رمز موفقیت در آزمایشهای الهی
رمز موفقیت در آزمایشهای الهی
1. صبر در امتحان
نخستین گام برای پیروزی در امتحان الهی، صبر و پایداری در راه حق و تحمل مشکلات است. قرآن در آیه 155 بقره به این حقیقت تصریح میکند و میفرماید:
و ما شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مالها و جانها و میوهها آزمایش میکنیم، و بشارت ده به صبرکنندگان.
همچنین در آیه 186 سوره آل عمران میفرماید:
همه شما در اموال و جانهای خود، آزمایش میشوید و از کسانی که پیش از شما به آنها کتاب آسمانی داده شد و از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، شایستهتر است.
صبر در برابر همه نوع گرفتاریها و امتحانها از فضایل نفس آدمی است و در روایات نیز تأکید فراوان شده است؛ به گونهای که یکی از مقامات مؤمنان، صبر در برابر مشکلات است؛ به ویژه باید توجه کرد، کسی که آزمایش شود و صبر کند، ثواب بیشتری خواهد داشت و بنا به فرموده امیرالمؤمنین علیهالسلامهر مقدار آزمایش و مشکلات بزرگتر باشد، ثواب و پاداش نیز بزرگتر خواهد بود.1
2. امید به آینده و پرهیز از یأس
در زندگی انسان تجربههای تلخ و شیرین وجود دارد؛ نه پیروزی باید انسان را مغرور کند و نه شکست او را ناامید سازد. شکست، مقدمه پیروزی و نردبان ترقی است. اگر انسان در رویارویی با ابتلائات، شکست خورد و از امتحان سرافراز بیرون نیامد، نباید امید به موفقیت را از دست بدهد؛ زیرا ناامیدی، نخستین پله شکست و سرخوردگی است. اگر ناامیدی خانه دل کسی را اشغال کرد، همچون کشتی شکستهای است که در تلاطم اقیانوس مانده و در دست امواج سهمگین دریا غرق میشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام از تزریق روحیه یأس و ناامیدی به شدت انتقاد میکند و میفرماید:
از کسانی مباش که در سلامتی مغرور و در گرفتاری ناامیدند.2
همچنین قرآن کریم ناامیدی را نشانه کفر و ناسپاسی میداند و میفرماید:
لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ (یوسف: 87)
از رحمت خدا مأیوس نشوید که از رحمت خدا جز قوم کافر مأیوس نمیشوند.
روح به معنای فرج و گشایش است3 و خداوند وعده داده است که در هر سختی گشایش وجود دارد. بنابراین، اگر کسی در آزمونی ردّ شد، باید بیشتر تلاش کند و علت شکست را بشناسد تا بار دوم موفق شود و ناکامیها را سیلی بیدار کننده بداند که او را از خواب غفلت بیدار میکند و سرانجام اینکه آدمی به اندازهای به رحمت پروردگار امیدوار باشد و از ناامیدی دوری کند که تصمیم گیرد که شکست را شکست دهد.
3. سپاس در آزمایش و ابتلا
بندگان مخلص خدا چنان تسلیم خواست الهیاند که نه تنها بر مصائب و گرفتاریها صبر میکنند، بلکه در همه حال حمد و سپاس خدای را به جای میآورند. آنان همه چیز را از حق تعالی میدانند و زبان به کفر و شکوه نمیگشایند. ابا عبداللّه الحسین علیهالسلام وقتی در کربلا با سیل عظیمی از مصیبتها مواجه شد، فرمود:=
هَوْنٌ عَلی ما نَزَلَ بی إنَّه بَعَینِ اللّه.4
این مصیبت بر من آسان است؛ زیرا که خدا میبیند.
امیرالمؤمنین علیهالسلام به هنگام مواجهه با مصیبت و ابتلائات چنین میفرمود:
خدایا! سپاس تو راست بر آن چه میگیری و عطا میفرمایی و شفا میدهی یا مبتلا میسازی؛ سپاسی که تو را رضایت بخشترین، محبوبترین و ممتازترین باشد.5
4. استمداد از نیروی ایمان و الطاف خدا
آدمی در امتحانات و مواجهه با سختیها همواره باید به ایمان تکیه کند و از خداوند بخواهد درون سرگردانی و حیرت، راه مطمئن و صحیح را به او بنمایاند و اگر تصمیم گرفت که در مسیر خدا گام نهد، مطمئن باشد که یاری خدا و الطاف او شامل حالش خواهد شد. خداوند در قرآن میفرماید:
وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا (عنکبوت: 69)
آنان که در راه ما تلاش میکنند، حتما آنان را به راه خود هدایت خواهیم کرد.
5. عبرت از آزمایش شدگان
یکی از چیزهایی که موفقیت در امتحانهای الهی را در پی دارد، عبرت از سرگذشت کسانی است که امتحان و آزمایش شدهاند و راه نادرست را برگزیدهاند و اکنون آن روش و مسلک برای دیگران آیینه عبرت است تا به آن راه نروند وگرنه دچار همان گرفتاری و نتایج شوم خواهند شد. در قرآن، آیات متعددی است که در آن خداوند از امتها و ملتهای گذشته یاد میکند و آنها را عبرت کسانی میداند که دارای عقل و شعور باشند.
علی علیهالسلام فرمود:
مردم! در سختیهایی که با آن روبه رو هستید و مشکلاتی که پشت سر گذاردید، درسهای عبرت فراوان وجود دارد.6
امام در کلامی دیگر میفرماید:
ای بندگان خدا، از غم و اندوه و سرگرمیهای دنیا چشم برگیرید، زیرا شما به جدایی و دگرگونیهای امور دنیایی یقین دارید و چونان دوست مهربانی که نصیحتگر و کوشا برای نجات رفیقش تلاش کند، خویشتن را از دنیا دور نگهدارید. و از آن چه برگذشتگان شما رفت عبرت گیرید که چگونه بند بند اعضای بدنشان از هم گسست، چشم و گوششان نابود شد، شرف و شکوهشان از خاطرهها محو گردید و همه ناز و نعمتها و رفاهها و خوشیها پایان گرفت، که نزدیکی فرزندان به دوری و از دست دادنشان و همدمی همسران به جدایی تبدیل شد.7
پينوشتها:
1. نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص 388.
2. نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص 663.
3. تفسیر نمونه، ج 10، ص 58.
4.سخنان امام حسین علیهالسلام از مدینه تا کربلا، ص 267.
5. نهج البلاغه، ترجمه دشتى، خطبه 160، ص 296.
6. نهج البلاغه، خطبه 88، ص 151.
7. همان، خطبه 161، ص 305.
منبع:کتاب “سنت امتحان در زندگی انسان”
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb
/ج