روش های نحوه جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه
روش های جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه به صورت دقیق و کامل برای شما بیان شده است. انجام کارهای خیر و کمک به اقشار مختلف جامعه و فعالیت های مثبت زیست محیطی می تواند نقش بسیار زیادی در توسعه و پیشرفت مراکز مختلف داشته باشد. در این زمینه آموزش از دوران تحصیل کودکان در مقطع ابتدایی می تواند نقش بسیار مهمی را داشته باشد. هر فرد به عنوان یک انسان یک احساس مسئولیت از بدو تولد نسبت به همنوعان و محیط زیست خود دارد که باید در فرآیند آموزش و پرورش کودک در سنین پایین حفظ شده و به عنوان یک اصل مهم در ذهن کودک قرار داده شود.
البته این حس نسبت به حیوانات و محیط طبیعی بسیار کمرنگ تر است و باید کودکان را از سنین پایین با اهمیت نگهداری از این محیط آشنا کرد. بهترین راه برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه، آموزش و تبلیغات تاثیرگذار با تاکید بر سنین کودکی است. در این مقاله روش های گوناگونی را برای این منظور برای شما بیان می کنیم. شما باید بدانید که هر کدام از این روش ها ممکن است بر اساس شرایط مختلف در هر جامعه دارای شرایط گوناگونی برای اجرا باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
روش های جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه
با توجه به مطالب بیان شده و اینکه هر فرد به نسبتی یک نوع حس دلسوزی نسبت به مشکلات و معضلات دیگران را دارد، بهترین راه برای تشویق به انجام امور خیریه این است که این احساس در افراد حفظ و تقویت شده و محبت و مسئولیت نسبت به سایر همنوعان به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد.
در پیشامد ها و بلایای مختلف طبیعی مانند سیل و زلزله و یا مواردی مانند بیماری و فقر، معمولا در اکثر جوامع ممکن است برای گروه هایی از انسان ها مشکلاتی پدید آید. جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه در چنین شرایطی می تواند باعث پیشرفت جدی در رفع معضلات و مشکلات شود. در اثر پیدایش این مشکلات به صورت طبیعی این افراد در تهیه مواردی ابتدایی مانند غذا، دارو و یا سرپناه دچار مشکل می شوند و از طرفی دیگر ممکن است به لحاظ شغلی و درآمد نیز شرایط مناسبی نداشته باشند. در چنین شرایطی است که سازمان های خیریه رسمی و غیر رسمی به کمک این افراد شتافته و تا حد امکان بخشی از مشکلات اساسی آن ها را برطرف می کنند.
با توجه به اینکه منبع درآمد اکثر این سازمان ها و خیریه ها به صورت مستقیم از دریافتی های مردم است، جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه می تواند یکی از بهترین روش ها برای حل بیشتر مشکلات و رساندن اقلام مورد نیاز به این افراد باشد. حال این موضوع در صورتی که نادیده گرفته شود باعث ایجاد شرایطی بد برای این سازمان ها و ایجاد مشکلات بسیار در هنگام بلایای طبیعی با توجه به کاهش اشتیاق برای کار خیر می شود.
در ادامه این مطلب مطالب مهمی را در خصوص روش های جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه برای شما بیان کرده ایم. با ما همراه باشید.
1. به جای فشار آوردن به مردم، به افراد کمک کنیم تا احساسات خود را لمس کنند: مطالعات نشان داده است که مردم و افراد مختلف عکس العمل خوبی نسبت به فشار و تبلیغات مستقیم برای کمک به خیریه ها ندارند. بنابراین شما باید درک کنید که جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه مستلزم به کارگیری روش های دیگری است. یکی از این روش ها، سعی در درک و فهماندن مشکلات و فاجعه ها و برانگیختن احساسات انسانی افراد است. مستندهای تهیه شده در شرایط واقعی برای مشکلاتی مانند فقر، سیل، زلزله و یا کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و… می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
2. گره زدن بخشش در امور خیریه به اهداف و اصول اجتماعی یا سازمانی با استفاده از هویت فرد: تحقیقات صورت گرفته در دنیا تا به اینجا این اصل را به اثبات رسانده است که یکی از راه های درست و اصولی جذب و تشویق افراد به مشارکت در امور خیریه، گره زدن بخشش به یک هدف برای فرد بخشنده و اجتماع است. در این زمینه، گره زدن هر فرد کمک کننده به یک عنوان با اهدای یک منصب به او در سازمان های خیریه می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای مثال افرادی که کارت اهدای عضو و یا کارت اهدای خون خود را دریافت می کنند و یا به عنوان داوطلب در سازمان هایی مانند جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند، به صورت تجربی مسئولیت های بیشتری را در امور خیریه قبول کرده و خود را مسئول دانسته اند!
3. نشان دادن تاثیرات قبلی کمک های افراد به سازمان ها و خیریه ها و بخشنده دانستن این افراد: یکی از بهترین راه ها برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه این است که افراد کمک کننده را همواره بخشنده بدانید و این حس را به آن ها القا کنید. در این زمینه انجام اقداماتی مانند نشان دادن نتایج کمک های قبلی به صورت عینی و همچنین اعطای عناوین مختلف به این افراد بر اساس میزان فعالیت خود در سازمان های مختلف خیریه می تواند تاثیرگذار باشد. دکتر سامر آلن در این خصوص می گوید: مردم زمانی که بخشندگی را یک صفت و عضوی از وجود خود بدانند، کمک های بیشتری انجام خواهند داد.
4. از مردم بخواهید کمک ها را بعدا پرداخت کنند اما بلافاصله و قبل از کمک آن ها بابت کمک هایشان صمیمانه تشکر کنید: یکی دیگر از روش های موثر در جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه این است که قبل از کمک های آن ها، به صورت صمیمانه و ترجیحا تک به تک و رو در رو از آن ها تشکر کنیم. خیریه ها همچنین باید سعی کنند که در تبلیغات و یا مراسمات خود از استفاده از لفظ هایی که کار خیر را اجباری نشان می دهد، پرهیز کنند. در عوض می توانند برای تاثیرگذاری بیشتر، کمک و انجام امور خیریه را کاملا اختیاری دانسته و حتی به داوطلب ها گفته شود که هر زمان که تمایل داشتند می توانند این کار را متوقف کنند. این مورد نیز به صورت علمی و تجربی به عنوان یک راه خوب برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه شناخته شده است.