عاشورا خاستگاه خيزش مجاهدان و عرصه حفظ دين و انقلاب(3)
مجله حكومت اسلامى: زنده نگه داشتن فرهنگ جنگ و جهاد ما چگونه بايد بامجالس و محافل امامحسين(ع) مرتبط بشود؟ يعنى آيا مامىتوانيم از اين توان و ظرفيتى كه در مجالس هست استفادهبكنيم و آن را همچنان زنده نگه بداريم و مثل زمان جنگ كه عاشورا در نوحههايمان بوده، آيا اين راه را مىتوانيم ادامه بدهيم و اين فرهنگ آميخته با هم بماند، يعنى آن قدرت بقا ونفوذ كلمه قيام
عاشورا خاستگاه خيزش مجاهدان و عرصه حفظ دين و انقلاب(3)
در گفت و گو با آيتاللَّه هاشمى رفسنجانى
مجله حكومت اسلامى: زنده نگه داشتن فرهنگ جنگ و جهاد ما چگونه بايد بامجالس و محافل امامحسين(ع) مرتبط بشود؟ يعنى آيا مامىتوانيم از اين توان و ظرفيتى كه در مجالس هست استفادهبكنيم و آن را همچنان زنده نگه بداريم و مثل زمان جنگ كه عاشورا در نوحههايمان بوده، آيا اين راه را مىتوانيم ادامه بدهيم و اين فرهنگ آميخته با هم بماند، يعنى آن قدرت بقا ونفوذ كلمه قيام امامحسين(ع) و در كنارش اين همه خاطرات ازجنگ همچنان تأثير خودش را در نسلهاى بعدى بگذارد؟
جواب: فكر مىكنيم ياد اينها و اين گونه آثار هميشه معجونى از عاشورا در آن هست، يعنى هم مستند و هم تشبيه به عاشورا مىكنند.
مجله حكومت اسلامى: به نظر مىرسد مجالسى بر پا مىشود كه صرفاً جنبههاى عاطفى قضيه امامحسين(ع) را مطرح مىكنند بدون اينكه
پيوندى با مسائل انقلاب برقرار شود.
جواب: اينگونه اگر نباشد بهتر است، يعنى روضهاى كه مىگيرند اگر گريزى به دفاع خودمان بزنند بهتر مىشود.
مجله حكومت اسلامى: همانطور كه فرموديد نقش كربلا در دوران انقلاب و دوران جنگ خيلى پر رنگ بود، اما سؤال اين است كه در اين دورانىكه دوران سازندگى و دوران ساماندهى امور مملكت است وديگر آن حالت بحران و درگيرى با نظام طاغوت يا نظام متجاوز خارجى وجود ندارد، در اين دوران تثبيت وسازندگى، چگونه مىتوانيم از فرهنگ عاشورا براى پيشبرد اهداف سازندگى استفاده بكنيم؟
جواب: در آن بحث قبلى كه راجع به آثار جنگ و حفظ و نگهدارى آن داشتيممقدارى به اين سؤال جواب داده شد.
ما بايد در همه برنامههايى كه مىخواهيم انجام دهيم، يك نشانهاى،علامتى، گريزى و حضورى از آن دوره داشته باشيم. الآن عاشورا وجنگمان با هم همراهى پيدا كردند و با هم تأثير متقابل دارند. لذااگربخواهيم عاشورا را زنده نگه بداريم مثلاً در فيلمى و يا سريال داستانى، بايد با مسائل جنگ هماهنگ بكنيم. در كارهاى كشورى هم اين ها را زنده نگه داريم و اين مسائل هيچگاه فراموش نشود و مايه عزتمانباشد، مايه تجهيز فكرىمان باشد و بدانيم اگر به ثبات رسيديم به خاطرآنها بوده است و اگر آن فرهنگ نبود ما منفعل مىشديم و از بين مىرفتيم.مسائل مربوط به دفاع را بايد هنرمندانه و با علاقه منتقل كرد. يعنى كسانى بايد باشند كه خودشان هم از همان نسل باشند، يعنى دنبال همان چيزهاباشند و پيوند برقرار كنند. من نمىتوام الآن يك شكل خاصى از اين نوعكارها را پيشنهاد بكنم ولى روح قضيه اين است كه اگر امروز هم بخواهيم آثار و خاطرات دوران دفاعمان را كه همراه با كربلاست زنده نگه داريم،همه جا مىشود برايش جا پيدا كنيم.
مجله حكومت اسلامى: بُعد ديگر اين سؤال اين است كه الآن گاهى در اين جريانات داخلى، شايد برخى تلقىشان اين باشد كه نحوه تفسير وتحليل و استفادهاى كه در سطوح ميانى يا پايينتر از قضيه امامحسين(ع) مىشود ممكن است وجهالمدافعه برخى مسائلداخلى قرار بگيرد. يعنى يك وقت برخورد با جبهه بيرونى است و مثلاً قضيه آمريكا و متجاوزين مطرح است كه وضعيت روشن است چرا كه ما بايد با همان فرهنگ عاشورا وبا همان شدت كه در زمان جنگ داشتيم و بلكه شديدتربرخورد كنيم و روحيه مردم را قوى نگه داريم و در مبارزه باجبهه بيرونى از آن استفاده بكنيم، اما در داخل وقتى گفته مىشود كه مثلاً حسينى عمل مىكنيم، اين يك عكسالعملى ممكن است داشته باشد و طرف مقابل بگويد مگر ما يزيدى هستيم! مىخواستيم حضرتعالى درباره نحوه استفاده ازمنطق امامحسين(ع) در شرايط فعلى، هم نسبت به جبهه بيرونى و هم در داخل، با توجه به مشكلات و شرايط ناگوار ودشوارىهايى كه هست، چه از سوى ضد انقلاب و چه در داخل خودمان، توضيح دهيد تا روشن شود كه هيچ كس نبايد ازقضيه امامحسين(ع) استفاده ابزارى بكند. آنجايى كه واقعا نياز داريم، از منطق شمشير امامحسين(ع) استفاده كنيم وطبعاً همهجا اينگونه نيست.
جواب: با توجه به تقدّسى كه قيام عاشورا دارد، آيا ما حق داريم از آن سوءاستفاده كنيم و در جاهايى كه مىخواهيم رقيب را از ميدان در كنيم متوسل به آن بشويم؟ من هم طبعاً مىگويم در جاهايى كه بىارتباط استنه. يعنى يك وقت دو تا رقيب مسلمان با هم سر يك مسئله بحث دارند،آن يكى مىخواهد خودش را به امامحسين(ع) نزديكتر كند و با استناد به امام، رقيبش را از ميدان به در كند و…، اين نه؛ ولى يك وقت در همين صحنهها يك جريانى مىخواهد به ارزشها و جهاد و عاشورا پشت بكندو فرض هم بر اين باشد كه آنها هم انقلابى و مسلمان هستند، بله در اين مورد مىشود استفاده كرد. يعنى اگر واقعاً داخل اين جبهه، امامحسين(ع)
حضور دارد، جهاد حضور دارد، اما در جبهه مقابل حضور ندارد بلكه آنجبهه در جهت ديگرى هست و يا اصلاً ضد آن هست، استفاده از نام امامحسين(ع) و جهاد و ايثار جا دارد. ولى استفاده ابزارى به اين معنا كه به ناحق اينها را بهكار ببريم، حق نداريم از مقدسات در جهت اهدافشخصى و جناحىمان استفاده بكنيم. اين بر مىگردد به روح تقابل، اگرتقابل با اهداف امامحسين(ع) است و يا بىتفاوتى است، بله جاى استفادههست، اما اگر تقابل بين دو نيروى مساوى است كه هر دويشان به اندازههم براى امامحسين(ع) يا براى خودشان كار مىكنند، اينجا ديگر جاىاستفاده نيست.
مجله حكومت اسلامى: اين پاسخى درست است ولى كلى است. اگر كسى بهصورت مصداقى از حضرتعالى بپرسد كه آيا الآن شرايطداخلى ما كربلايى و حسينى هست و ما بايد آنگونه عملبكنيم، يعنى در برخورد با مشكلاتمان، در مسائل فرهنگى ومسائل سياسى، بايد آنگونه عمل بكنيم؛ آن گونه كه گاهى تبليغ يا جلوه داده مىشود؟ البته ممكن است همينطور همباشد؛ ما در صدد قضاوت نيستيم. سؤال ما از حضرتعالىبه اين انگيزه است كه چه بكنيم تا بتوانيم از مجالس امامحسين(ع) و نام امامحسين(ع) و منطق امامحسين(ع)،همانطورى كه در دوره جنگ به نحو احسن استفادهمىكرديم، در شرايطى كه در آن قرار داريم نيز به نحو احسن استفاده كنيم و نتيجه معكوس نگيريم.
جواب: بله، الآن يك واقعيتى در صحنه سياسى اجتماعى زندگى ما هست و آناينكه يك جريانى در كشور فعال است كه مىخواهد سكولاريزم وجدايى سياست از دين را بر مردم تحميل كند و ما را از حركت حكومت دينى جدا كند. حالا اينها بعضىشان قبلاً در انقلاب هم بودند، طرفدارحكومت دينى هم بودند ولى از اين راه پشيمان شدهاند. مىبينند از اين راه مثلاً اشكالاتى پيش مىآيد. بعضىشان هم ذاتاً همينگونه بودند و هيچ وقت با حكومت دينى در كشور ما موافق نبودند، حال يا ابراز هممىكردند يا جرأت نمىكردند ابراز كنند، و حالا موقعيتى شده كهابرازكنند.
از طرفى مىبينيم الآن خارجيها نيز بخصوص آمريكا واقعاًمىخواهند حكومت در ايران، حكومت سكولار باشد. و افرادى هم اينرا دنبال مىكنند. اخيراً هم كه شما ديديد صريحاً و خيلى بىپروا درروزنامهها مىنويسند و در سخنرانىها مىگويند، حتى در اجتماعاتدانشجويى و دانشگاهها مىروند سخنرانى مىكنند، بعضى از طلبهها هممىروند با آنها همصدا مىشوند، اين يك جريان واقعى در كشور است.
تحقيقاً جاى استفاده از روح كربلا و دفاع اينجاست كه ما بگوييم اينهمانى است كه امامحسين(ع) نمىخواست بشود. قبلاً در بخش اول مصاحبه گفتيم كه همه حركت امامحسين(ع) اين بود كه آن نظام اسلام ىرا برقرار كند. ممكن است ما الآن در پياده كردن نظام اشكالات جدىداشته باشيم اين يك بحث ديگرى است، اما اينكه بخواهند به اين نتيجه برسند كه برگرديم به حكومتى مثل حكومت تركيه، اين ديگر واقعاًدرست در نقطه مقابل اهداف است، همان اهدافى كه ما تشخيص مىدهيماينها اهداف انقلاب است و از اول به دنبالش بوديم؛ من اينجا را حقمىدانم كه ما از ادبيات عاشورا و از قداست عاشورا استفاده بكنيم، ايناستفاده ابزارى نيست، اين استفاده در جهت راه است، يعنى راه گُم نكردناست.
البته يك بحث ديگرى كه شما نيز در سؤالاتتان آورده بوديد، يعنى آنچه رهبرى به عنوان سال عزّت و افتخار حسينى مطرح كردند، اين راكمى صريح تر توضيح مىدهم و مىخواهم از يك زاويه ديگر به آن نگاهكنم. در شرايطى كه رهبرى بررسى و احساس مىكنند الآن شرايطى استكه بايد مثل امامحسين(ع) قيام كرد و برخورد كرد و شمشير كشيد و يا بهطرف شمشيرى كه ديگران كشيدهاند، رفت و به جهاد پرداخت و ماننددوره امامحسن(ع) نيست كه بايد كوتاه بياييم و صبر كنيم و يك چيزهايى را از سرمان بگذرانيم، ايشان در اين فضا سال عزت و افتخار حسينىاعلام كردند، يعنى وقتى كه آمريكا تهديدش را رو كرد و به طرف منطقه ماحركت كرد و صريحاً اعلام كرد كه هدف او سرنگونى نظام اسلامى درايران است، و وقتى كه مىبينيم كسانى در داخل صريحاً با آمريكاهم صدايى نشان مىدهند؛ موقعى است كه جاى مجاهدت و جانبازى و به استقبال خطر رفتن وجود دارد. ما در شرايطى هستيم كه بايد خودمان راآماده كنيم براى اينكه ممكن است واقعاً خطرى برايمان پيش بيايد و بازممكن است صحبت از شهادت باشد و صحبت از جنگ و فداكارى باشد.خوب گاهى با ستون پنجم آن دشمن در داخل مواجهيم، گاهى با خودش مواجهيم؛ البته تشخيص اين با مديريت نظام است كه چه كار بكند. منفكر مىكنم آن كه ايشان سال عزت و افتخار حسينى اعلام كردند مفهومش اين بود شما هم تأكيد داريد و اين غير از آن بحث استفاده ابزارى است.
مجله حكومت اسلامى: بله، كاملاً روشن است آنچه مقام معظم رهبرى فرمودند دريك افق بالا است و كاملاً موضعگيرى متينى است كه با توجهبه شرايطى كه داريم همين را مىطلبيد.
اين خطرى كه حضرتعالى از نظر داخلى فرموديد، خطرواقعى هست و كسى نمىتواند آن را انكار كند مگر اينكه چشمش را بر روى واقعيتها ببندد؛ ترديدى در اين نيست. اگردر چنين شرايطى قرار بگيريم ما بايد از آن توانى كه درمنطق امامحسين(ع) هست استفاده بكنيم. ولى يك سؤال جدى در اينجا كه در بحثهاى سياسى روز و در برخى بحثهاى طلبگى ما نيز وجود دارد اين است كه گاه رفتار ما به عنوان جبهه مدافع انقلاب و نهضت حسينى به گونهاى است كه منتهى به همان نتيجهاى مىشود كه از آن فرار مىكنيم؛ يعنى نوع استفاده از قضيه امامحسين(ع) و نوع مقابله با همين خطرى كه حضرتعالى مىفرماييد، به گونه كسى است كه مىخواهد از چيزى فرار كند ولى كارى مىكند كه به همان
نتيجهاى كه از آن مىترسيد، مىرسد. لطفاً اگر موافق اينتلقى هستيد، مقدارى توضيح بدهيد.
جواب: اين هميشه جزء اشكالات اساسى بوده و الآن هم هست، اصلاً آنهادارند از همين ضعفهاى ما استفاده مىكنند، يعنى اگر ما در درون خودماناز دين، انقلاب، از امامحسين(ع) و از مقدسات فكرىمان بد استفادهنكنيم، دشمن اينقدر سوژه بهدست نمىآورد. همين اظهاراتمتحجرانهاى كه بعضىها مىكنند، اظهاراتى كه قابل قبول نيست، جوانهارا فرارى مىدهد و يا اقداماتى كه باعث مىشود كه رابطه قشر جوان را،خانمها را، روشنفكرها و تحصيلكردهها را و يا آنها كه دلسوز كشورهستند و مىخواهند كشورشان ترقى كند، با ما قطع شود و از ما جدامىشوند؛ اينها همه خودش ضد هدف است. بد كار كردن و غلط كاركردن ما، مهمترين اهرم دشمن است، مهمترين وسيله دشمن است. ازكارهاى هميشگى اين بوده كه دشمن مىآمد در جبهه مقابل خويش،عوامل نفوذى را وارد مىكرد و آنها هميشه بهانه و سوژه به دست دشمنمىدادند و تفرقه درست مىكردند. حرفهاى بىخودى مىزدند، خودشانرا سبك مىكردند و جريان را از چشم مردم مىانداختند و بين مردم و آنجريان فاصله ايجاد مىكردند. اينها سوژههاى شناخته شده امروزىدنياست كه از اين دارند استفاده مىكنند.
مثلاً در جريان انتخابات كه از مردم تقاضا مىكنيم پاى صندوقهابياييد، آن وقت اظهار شود كه اسلام اصلاً به رأى مردم احتياج ندارد! ايندرست ضدانگيزه است. ما بايد به رأى مردم احترام بگذاريم و به مردمبگوييم بايد با رأى شما جامعه اداره شود. در چنين موقعيتى معلوم استآن تحليل غلط فكرى كه بگويد رأى مردم اصالت ندارد، نادانى است.
مجله حكومت اسلامى: ولى در اين ميان، حداقل يك اشكال ديگر وجود دارد و آناينكه تلاش درخور توجهى در جهت اصلاح اين روشهاصورت نمىگيرد و لااقل نسبت به رفتار برخى جريانات و
كسانى كه داعيه اعتقاد كامل به مبانى حكومت دينى دارند ونگران غلبه تفكر سكولاريسم هستند، اصلاح لازم صورتنمىگيرد، و اين كار لازمى است كه بايد به آن اهميت دادهشود. البته در پارهاى موارد، تلاشهايى محدود از جمله برخىتذكرات حضرتعالى را شاهد بودهايم.
جواب: بله، زمانى پيش از دوم خرداد، به دوستان گفتم ببينيد، شما در آستانهانتخابات پنج، شش كار در اواخر دوره من كرديد و آراء مردم را به طرفمقابل خودتان داديد؛ حالا من وارد نمىشوم كه اين درست بود يا نه،كارى به اين اختلافات ندارم، مثلاً شما آمديد و به مردم گفتيد بايد بهاجبار چادر سر بكنيد، رفتيد مدرسه سر بچههاى كوچك مردم مقنعهكرديد، آمديد با كسى كه نوار موسيقى داشت آنجورى برخورد كرديد،آمديد در مجلس قانون گذرانديد كه ماهواره بايد اينجورى باشد؛ اينهاهمه رأىپران است. يعنى كسانى كه اينها را جزء اسلام نمىدانند و فكرمىكنند اينها جزء نيازهاى روز است، قشر عمدهشان هم از همين بچههاهستند، بچههاى دانشآموز، دختر، پسر، و دانشجو؛ اينها جوابنمىدهد. يعنى يك نوع تقدسگرايى كه به سليقههاى اشخاص مربوطمىشود، مىخواهيم اينها را به متون محكم اسلامى تبديل كنيم، اينها ظلمبه اسلام است. ممكن است براى بعضىها مستحب باشد، اما نمىشود بهشكل قانون اجبارى بر مردم تحميل كرد. از اين نوع كارهاى خشك وخشن در خيابانها به نام امر به معروف مردم را ناراضى مىكند. اسلام امربه معروفش اين جورى نيست. و خيلى چيزهاى ديگر از اين قبيل هم بود.
مجله حكومت اسلامى: فرموديد در زمان رژيم گذشته دو گونه مجالس برگزارمىشد، در يك سرى از آنها وجهه عزاى كربلا و مرثيه پر رنگبود و رژيم طاغوت هم دوست داشت مجالس همان رنگ راداشته باشد و دسته ديگر كه شماها در آن شركت مىكرديد ورژيم با آن مخالف بود، آن شورآفرينى، حركتزايى،اعتراضگرى به ظلم و ستم و مبارزه را ترويج مىكرد. در
طول تاريخ هم همين طور بوده است، هر وقت انقلاب و حركتمثبتى ايجاد شده با بهرهگيرى از ادبيات حماسه، شور و قيامبوده است اما دو باره در گذر زمان آن حالت عزادارى صرف وگريه غلبه مىكرده است.
آيا حضرت عالى اين غلبه جنبه سوگوارى صرف برحركتزايى و شورآفرينى كربلا را يك آفت و امرى نامطلوبمىدانيد؟ اگر آن را آفت مىدانيد براى اينكه چنين چيزىحادث نشود چه بايد كرد؟ آيا به نظر شما اينك در جامعهچنين اشكالى وجود ندارد؟
جواب: اصل اينكه مىتوانيم از اين قيام استفاده كنيم در شرايطى است كه اينعزادارىها هست، اگر نباشد نمىتوانيم استفاده كنيم. بنابراين من فكرمىكنم اصل جريان روضه، گريه و عاطفه بايد حفظ شود و بايد باشد. البتهبايد شرايط را سنجيد. در يك شرايطى زمينه استفاده سياسى و امثال آنوجود ندارد و همين قدر امكان هست كه مسأله عزادارى، حفظ ونگهدارى شود. در اين شرايط عاطفه مردم بايد محفوظ بماند اما در يكموقعى شرايط استفاده وجود دارد. البته در همه زمانها حداقل شرايطاستفاده اجتماعى هست، يعنى حتى در حكومتهاى طاغوتى هممىشود يك سرى از اهداف امامحسين(ع) را پىگيرى كرد و بهمسلمانهايى كه در آنجا هستند گفت اين كارها را انجام دهيد، مثل كمكبه مظلوم، رسيدگى به محروم و رعايت امور اخلاقى و شبيه اينها كه درپيامهاى عاشورا هست و عاشورا هم هيچ وقت از اين امور خالى نبودهاست. اين طور هم نبود كه صرف گريه باشد. ولى در يك شرايطى مىشوداستفاده سياسى هم كرد، مثل دوران مبارزه. آن موقع ممكن است غلبهعزادارى يك كار انحرافى باشد، يعنى ممكن است عدهاى اين كار رابكنند كه نگذارند از آن استفاده سياسى بشود. در اين زمان حساسيتايجاد مىشود. به طور كلّى هر وقت حالت يأس و نااميدى از جريانها و
كارهاى سياسى پيش مىآيد، جنبه عزادارىهاى افراطى غلبه مىكند. ماهم نمىخواهيم پايه آن از بين برود. در يك شرايطى علماى ما حاضرنبودند قمه زنى و زنجير زنى را نيز حرام كنند، هر كارى براى عزادارىصورت مىگرفت و هر روضهاى خوانده مىشد حرفى نداشتند ومىگفتند اينها عيبى ندارد و همه براى امام حسين(ع) است. بعضى فتاواهم در گذشته در اين زمينه بود. پس شرايط فرق مىكند.
در مجموع در شرايطى كه ما نياز داريم بهره سياسى از عزادارىهابگيريم نبايد كار انحرافى صورت گيرد و در موقعى كه شرايطاجتماعىمان ايجاب مىكند بايد استفاده كنيم ولى اصل جريان بايد راهخودش را برود.
مجله حكومت اسلامى: الآن احساس مىشود يك نوع قشرىگرى و افراطكارى وتوجه به ظواهر و جنبههاى عاطفى، محور اصلى قرار گرفتهاست. حداقل ضرر اين كار اين است كه فرصتها را از كفمىبرد و نمىگذارد جنبه عقلانيت كربلا و نيز منطقسيدالشهدا(ع) در مبارزه با ظلم و تبعيض و دفاع از مظلومينو امر به معروف و نهى از منكر و آن افكار و مبانى كه تكيهگاهعاشورا است بروز كند. به هر حال جامعه ما در كنار عاطفه واحساس، نياز به فكر دارد و بايد بتواند بر اساس آنچيزى كهدر روضهها و عزادارىها مىشنود و مىبيند قضاياى روز ومسؤوليتهاى خويش را تحليل كند. متأسفانه اين نقص دررسانههاى جمعى ما نيز مشهود است.
جواب:روشن است كه در زمان مابايد ازاين امور استفاده اساسىبشود و مننقص مىبينم. منشأ آن اين است كه افرادى هستند كه از جريانهاىسياسى سرخورده مىشوند، و به روضههاى اينچنينى پناه مىبرند. اگراينها قدرى بىدين بودند به جلسات لهو و لعب پناه مىبردند. چون ديندارند مىروند آنجا و خودشان را ارضاء مىكنند. آدم از اين وضع راضى نيست و آنچه كه مطلوب ما است همان است كه گفتم.
مجله حكومت اسلامى: به هر حال، رسانههاى رسمى نظام در اين زمينه چهمسئوليتى دارند؟
جواب: اگر مقصود راديو و تلويزيون است، البته كه نبايد ترويج كنند، اينهاافراط مىكنند. گاه انسان هر چه مىبيند روضه است، آدمهاى سطحى راهم مىآورند و اين اتفاقات الآن مىافتد.
مجله حكومت اسلامى: زنده نگه داشتن فرهنگ جنگ و جهاد ما چگونه بايد بامجالس و محافل امامحسين(ع) مرتبط بشود؟ يعنى آيا مامىتوانيم از اين توان و ظرفيتى كه در مجالس هست استفادهبكنيم و آن را همچنان زنده نگه بداريم و مثل زمان جنگ كه عاشورا در نوحههايمان بوده، آيا اين راه را مىتوانيم ادامه بدهيم و اين فرهنگ آميخته با هم بماند، يعنى آن قدرت بقا ونفوذ كلمه قيام امامحسين(ع) و در كنارش اين همه خاطرات ازجنگ همچنان تأثير خودش را در نسلهاى بعدى بگذارد؟
جواب: فكر مىكنيم ياد اينها و اين گونه آثار هميشه معجونى از عاشورا در آن هست، يعنى هم مستند و هم تشبيه به عاشورا مىكنند.
مجله حكومت اسلامى: به نظر مىرسد مجالسى بر پا مىشود كه صرفاً جنبههاى عاطفى قضيه امامحسين(ع) را مطرح مىكنند بدون اينكه
پيوندى با مسائل انقلاب برقرار شود.
جواب: اينگونه اگر نباشد بهتر است، يعنى روضهاى كه مىگيرند اگر گريزى به دفاع خودمان بزنند بهتر مىشود.
مجله حكومت اسلامى: همانطور كه فرموديد نقش كربلا در دوران انقلاب و دوران جنگ خيلى پر رنگ بود، اما سؤال اين است كه در اين دورانىكه دوران سازندگى و دوران ساماندهى امور مملكت است وديگر آن حالت بحران و درگيرى با نظام طاغوت يا نظام متجاوز خارجى وجود ندارد، در اين دوران تثبيت وسازندگى، چگونه مىتوانيم از فرهنگ عاشورا براى پيشبرد اهداف سازندگى استفاده بكنيم؟
جواب: در آن بحث قبلى كه راجع به آثار جنگ و حفظ و نگهدارى آن داشتيممقدارى به اين سؤال جواب داده شد.
ما بايد در همه برنامههايى كه مىخواهيم انجام دهيم، يك نشانهاى،علامتى، گريزى و حضورى از آن دوره داشته باشيم. الآن عاشورا وجنگمان با هم همراهى پيدا كردند و با هم تأثير متقابل دارند. لذااگربخواهيم عاشورا را زنده نگه بداريم مثلاً در فيلمى و يا سريال داستانى، بايد با مسائل جنگ هماهنگ بكنيم. در كارهاى كشورى هم اين ها را زنده نگه داريم و اين مسائل هيچگاه فراموش نشود و مايه عزتمانباشد، مايه تجهيز فكرىمان باشد و بدانيم اگر به ثبات رسيديم به خاطرآنها بوده است و اگر آن فرهنگ نبود ما منفعل مىشديم و از بين مىرفتيم.مسائل مربوط به دفاع را بايد هنرمندانه و با علاقه منتقل كرد. يعنى كسانى بايد باشند كه خودشان هم از همان نسل باشند، يعنى دنبال همان چيزهاباشند و پيوند برقرار كنند. من نمىتوام الآن يك شكل خاصى از اين نوعكارها را پيشنهاد بكنم ولى روح قضيه اين است كه اگر امروز هم بخواهيم آثار و خاطرات دوران دفاعمان را كه همراه با كربلاست زنده نگه داريم،همه جا مىشود برايش جا پيدا كنيم.
مجله حكومت اسلامى: بُعد ديگر اين سؤال اين است كه الآن گاهى در اين جريانات داخلى، شايد برخى تلقىشان اين باشد كه نحوه تفسير وتحليل و استفادهاى كه در سطوح ميانى يا پايينتر از قضيه امامحسين(ع) مىشود ممكن است وجهالمدافعه برخى مسائلداخلى قرار بگيرد. يعنى يك وقت برخورد با جبهه بيرونى است و مثلاً قضيه آمريكا و متجاوزين مطرح است كه وضعيت روشن است چرا كه ما بايد با همان فرهنگ عاشورا وبا همان شدت كه در زمان جنگ داشتيم و بلكه شديدتربرخورد كنيم و روحيه مردم را قوى نگه داريم و در مبارزه باجبهه بيرونى از آن استفاده بكنيم، اما در داخل وقتى گفته مىشود كه مثلاً حسينى عمل مىكنيم، اين يك عكسالعملى ممكن است داشته باشد و طرف مقابل بگويد مگر ما يزيدى هستيم! مىخواستيم حضرتعالى درباره نحوه استفاده ازمنطق امامحسين(ع) در شرايط فعلى، هم نسبت به جبهه بيرونى و هم در داخل، با توجه به مشكلات و شرايط ناگوار ودشوارىهايى كه هست، چه از سوى ضد انقلاب و چه در داخل خودمان، توضيح دهيد تا روشن شود كه هيچ كس نبايد ازقضيه امامحسين(ع) استفاده ابزارى بكند. آنجايى كه واقعا نياز داريم، از منطق شمشير امامحسين(ع) استفاده كنيم وطبعاً همهجا اينگونه نيست.
جواب: با توجه به تقدّسى كه قيام عاشورا دارد، آيا ما حق داريم از آن سوءاستفاده كنيم و در جاهايى كه مىخواهيم رقيب را از ميدان در كنيم متوسل به آن بشويم؟ من هم طبعاً مىگويم در جاهايى كه بىارتباط استنه. يعنى يك وقت دو تا رقيب مسلمان با هم سر يك مسئله بحث دارند،آن يكى مىخواهد خودش را به امامحسين(ع) نزديكتر كند و با استناد به امام، رقيبش را از ميدان به در كند و…، اين نه؛ ولى يك وقت در همين صحنهها يك جريانى مىخواهد به ارزشها و جهاد و عاشورا پشت بكندو فرض هم بر اين باشد كه آنها هم انقلابى و مسلمان هستند، بله در اين مورد مىشود استفاده كرد. يعنى اگر واقعاً داخل اين جبهه، امامحسين(ع)
حضور دارد، جهاد حضور دارد، اما در جبهه مقابل حضور ندارد بلكه آنجبهه در جهت ديگرى هست و يا اصلاً ضد آن هست، استفاده از نام امامحسين(ع) و جهاد و ايثار جا دارد. ولى استفاده ابزارى به اين معنا كه به ناحق اينها را بهكار ببريم، حق نداريم از مقدسات در جهت اهدافشخصى و جناحىمان استفاده بكنيم. اين بر مىگردد به روح تقابل، اگرتقابل با اهداف امامحسين(ع) است و يا بىتفاوتى است، بله جاى استفادههست، اما اگر تقابل بين دو نيروى مساوى است كه هر دويشان به اندازههم براى امامحسين(ع) يا براى خودشان كار مىكنند، اينجا ديگر جاىاستفاده نيست.
مجله حكومت اسلامى: اين پاسخى درست است ولى كلى است. اگر كسى بهصورت مصداقى از حضرتعالى بپرسد كه آيا الآن شرايطداخلى ما كربلايى و حسينى هست و ما بايد آنگونه عملبكنيم، يعنى در برخورد با مشكلاتمان، در مسائل فرهنگى ومسائل سياسى، بايد آنگونه عمل بكنيم؛ آن گونه كه گاهى تبليغ يا جلوه داده مىشود؟ البته ممكن است همينطور همباشد؛ ما در صدد قضاوت نيستيم. سؤال ما از حضرتعالىبه اين انگيزه است كه چه بكنيم تا بتوانيم از مجالس امامحسين(ع) و نام امامحسين(ع) و منطق امامحسين(ع)،همانطورى كه در دوره جنگ به نحو احسن استفادهمىكرديم، در شرايطى كه در آن قرار داريم نيز به نحو احسن استفاده كنيم و نتيجه معكوس نگيريم.
جواب: بله، الآن يك واقعيتى در صحنه سياسى اجتماعى زندگى ما هست و آناينكه يك جريانى در كشور فعال است كه مىخواهد سكولاريزم وجدايى سياست از دين را بر مردم تحميل كند و ما را از حركت حكومت دينى جدا كند. حالا اينها بعضىشان قبلاً در انقلاب هم بودند، طرفدارحكومت دينى هم بودند ولى از اين راه پشيمان شدهاند. مىبينند از اين راه مثلاً اشكالاتى پيش مىآيد. بعضىشان هم ذاتاً همينگونه بودند و هيچ وقت با حكومت دينى در كشور ما موافق نبودند، حال يا ابراز هممىكردند يا جرأت نمىكردند ابراز كنند، و حالا موقعيتى شده كهابرازكنند.
از طرفى مىبينيم الآن خارجيها نيز بخصوص آمريكا واقعاًمىخواهند حكومت در ايران، حكومت سكولار باشد. و افرادى هم اينرا دنبال مىكنند. اخيراً هم كه شما ديديد صريحاً و خيلى بىپروا درروزنامهها مىنويسند و در سخنرانىها مىگويند، حتى در اجتماعاتدانشجويى و دانشگاهها مىروند سخنرانى مىكنند، بعضى از طلبهها هممىروند با آنها همصدا مىشوند، اين يك جريان واقعى در كشور است.
تحقيقاً جاى استفاده از روح كربلا و دفاع اينجاست كه ما بگوييم اينهمانى است كه امامحسين(ع) نمىخواست بشود. قبلاً در بخش اول مصاحبه گفتيم كه همه حركت امامحسين(ع) اين بود كه آن نظام اسلام ىرا برقرار كند. ممكن است ما الآن در پياده كردن نظام اشكالات جدىداشته باشيم اين يك بحث ديگرى است، اما اينكه بخواهند به اين نتيجه برسند كه برگرديم به حكومتى مثل حكومت تركيه، اين ديگر واقعاًدرست در نقطه مقابل اهداف است، همان اهدافى كه ما تشخيص مىدهيماينها اهداف انقلاب است و از اول به دنبالش بوديم؛ من اينجا را حقمىدانم كه ما از ادبيات عاشورا و از قداست عاشورا استفاده بكنيم، ايناستفاده ابزارى نيست، اين استفاده در جهت راه است، يعنى راه گُم نكردناست.
البته يك بحث ديگرى كه شما نيز در سؤالاتتان آورده بوديد، يعنى آنچه رهبرى به عنوان سال عزّت و افتخار حسينى مطرح كردند، اين راكمى صريح تر توضيح مىدهم و مىخواهم از يك زاويه ديگر به آن نگاهكنم. در شرايطى كه رهبرى بررسى و احساس مىكنند الآن شرايطى استكه بايد مثل امامحسين(ع) قيام كرد و برخورد كرد و شمشير كشيد و يا بهطرف شمشيرى كه ديگران كشيدهاند، رفت و به جهاد پرداخت و ماننددوره امامحسن(ع) نيست كه بايد كوتاه بياييم و صبر كنيم و يك چيزهايى را از سرمان بگذرانيم، ايشان در اين فضا سال عزت و افتخار حسينىاعلام كردند، يعنى وقتى كه آمريكا تهديدش را رو كرد و به طرف منطقه ماحركت كرد و صريحاً اعلام كرد كه هدف او سرنگونى نظام اسلامى درايران است، و وقتى كه مىبينيم كسانى در داخل صريحاً با آمريكاهم صدايى نشان مىدهند؛ موقعى است كه جاى مجاهدت و جانبازى و به استقبال خطر رفتن وجود دارد. ما در شرايطى هستيم كه بايد خودمان راآماده كنيم براى اينكه ممكن است واقعاً خطرى برايمان پيش بيايد و بازممكن است صحبت از شهادت باشد و صحبت از جنگ و فداكارى باشد.خوب گاهى با ستون پنجم آن دشمن در داخل مواجهيم، گاهى با خودش مواجهيم؛ البته تشخيص اين با مديريت نظام است كه چه كار بكند. منفكر مىكنم آن كه ايشان سال عزت و افتخار حسينى اعلام كردند مفهومش اين بود شما هم تأكيد داريد و اين غير از آن بحث استفاده ابزارى است.
مجله حكومت اسلامى: بله، كاملاً روشن است آنچه مقام معظم رهبرى فرمودند دريك افق بالا است و كاملاً موضعگيرى متينى است كه با توجهبه شرايطى كه داريم همين را مىطلبيد.
اين خطرى كه حضرتعالى از نظر داخلى فرموديد، خطرواقعى هست و كسى نمىتواند آن را انكار كند مگر اينكه چشمش را بر روى واقعيتها ببندد؛ ترديدى در اين نيست. اگردر چنين شرايطى قرار بگيريم ما بايد از آن توانى كه درمنطق امامحسين(ع) هست استفاده بكنيم. ولى يك سؤال جدى در اينجا كه در بحثهاى سياسى روز و در برخى بحثهاى طلبگى ما نيز وجود دارد اين است كه گاه رفتار ما به عنوان جبهه مدافع انقلاب و نهضت حسينى به گونهاى است كه منتهى به همان نتيجهاى مىشود كه از آن فرار مىكنيم؛ يعنى نوع استفاده از قضيه امامحسين(ع) و نوع مقابله با همين خطرى كه حضرتعالى مىفرماييد، به گونه كسى است كه مىخواهد از چيزى فرار كند ولى كارى مىكند كه به همان
نتيجهاى كه از آن مىترسيد، مىرسد. لطفاً اگر موافق اينتلقى هستيد، مقدارى توضيح بدهيد.
جواب: اين هميشه جزء اشكالات اساسى بوده و الآن هم هست، اصلاً آنهادارند از همين ضعفهاى ما استفاده مىكنند، يعنى اگر ما در درون خودماناز دين، انقلاب، از امامحسين(ع) و از مقدسات فكرىمان بد استفادهنكنيم، دشمن اينقدر سوژه بهدست نمىآورد. همين اظهاراتمتحجرانهاى كه بعضىها مىكنند، اظهاراتى كه قابل قبول نيست، جوانهارا فرارى مىدهد و يا اقداماتى كه باعث مىشود كه رابطه قشر جوان را،خانمها را، روشنفكرها و تحصيلكردهها را و يا آنها كه دلسوز كشورهستند و مىخواهند كشورشان ترقى كند، با ما قطع شود و از ما جدامىشوند؛ اينها همه خودش ضد هدف است. بد كار كردن و غلط كاركردن ما، مهمترين اهرم دشمن است، مهمترين وسيله دشمن است. ازكارهاى هميشگى اين بوده كه دشمن مىآمد در جبهه مقابل خويش،عوامل نفوذى را وارد مىكرد و آنها هميشه بهانه و سوژه به دست دشمنمىدادند و تفرقه درست مىكردند. حرفهاى بىخودى مىزدند، خودشانرا سبك مىكردند و جريان را از چشم مردم مىانداختند و بين مردم و آنجريان فاصله ايجاد مىكردند. اينها سوژههاى شناخته شده امروزىدنياست كه از اين دارند استفاده مىكنند.
مثلاً در جريان انتخابات كه از مردم تقاضا مىكنيم پاى صندوقهابياييد، آن وقت اظهار شود كه اسلام اصلاً به رأى مردم احتياج ندارد! ايندرست ضدانگيزه است. ما بايد به رأى مردم احترام بگذاريم و به مردمبگوييم بايد با رأى شما جامعه اداره شود. در چنين موقعيتى معلوم استآن تحليل غلط فكرى كه بگويد رأى مردم اصالت ندارد، نادانى است.
مجله حكومت اسلامى: ولى در اين ميان، حداقل يك اشكال ديگر وجود دارد و آناينكه تلاش درخور توجهى در جهت اصلاح اين روشهاصورت نمىگيرد و لااقل نسبت به رفتار برخى جريانات و
كسانى كه داعيه اعتقاد كامل به مبانى حكومت دينى دارند ونگران غلبه تفكر سكولاريسم هستند، اصلاح لازم صورتنمىگيرد، و اين كار لازمى است كه بايد به آن اهميت دادهشود. البته در پارهاى موارد، تلاشهايى محدود از جمله برخىتذكرات حضرتعالى را شاهد بودهايم.
جواب: بله، زمانى پيش از دوم خرداد، به دوستان گفتم ببينيد، شما در آستانهانتخابات پنج، شش كار در اواخر دوره من كرديد و آراء مردم را به طرفمقابل خودتان داديد؛ حالا من وارد نمىشوم كه اين درست بود يا نه،كارى به اين اختلافات ندارم، مثلاً شما آمديد و به مردم گفتيد بايد بهاجبار چادر سر بكنيد، رفتيد مدرسه سر بچههاى كوچك مردم مقنعهكرديد، آمديد با كسى كه نوار موسيقى داشت آنجورى برخورد كرديد،آمديد در مجلس قانون گذرانديد كه ماهواره بايد اينجورى باشد؛ اينهاهمه رأىپران است. يعنى كسانى كه اينها را جزء اسلام نمىدانند و فكرمىكنند اينها جزء نيازهاى روز است، قشر عمدهشان هم از همين بچههاهستند، بچههاى دانشآموز، دختر، پسر، و دانشجو؛ اينها جوابنمىدهد. يعنى يك نوع تقدسگرايى كه به سليقههاى اشخاص مربوطمىشود، مىخواهيم اينها را به متون محكم اسلامى تبديل كنيم، اينها ظلمبه اسلام است. ممكن است براى بعضىها مستحب باشد، اما نمىشود بهشكل قانون اجبارى بر مردم تحميل كرد. از اين نوع كارهاى خشك وخشن در خيابانها به نام امر به معروف مردم را ناراضى مىكند. اسلام امربه معروفش اين جورى نيست. و خيلى چيزهاى ديگر از اين قبيل هم بود.
مجله حكومت اسلامى: فرموديد در زمان رژيم گذشته دو گونه مجالس برگزارمىشد، در يك سرى از آنها وجهه عزاى كربلا و مرثيه پر رنگبود و رژيم طاغوت هم دوست داشت مجالس همان رنگ راداشته باشد و دسته ديگر كه شماها در آن شركت مىكرديد ورژيم با آن مخالف بود، آن شورآفرينى، حركتزايى،اعتراضگرى به ظلم و ستم و مبارزه را ترويج مىكرد. در
طول تاريخ هم همين طور بوده است، هر وقت انقلاب و حركتمثبتى ايجاد شده با بهرهگيرى از ادبيات حماسه، شور و قيامبوده است اما دو باره در گذر زمان آن حالت عزادارى صرف وگريه غلبه مىكرده است.
آيا حضرت عالى اين غلبه جنبه سوگوارى صرف برحركتزايى و شورآفرينى كربلا را يك آفت و امرى نامطلوبمىدانيد؟ اگر آن را آفت مىدانيد براى اينكه چنين چيزىحادث نشود چه بايد كرد؟ آيا به نظر شما اينك در جامعهچنين اشكالى وجود ندارد؟
جواب: اصل اينكه مىتوانيم از اين قيام استفاده كنيم در شرايطى است كه اينعزادارىها هست، اگر نباشد نمىتوانيم استفاده كنيم. بنابراين من فكرمىكنم اصل جريان روضه، گريه و عاطفه بايد حفظ شود و بايد باشد. البتهبايد شرايط را سنجيد. در يك شرايطى زمينه استفاده سياسى و امثال آنوجود ندارد و همين قدر امكان هست كه مسأله عزادارى، حفظ ونگهدارى شود. در اين شرايط عاطفه مردم بايد محفوظ بماند اما در يكموقعى شرايط استفاده وجود دارد. البته در همه زمانها حداقل شرايطاستفاده اجتماعى هست، يعنى حتى در حكومتهاى طاغوتى هممىشود يك سرى از اهداف امامحسين(ع) را پىگيرى كرد و بهمسلمانهايى كه در آنجا هستند گفت اين كارها را انجام دهيد، مثل كمكبه مظلوم، رسيدگى به محروم و رعايت امور اخلاقى و شبيه اينها كه درپيامهاى عاشورا هست و عاشورا هم هيچ وقت از اين امور خالى نبودهاست. اين طور هم نبود كه صرف گريه باشد. ولى در يك شرايطى مىشوداستفاده سياسى هم كرد، مثل دوران مبارزه. آن موقع ممكن است غلبهعزادارى يك كار انحرافى باشد، يعنى ممكن است عدهاى اين كار رابكنند كه نگذارند از آن استفاده سياسى بشود. در اين زمان حساسيتايجاد مىشود. به طور كلّى هر وقت حالت يأس و نااميدى از جريانها و
كارهاى سياسى پيش مىآيد، جنبه عزادارىهاى افراطى غلبه مىكند. ماهم نمىخواهيم پايه آن از بين برود. در يك شرايطى علماى ما حاضرنبودند قمه زنى و زنجير زنى را نيز حرام كنند، هر كارى براى عزادارىصورت مىگرفت و هر روضهاى خوانده مىشد حرفى نداشتند ومىگفتند اينها عيبى ندارد و همه براى امام حسين(ع) است. بعضى فتاواهم در گذشته در اين زمينه بود. پس شرايط فرق مىكند.
در مجموع در شرايطى كه ما نياز داريم بهره سياسى از عزادارىهابگيريم نبايد كار انحرافى صورت گيرد و در موقعى كه شرايطاجتماعىمان ايجاب مىكند بايد استفاده كنيم ولى اصل جريان بايد راهخودش را برود.
مجله حكومت اسلامى: الآن احساس مىشود يك نوع قشرىگرى و افراطكارى وتوجه به ظواهر و جنبههاى عاطفى، محور اصلى قرار گرفتهاست. حداقل ضرر اين كار اين است كه فرصتها را از كفمىبرد و نمىگذارد جنبه عقلانيت كربلا و نيز منطقسيدالشهدا(ع) در مبارزه با ظلم و تبعيض و دفاع از مظلومينو امر به معروف و نهى از منكر و آن افكار و مبانى كه تكيهگاهعاشورا است بروز كند. به هر حال جامعه ما در كنار عاطفه واحساس، نياز به فكر دارد و بايد بتواند بر اساس آنچيزى كهدر روضهها و عزادارىها مىشنود و مىبيند قضاياى روز ومسؤوليتهاى خويش را تحليل كند. متأسفانه اين نقص دررسانههاى جمعى ما نيز مشهود است.
جواب:روشن است كه در زمان مابايد ازاين امور استفاده اساسىبشود و مننقص مىبينم. منشأ آن اين است كه افرادى هستند كه از جريانهاىسياسى سرخورده مىشوند، و به روضههاى اينچنينى پناه مىبرند. اگراينها قدرى بىدين بودند به جلسات لهو و لعب پناه مىبردند. چون ديندارند مىروند آنجا و خودشان را ارضاء مىكنند. آدم از اين وضع راضى نيست و آنچه كه مطلوب ما است همان است كه گفتم.
مجله حكومت اسلامى: به هر حال، رسانههاى رسمى نظام در اين زمينه چهمسئوليتى دارند؟
جواب: اگر مقصود راديو و تلويزيون است، البته كه نبايد ترويج كنند، اينهاافراط مىكنند. گاه انسان هر چه مىبيند روضه است، آدمهاى سطحى راهم مىآورند و اين اتفاقات الآن مىافتد.
منبع:فصلنامه حکومت اسلامی 27
/ج