Chips and Cheese بهتازگی نتایج مطالعهی جدیدی را منتشر کرده است که تأخیر حافظه را در بین جدیدترین کارتهای گرافیک AMD و انویدیا مقایسه میکند. نتایج نشان میدهد حافظهی کارتهای گرافیک مبتنیبر معماری RDNA 2 ای ام دی درمقایسهبا کارت گرافیک مبتنیبر معماری Ampere انویدیا تأخیر کمتری دارد. البته این نکته را باید مدنظر قرار دهید که تأخیر کمتر ممکن است تأثیر مستقیمی روی عملکرد در دنیای واقعی نگذارد.
براساس گزارش تامز هاردور، کارتهای گرافیک مدرن همچون پردازندههای مرکزی به سیستم ترتیبی کش چندسطحی مجهز هستند. معماری امپر سراغ چینش مرسومتری میرود و از کش L1 و L2 استفاده میکند. بااینحال، RDNA 2 (موسوم به Big Navi) از کش L2 ،L1 ،L0 و Infinity Cache (که اساسا در نقش کش L3 ظاهر میشود) بهره میببرد. طراحی دو معماری گرافیکی تیم سبز و تیم قرمز از یکدیگر متفاوت است؛ بههمیندلیل، جالب است ببینیم کدامیک از آنها عملکرد بهتری نشان میدهد.
مقالههای مرتبط:
روی کاغذ، RDNA 2 در مسیر رسیدن به حافظه باید سطوح بیشتری طی کند. بهمنظور اندازهگیری تأخیر حافظه در کارتهای گرافیک، Chips and Cheese سراغ روشی ویژه رفت که معمولا برای اندازهگیری تأخیر پردازندههای مرکزی استفاده میشود. این وبسایت از بنچمارکهای مبتنیبر تکنیک Pointer Chasing در OpenCL بهره برد تا بتواند تأخیر کش و حافظه را ارزیابی کند. در آزمایشهای Chips and Cheese، از کارتهای گرافیک Radeon RX 6800 XT و GeForce RTX 3090 استفاده شد.
بهطورکلی، RDNA 2 در تمامی سطوح درمقایسهبا Ampere تأخیر کمتری برای حافظهی گرافیکی ثبت کرد. نتایج Chip and Cheese تأیید میکند Infinity Cache درمقایسهبا L2 صرفا ۲۰ نانوثانیه تأخیر به سیستم اضافه کرده است. تأخیر حافظهی RDNA 2 تقریبا بههمان اندازهی تأخیر Ampere بود، آنهم درحالیکه RDNA 2 سطوح کش بیشتری دارد.
حرکت از حافظهی کش L1 به L2 در کارتهای گرافیک Ampere به بیش از ۱۰۰ نانوثانیه زمان نیاز دارد. در مقام مقایسه، زمان رسیدن از حافظهی کش L0 به L2 در RDNA 2 صرفا ۶۶ نانوثانیه است، صرفنظر از اینکه کش L1 در بین آنها حضور دارد. Chip and Cheese در جمعبندی آزمایشهایش گفت کشهای کمتأخیر L2 و L3 در RDNA 2 باعث میشوند این معماری درمقایسهبا امپر در پردازشهای کوچک بهتر عمل کند. این موضوع میتواند توضیح دهد چرا عملکرد کارتهای گرافیک RDNA 2 هنگام اجرای بازی با وضوح اندک بهتر است.