خانه » همه » مذهبی » سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

«مَن اَرادَ اَن یَکُون اَقوی النّاسِ، فَلیَتَوَکَّل عَلَی اللّه »(بحارالانوار، ج 71، ص 143)هر کس خواست نیرومندترین مردم باشد، توکّل بر خدا کند.«اِذا کَذِبَ الوُلاةُ حُبِسَ المَطَرُ وَ اِذا جارَ السُّلطانٌ هانَتِ الدَّولَةُ وَ اِذا حُبِسَتِ الزَّکاة ماتَتِ المَواشی»(امالی طوسی، ج 1، ص 77)اگر فرمانروایان و والیان دروغ گویند، باران نبارد و اگر سلطان و حاکم ستم ورزد، حکومت از هم بپاشد و اگر از زکات خودداری شود گوسفندان بمیرند.

b4d3d435 798d 43e6 b169 a3e258e380d8 - سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

0001793 - سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
سخنان معصومین/سایه ساری از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

 

نویسنده : نامشخص

 

«مَن اَرادَ اَن یَکُون اَقوی النّاسِ، فَلیَتَوَکَّل عَلَی اللّه »
 

(بحارالانوار، ج 71، ص 143)
هر کس خواست نیرومندترین مردم باشد، توکّل بر خدا کند.

«اِذا کَذِبَ الوُلاةُ حُبِسَ المَطَرُ وَ اِذا جارَ السُّلطانٌ هانَتِ الدَّولَةُ وَ اِذا حُبِسَتِ الزَّکاة ماتَتِ المَواشی»(امالی طوسی، ج 1، ص 77)
 

اگر فرمانروایان و والیان دروغ گویند، باران نبارد و اگر سلطان و حاکم ستم ورزد، حکومت از هم بپاشد و اگر از زکات خودداری شود گوسفندان بمیرند.

«حافِظَوا عَلی مَواقیتِ الصَّلواتِ فَاِنَّ العَبدَ لایأمَن الحوادِثَ وَ مَن دَخَل عَلَیهِ وَقتُ فَریضَةٍ فَقَصَّرَ عَنها عَمداً مُتَعَمِّداً فَهُوَ خاطِی.» (فقه الرضا، ص 6)
نمازها را در وقتهایش بخوانید زیرا بنده خدا نمی تواند حوادث را پیش بینی کند.
پس اگر وقت نماز واجب بر بنده ای فرا رسد و او عمداً به آن اهمیّت ندهد(و در اوّل وقت نخواند) همانا او خطاکار است.
 

«کُلَّما اَحدَثَ العِبادُ مِنَ الذُّنُوبِ مالَم یَکُونُوا یَعمَلون اَحدث لَهُم مِنَ البَلاءِ ما لَم یَکوُنُوا یَعرفُون.»(کافی چاپ قدیم، ص 442)
 

هرگاه مردم به گناهانی تازه که قبلاً به انجام آن نمی پرداختند، آلوده شوند، با بیماری ها و مشکلات جدید که برایشان ناآشنا خواهد بود مواجه گردند

«اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَمَرَ بِثَلاثَةٍ مَقرُونٍ بِها ثَلاثَة اُخری: اَمَرَ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ فَمَن صَلی وَ لَم یُزَکِّ لَم تُقبَل مِنه صَلاتُهُ، و َاَمَرَ بِالشُّکرِلَهُ وَ لِلوالِدَینِ فَمن لَم یَشکُر والِدَیه لَم یَشکُرِ اللّهَ، وَ اَمَرَ بِاتِّقاءِ اللّهِ وَصِلَةِ الرَّحِم، فَمَن لَم یَصل رَحِمَه لَم یَتَّقِ اللّه.»
 

(عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 258)
خداوند به سه چیز امر کرده که آنها را با سه چیز دیگر مقرون نموده است: به نماز و زکات امر کرده پس اگر کسی نماز بخواند و زکات ندهد، نمازش پذیرفته نمی شود، و به سپاس خود و سپاس والدین امر فرموده، پس اگر کسی پدر و مادرش را سپاس نگوید، خدا را سپاس نگفته است، و به تقوی و صله رحم امر کرده پس اگر کسی صله رحم نکند، از خداوند نترسیده است.

«ما اَعمالُ العِبادِ کُلُّهم عِندَ المُجاهِدینَ فِی سَبیلِ اللّه اِلّا کَمَثَلِ خُطّافٍ اَخَذَ بِمِنقارِهِ مِن ماءِ البَحر.»
 

(کنزالعمّال، حدیث 10681)
تمام اعمال بندگان در مقایسه با جهاد مجاهدان فی سبیل اللّه همچون قطره آبی است که پرستویی با منقارش از دریا برگیرد.

«اِنَّما اِتَّخَذَ اللّهُ اِبراهیمَ خَلیلاً لاِنَّهُ لَم یُرَد اَحَداً وَ لَم یَسأَل اَحَداً قَطُّ غَیرَ اللّهِ تَعالی»(علل الشرایع،ص 23)
 

همانا خداوند ابراهیم را به دوستی خویش برگزید، برای این که هیچ گاه قصد غیر خدا نکرد و هرگز جز از اللّه چیزی نخواست.

«لِلتَوَکل دَرجاتٌ: مِنها اَن تَثِقَ بِه فی اَمرِکَ کُلِّه و تَعلَمَ اَنّ الحُکمَ فی ذلِکَ لَهُ فَتَتَوکَّلُ عَلَیهِ بِتَفویضِ ذلِک اِلَیه.»
 

(بحارالانوار، ج 78، ص 336)
توکّل دارای درجاتی است: بعضی از درجات آن این است که در تمام امورت به خداوند اعتماد نمایی و بدانی که در تمام این امور حکم، حکم اوست با واگذاری آنها به خدا، بر او توکّل نمایی.

«عن الرضا علیه السلام، عن النبی صلی اللّه علیه و آله قالَ: اِنَّ اللّهَ تَعالی غافِرُ کُلِّ ذَنبٍ اِلّا مَن جَحَدَ مَهراً اَو اغتَصَبَ اَجیراً اَجرَهُ اَوباعَ رَجُلاً حُرّاً.»(سفینة البحار، ج 1، ص 12)
 

خداوند تعالی بخشنده هر گناهی است جز گناه کسی که مهر زنی را انکار ورزد و یا مزد کارگری را غصب نماید یا مرد آزادی به بردگی بفروشد.

«اِذا خَرَجَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنُورِ رَبِّها، و وضَعَ میزان العَدلِ بَینَ النّاسِ، فَلا یَظلِمُ اَحَدٌ اَحَداً.»(اکمال الدین، ج 2، ص 42)
 

هنگامی که امام زمان ظهور کند، جهان به نور پروردگارش روشن می گردد و ترازوی عدالت میان مردم گذاشته می شود و دیگر هیچ کس به دیگری ظلم نمی کند.

«الصَّغائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ اِلَی الکَبائِرِ، وَ مَن لَم یَخَفِ اللّهَ فِی القَلیلِ لَم یَخَفهُ فِی الکَثیر.»(عیون الاخبار، ج 2، ص 180)
 

گناهان کوچک، راهی برای گناهان بزرگ است و هر کس از خداوند در گناهان اندک، نترسد، در گناهان بزرگ نخواهد ترسید.

«اِستِعمالُ العَدلِ وَ الاِحسانِ، مُؤذِنٌ بِدَوامِ النِّعمَة»
 

(بحارالانوار، ج 75، ص 36)
بادادگری و احسان رفتار کردن، گویای ادامه نعمت و پیوستگی است.
منبع :ماهنامه پاسدار اسلام شماره 335

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد