برسان و به آنان بگو: “من،و هر کس که از امامان اهل بیت بعد از من به جای من بنشیند، به ناگزیر باید در تشییع جنازه شما حاضر شویم، در هر شهری که باشید. شما نیز تقوی پیشه کنید و اعمالِ خود را نیکو سازید، تا ما را در رهایی بخشیدنِ شما از آتش جهنم یاری نمایید”.(4و5)
3- در جریان دفن حضرت سیدالشّهدا علیهالسّلام از مسلّمات است که حضرت امام زین العابدین از زندان کوفه به صحنه کربلا آمد و تجهیزات بدن مبارک پدر بزرگوار خود را انجام داد.
این موضوع در مورد حضرت معصومه مهم تر از دیگران است زیرا:
1ـ او تنها خواهر امام هشتم است و محبوبترین اولاد پدر در نزد برادر است. امامی که باید در جنازه شیعیان خالص شرکت نماید، چگونه ممکن است در مراسم تنها خواهر و یگانه نور دیده اش شرکت نکند؟!
2ـ او صدها فرسنگ به عشق دیدار برادر ـ از مدینه تا قم ـ راه پیموده، و اینک در دیار غربت، به دور از ایل و تبار به درود حیات می گوید، چگونه ممکن است که برادرش حجت خدا باشد و همه زمین در دستِ اراده او باشد، در آخرین لحظات زندگی خواهر نیم رخی به او نشان ندهد و در مراسم تجهیز و تدفینش شرکت نکند؟!
3ـ او به تعبیر امام(سلام الله علیها)”معصومه” است و طبق ضوابط فقه اهل بیت باید پیکر معصومه به دست معصوم تجهیز و تدفین شود، چنانکه غسل، کفن و دفن حضرت زهرا(سلام الله علیها) را امیرمؤمنان(سلام الله علیها) شخصاً انجام داد، و پیکر مطهر حضرت مریم را حضرت عیسی(سلام الله علیها) شخصاً غسل داد.(6)
با این بیانات روشن و استوار است که بر حسب ظاهر و به مقتضاى اخبار و روایات، مخصوصا جریان شطیطه، آن دو بزرگوار دو امام معصوم از خاندان حضرت معصومه سلام اللَّه علیها مثلاً حضرت موسى بن جعفر علیهالسّلام و حضرت رضا علیهالسّلام بوده اند که براى دفن بدن مطهّر حضرت معصومه سلام اللَّه علیها، به آن جا آمده و اقدام به دفن ایشان نمودند. زیرا چه کسی می تواند سزاوارتر از آن دو بزرگوار بر این امر باشد؟!
پی نوشت ها:
1. تاریخ قم ص 213 و بحار: 48/290.
2. مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، ج 57، ص 219.
3. مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، ج 22، ص 373 و 380.
4. ابن شهر آشوب، مناقب، ج 4، ص 291-292.
5. الثاقب فی المناقبص 445.
6.اصول کافی: 1/459.
منبع: مرکز مطالعات شیعه