اهميت و جايگاه وقف
اهميت و جايگاه وقف
تفاسير و روايات شيعه
تفاسير
طبرسي در ذيل آيهي کريمهي «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون» (68) مينويسد:
اصل «بر» از سعه و گستردگي است و «بر» به معناي خشکي نيز از همين ماده است و فرق آن با خير اين است که: بر نفعي است که با قصد و اراده به ديگري برسد، اما خير، نفع واصل به ديگري است هر چند از روي سهو باشد.
وي انفاق را در آيهي کريمه داراي معنايي عام و گسترده ميداند که شامل وقف هم ميشود و مينويسد: قضيهي وقف ابوطلحهي انصاري بوستانش را و تصدق زيد بن حارثه اسب مورد علاقهاش را و… به دنبال نزول اين آيهي کريمه رخ داده است (69)
روايات
1-امام صادق عليهالسلام فرمود: «ست خصال ينتفع بها المؤمن، من بعد موته: ولد صالح يستغفر له و مصحف يقرأ فيه و قليب يحفره و غرس يغرسه و صدقة ماء يجريها…) (70) «شش خصلت است که انسان بعد از مرگش از آنها بهره ميبرد؛ فرزند صالحي که برايش استغفار کند، قرآني که قرائت شود، چاهي که (براي استفادهي مردم) حفر کند، درختي که بنشاند، (قنات يا) چشمهاي که جاري سازد…»
2-امام صادق عليهالسلام: «خير ما يخلفه الرجل بعده ثلاثة: ولد بار يستغفر له و سنة خير يقتدي به فيها و صدقة تجري من بعده» (71) «بترين بازماندههاي انسان پس از او سه چيز است: نيکوکاري که برايش آمرزش بخواهد، شيوهي نيکويي که از آن پيروي شود و صدقهي جاريهاي که از او بازماند».
3-امام صادق عليهالسلام: «ليس يتبع الرجل بعد موته من الاجر الا ثلاث خصال: صدقة
اجرها في حياته فهي تجري بعد موته الي يوم القيامة و صدقة موقوفة لا تورث….» (72): «بعد از مرگ انسان، بجز سه خصلت، هيچ پاداشي در پي او نخواهد بود (برايش سود نخواهد داشت):
الف -صدقهاي که در زمان حياتش جاري ساخته است که تا روز قيامت جريان دارد.
ب -صدقهي موقوفهاي که ارث برده نميشود و…».
4-امام باقر عليهالسلام از آباي بزرگوارش نقل کرده است: رسول خدا صلي الله عليه و آله به مردي برخوردند که در باغي براي خود درختي ميکاشت، حضرت ايستاد و به او فرمود: دوست نداري تو را به درختي راهنمايي کنم که از حيث پاکيزگي ميوه و… مستحکمتر و با دوامتر از اين درخت باشد؟ عرض کرد: بلي اي رسول خدا! پدر و مادرم به قربانت! حضرت فرمود: هر صبح و شام بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر… (رسول خدا صلي الله عليه و آله در واقع بدين وسيله وي را به انفاق و تصدق تشويق فرمود) آن مرد عرض کرد: اي رسول خدا، من شما را گواه ميگيرم که اين باغ من از اين به بعد به عنوان صدقهي مقبوضه (برگشت ناپذير) براي مسلمانان فقيري که در «صفه» زندگي ميکنند، خواهد بود. به دنبال اين عمل آيهي کريمه نازل شد: «فاما من اعطي و اتقي و صدق بالحسني فسنيسره لليسري» (73): «اما هر کس عطا و احسان کرد و خداترس شد و به نيکويي تصديق کرد، ما هم البته کار او را سهل و آسان ميگردانيم» (74)
مسألهي جايگاه و اهميت وقف از ديدگاه اماميه در مبحث «تاريخچهي وقف» روشنتر خواهد شد.
تفاسير و روايات اهل سنت
تفاسير
غالب مفسران از جمله قرطبي (75)، سيوطي(76) ، فخر رازي (77) سيد قطب (78) و… در ذيل آيهي
کريمه: «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون» (79) ضمن نقل داستان وقف و تصدق ابوطلحهي انصاري و زيد بن حارثه به بيان اهميت مسألهي وقف پرداختهاند.
رشيد رضا در ذيل همين آيهي کريمه بعد از ذکر داستان ابوطلحه و زيد بن حارثه مينويسد: منظور از انفاق در اين آيه، غير از زکات است، زيرا در زکات شرط نيست که آنچه پرداخت ميشود از چيزهايي باشد که مورد محبت و علاقهي پرداخت کننده است، بلکه به عکس، از عاملان زکات خواسته شده تا از کرايم اموال مردم بپرهيزند و اموال مورد علاقهي آنها را درخواست نکنند (80)
قبل از وي، فخر رازي نيز در مقام بيان اختصاص آيه به غير از زکات اين چنين استدلال کرده است (81) البته چون فخر رازي مقدم بر رشيد رضا است ممکن است. اين مطلب را رشيد رضا از وي گرفته باشد.
روايات
1-عن ابيهريرة عن النبي صلي الله عليه و آله قال: «اذا مات الانسان انقطع عنه عمله الا من ثلاثة: صدقة جارية او علم ينتفع به او ولد صالح يدعو له». اين حديث بجز در صحيح بخاري 50 در ديگر صحاح اهل سنت نيز آمده است (82)
2-از جابر بن عبدالله روايت شده است که:
«لم يبق احد من اصحاب رسول الله صلي الله عليه و آله ممن له مقدرة الا وقد وقف» (83) «هيچ يک از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله نبود که توانايي داشته باشد مگر اين که (مالي را) وقف کرده بود.»
3-ابنحسام هندي در کنزالعمال مينويسد: به طور کلي خداوند روحيهي ايثار و انفاق و سخاوت را دوست دارد و وقف، خود شاخهاي مهم از سخاوت (و انفاق) است. آن گاه حديث زير را از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل کرده است که در اولين خطبهي خود فرمود:
ي مردم! همانا خداوند اسلام را به عنوان دين براي شما برگزيده است پس بياييد با سخاوت و حسن خلق به نيکويي اسلام را همراهي کنيد. همانا! سخاوت درختي است از بهشت که شاخههايش در دنياست، و از شما هرکس سخاوتمند باشد هميشه به يکي از اين شاخهها متصل است تا به بهشت در آيد… (84)
4-ابنحجر عسقلاني در ذيل حديث نبوي صلي الله عليه و آله در صحيح بخاري: علي کل مسلم صدقة، قالوا: يا نبي الله فمن لم يجد؟ قال: يعمل بيده فينفع نفسه و يتصدق، قالوا: فان لم يجد؟ قال يعين ذا الحاجة الملهوف، قالوا: فان لم يجد؟ قال: فليعمل بالمعروف و ليمسک عن الشر فانها له صدقة. (رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:) «بر هر مسلماني صدقه (واجب) است، گفتند:اي پيامبر خدا! کسي که مالي نيابد؟ فرمود: با دست خود کار کند، خودش بهره برد و تصدق هم بنمايد. گفتند اگر نتواند؟ فرمود: انسان نيازمند گرفتاري را کمک کند. گفتند: اگر نتوانست؟ فرمود: به نيکي رفتار کند و از کارهاي شر بازايستد، که همين براي او صدقه است»، مينويسد:
از اين حديث برميآيد که بايد با مال يا غير آن با خلق خدا مهربان بود، و نيز اين مطلب استفاده ميشود که: صدقه و انفاق از کساني که توانايي دارند از بقيهي کارها در حق ديگران افضل است و مردم نيز از لفظ صدقه همان اعطا و انفاق را فهميدند که پرسيدند: کسي که ندارد (چه کند)؟ (85)
/خ