اسلام و ولايت
آيا شيعيان اماميه معتقدند كه ولايت از اركان دين اسلام است بطوري كه كسي كه در تحت ولايت اهل بيت نباشد مسلمان نيست ؟
براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا
براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا
اسلام و ولايت
آيا شيعيان اماميه معتقدند كه ولايت از اركان دين اسلام است بطوري كه كسي كه در تحت ولايت اهل بيت نباشد مسلمان نيست ؟
براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا اله الا الله ، فان قالوا حرم علي دماءهم و أموالهم . « همانا به من امر شد كه با مردم مبارزه كنم تا اين كه شهادت به يگانگي خداوند دهند ، پس اگر شهادت دادند خون و اموال آنها محترم خواهد بود . » و كسي كه اقرار به شهادتين كرد با او بايد همانند مسلمانان رفتار شود ، اموري چون ازدواج ، رفت و آمد ، ارشاد و … حتي اگر علم به نفاق و بي اعتقادي او داشته باشيم .
ناصبي ها و خوارج امر ضروري دين را انكار كردند كه همانا مودت و محبت اهل بيت بود كه در قرآن و سنت به اثبات رسيده است ، پس از دين خارج شدند و چون غلات ( غلو كنندگان ) از اسلام بيرون رفتند غلات كساني بودند كه ائمه معصومين را خدا مي انگاشتند و خداي خويش را انكار كردند و راه كفر را پيمودند . اما شيعيان اماميه در اين راستا جايگاه تعادل و حد وسط را نسبت به اهل بيت برگزيدند و هرگز دشمني نكردند ، مبالغه ننمودند بلكه ولايت و دوستي اهل بيت را بدست آوردند چرا كه اين سفارش خدا و رسول او بود . اميرالمومنين عليه السلام نيز در اين باره مي فرمايند : هلك في صنفان ، محب مفرط و مبغض مفرط : دو گروه در رابطه من هلاك شدند : دوستدار و دشمن افراط گر – مسلما در يك سخن متفق اند كه مبالغه كنندگاني علي عليه السلام را خدا پنداشتند مسلمان نيستند ، همچنين كساني كه دشمني با خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله را بنا نهادند مانند خوارج ايشان نيز از دين خارج اند و حكم اسلام بر آنان جاري نمي شود . اما نكته اي كه از اساس بحث به حساب مي آيد اين است كه ايمان به معناي خاص خود تنها با ذكر شهادتين محقق نمي گردد ، بلكه بايد همراه شهادتين ، تصديق قلبي وعمل با جوارح همانند نماز ، زكات ، روزه و حج نيز باشد كه به اعتقاد شيعه ولايت و مودت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله ركني جدا ناپذير از شرايط ايمان است .
امام صادق عليه السلام فرمودند : اسلام ظاهري است كه مردم به سمت آن آمده اند اما ايمان معرفت به اين ظاهر است . همچنين فرمودند : اسلام بر 5 چيز بنا شده : نماز ، زكات ، روزه ، حج و ولايت كه اصول دين است . و قرآن كريم مي فرمايد : اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم .
اما اهل سنت اصول دين را همان نماز، زكات ، روزه ، حج مي دانند كه در نظر اهل سنت ركن آخر در نظر شيعيان كه همان ولايت است از اصول مذهب است نه اصول دين .
شهيد ثاني در حقائق الايمان مي گويد : تصديق و اذعان به امامان دوازده گانه اصلي از اصول دين و اصول ايمان است و اين از طرف خدا و رسولش واجب گرديده است و در هيچ عصري دنيا از امام معصوم خالي نمي باشد .
منبع: مقاله ي اسلام و ولايت
/خ
براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا اله الا الله ، فان قالوا حرم علي دماءهم و أموالهم . « همانا به من امر شد كه با مردم مبارزه كنم تا اين كه شهادت به يگانگي خداوند دهند ، پس اگر شهادت دادند خون و اموال آنها محترم خواهد بود . » و كسي كه اقرار به شهادتين كرد با او بايد همانند مسلمانان رفتار شود ، اموري چون ازدواج ، رفت و آمد ، ارشاد و … حتي اگر علم به نفاق و بي اعتقادي او داشته باشيم .
ناصبي ها و خوارج امر ضروري دين را انكار كردند كه همانا مودت و محبت اهل بيت بود كه در قرآن و سنت به اثبات رسيده است ، پس از دين خارج شدند و چون غلات ( غلو كنندگان ) از اسلام بيرون رفتند غلات كساني بودند كه ائمه معصومين را خدا مي انگاشتند و خداي خويش را انكار كردند و راه كفر را پيمودند . اما شيعيان اماميه در اين راستا جايگاه تعادل و حد وسط را نسبت به اهل بيت برگزيدند و هرگز دشمني نكردند ، مبالغه ننمودند بلكه ولايت و دوستي اهل بيت را بدست آوردند چرا كه اين سفارش خدا و رسول او بود . اميرالمومنين عليه السلام نيز در اين باره مي فرمايند : هلك في صنفان ، محب مفرط و مبغض مفرط : دو گروه در رابطه من هلاك شدند : دوستدار و دشمن افراط گر – مسلما در يك سخن متفق اند كه مبالغه كنندگاني علي عليه السلام را خدا پنداشتند مسلمان نيستند ، همچنين كساني كه دشمني با خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله را بنا نهادند مانند خوارج ايشان نيز از دين خارج اند و حكم اسلام بر آنان جاري نمي شود . اما نكته اي كه از اساس بحث به حساب مي آيد اين است كه ايمان به معناي خاص خود تنها با ذكر شهادتين محقق نمي گردد ، بلكه بايد همراه شهادتين ، تصديق قلبي وعمل با جوارح همانند نماز ، زكات ، روزه و حج نيز باشد كه به اعتقاد شيعه ولايت و مودت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله ركني جدا ناپذير از شرايط ايمان است .
امام صادق عليه السلام فرمودند : اسلام ظاهري است كه مردم به سمت آن آمده اند اما ايمان معرفت به اين ظاهر است . همچنين فرمودند : اسلام بر 5 چيز بنا شده : نماز ، زكات ، روزه ، حج و ولايت كه اصول دين است . و قرآن كريم مي فرمايد : اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم .
اما اهل سنت اصول دين را همان نماز، زكات ، روزه ، حج مي دانند كه در نظر اهل سنت ركن آخر در نظر شيعيان كه همان ولايت است از اصول مذهب است نه اصول دين .
شهيد ثاني در حقائق الايمان مي گويد : تصديق و اذعان به امامان دوازده گانه اصلي از اصول دين و اصول ايمان است و اين از طرف خدا و رسولش واجب گرديده است و در هيچ عصري دنيا از امام معصوم خالي نمي باشد .
منبع: مقاله ي اسلام و ولايت
/خ