ريشههاى درونى بهتان
شجره خبيثه اين رذايل در مساله بهتان، ميوهاى به مراتب تلختر از غيبت مىدهد؛ چرا كه در غيبت، عيب و نقص واقعى و موجود در شخص، به او نسبت داده مىشود؛ در حالى كه در بهتان، آن چه را در او نيست، به او مىبندند.
ريشههاى درونى بهتان
1. دشمنى
گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و كينه خويش، به ديگرى دروغ بسته، نسبتهاى ناپسند مىدهد.
2. حسد
گاهى انسان به رتبه، شان و كمالات ديگرى حسادت كرده، براى از بين بردن وجههاش به او بهتان مىزند.
3. ترس و فرار از مجازات
گاه انسان از ترس مجازات خطايى كه مرتكب شده يا برطرف كردن نسبت ناروايى كه ممكن است به او داده شود، به ديگرى بهتان زده، دروغ مىبندد.
شجره خبيثه اين رذايل در مساله بهتان، ميوهاى به مراتب تلختر از غيبت مىدهد؛ چرا كه در غيبت، عيب و نقص واقعى و موجود در شخص، به او نسبت داده مىشود؛ در حالى كه در بهتان، آن چه را در او نيست، به او مىبندند.
پيامدهاى زشت بهتان
بهتان، آثار و عواقب زشت و شومى را هم در دنيا و هم در سراى آخرت به بار مىآورد كه دامنگير بهتان زننده مىشود.
الف. پيامدهاى زشت بهتان در دنيا
آثار و عواقب زشت بهتان در اين دنيا، هم فرد و هم اجتماع را در برمىگيرد.
1. پيامد فردى بهتان: كسى كه به ديگرى بهتان مىزند، از مكر الهى مصون و سالم نمىماند و سرانجام رسوا مىشود؛ چرا كه خداوند آبروى مومن را حفظ مىكند و او را
از آسيب بهتان ديگران مىرهاند. در روايات هم آمده است: خداوند، كسى را كه به دنبال عيبهاى مسلمانان باشد حتى در داخل خانهاش رسوا مىكند. [1]اين فرد در اجتماع نيز به سرعت شناسايى، و از ارزش و اعتبارش كاسته مىشود.
2. پيامد اجتماعى بهتان: بهتان بذر دشمنى را در جامعه بشرى پاشيده، دوستىها را به دشمنى تبديل مىكند. بهتان، حس اعتمادى را كه محو تشكيل دهنده واحدهاى
كوچك و بزرگ اجتماعى است. [2] از بين مىبرد و مايه متلاشى شدن آنها مىشود. اين صفت ناپسند مىتواند همه روابط را تحت تاثير قرار دهد. ازدواجها را تبديل به طلاق، روابط پدر و فرزند را تيره، و در موارد حاد و شديد، موجب وقوع جناياتى چون قتل شود.
ب. پيامدهاى آخرتى بهتان
در مورد آثار بهتان در سراى آخرت، روايات بسيارى وجود دارد كه از جمله مىتوان به آن چه حضرت رضا (ع) از پيامبر اكرم(ص) نقل فرموده است اشاره كرد:
من بهت مومنا او مومنه او قال فيه ما ليس فيه اقامه الله يوم القيامه على تل من نار حتى يخرج مما قال فيه. [3]هركس به مرد يا زن با ايمانى بهتان زند يا چيزى را به او نسبت دهد كه در او نيست، خداوند او را روز قيامت بر تلى از آتش به پا مىدارد تا از آنچه (درباره برادر يا خواهر مومنش) گفته است خارج شود.
امام صادق (ع) نيز در اين زمينه مىفرمايد:
البهتان على البرى اثقل من الجبال الراسيات. [4]بهتان زدن به شخصى كه از آن (بهتان) برى است، از كوههاى محكم و استوار هم سنگينتر است.
با توجه به اين روايت، بهتان و تهمت براى شخصى كه از آن برى است، بسيار سنگين است؛ اما براى كسى كه بهتان زده، عذاب و گناهى سنگينتر است؛ ولى او اين سنگينى را احساس نمىكند.
من بهت مومنا او مومنه بما ليس فيه بعثه الله فى طينه خبال حتى يخرج مما قال. [5]كسى كه به برادر يا خواهر مومنش به چيزى كه در او نيست، بهتان زند، خداوند روز قيامت او را در گلى كه آب آن چرك است، محشور مىكند تا از چيزى كه گفته است، خارج شود (و از عهدهاش بيرون بيايد).
از حضرت پرسيده شد: گل خبال يعنى چه؟ فرمود:
چركى است كه در قيامت از عورت زناكاران خارج مىشود.
پي نوشت :
[1]. رسول خدا (ص) مى فرمايد:
يا معشر من اسلم بلسانه و لم يخلص الايمان الى قلبه لا تذموا المسلمين و لا تتبعوا عوراتهم، فانه من تتبع عوراتهم تتبع الله عورته و من تتبع الله تعالى عورته يفضحه فىبيته. (كلينى: كافى، ج 2، ص 354، ح 2)
اى كسانى كه به زبان اسلام آوردهايد و ايمان در دلهاى شما خالص نشده است، مسلمانان را سرزنش نكنيد و اسرار آنها را پى نگيريد. همانا كسى كه عيوب مردم را (چه راست، چه دروغ) بجويد، خداوند عيوب او را دنبال مىكند و هركس كه خدا دنبال عيوبش باشد، او را در خانه خودش رسوا مىكند.
[2]. جامعه از واحدهاى كوچكى تشكيل شده كه كوچكترين آن خانواده است؛ سپس روابط خويشاوندى سببى و نسبى خانوادهها و بعد از آن هم معاشرتهاى دوستانه و ارتباطهاى شغلى وجود دارد كه جامعه بزرگ بشرى را تشكيل مىدهد.
[3]. حر عاملى: وسائل الشيعه، ج 12، ص 287، ح 16323.
[4]. علامه مجلسى: بحارالانوار، ج 72، ص 194، ح 3.
[5]. كلينى: كافى، ج 2، ص 357، ح 5.
منبع: اخلاق الهى (آفات زبان ) ج4 ص136
/س