در بعضي از كتابهاي شيعه و سني حديثي به اين صورت نقل شده كه پيامبر اكرم فرمودهاند: «به خاطر پاك بودن دامن فاطمه ـ سلام الله عليها ـ خدا بدن ذرية او را بر آتش جهنم حرام كرده است.»[1]خدا گوشت اولاد فاطمه ـ عليها السّلام ـ را بر آتش جهنم حرام كرده است.[2]از طرف ديگر آيات و روايات زيادي داريم كه هر كس در مقابل اعمال و كردار خود باز خواست خواهد شد و هر كس هم وزن ذرهاي كار خير انجام دهد آن را ميبيند و هر كس هم وزن ذرهاي كار بد كرده آن را ميبيند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ ميفرمايند: هم خدا را معصيت ميكني و هم مدعي محبت او هستي، به جانم قسم كه اين شيوه شگفتي است، اگر محبت تو راستين ميبود اطاعت از او ميكردي، اين طبيعي است كه هر دوستي مطيع دوست خويشتن است.[3]امام باقر ـ عليه السّلام ـ ميفرمايند: به دوستي ما نتوان رسيد جز با عمل نيك و پرهيزكاري و دوري از گناه.[4]در روايت ديگر طاوس يماني ميگويد: حضرت علي بن الحسين ـ عليه السّلام ـ را ديدم كه از وقت عشاء تا سحر به دور خانة خدا طواف ميكرد و به عبادت مشغول بود، چون خلوت شد و كسي را نديد به آسمان نگريست و گفت: خدايا ستارگان در افق ناپديد شدند و چشمان مردم به خواب رفتند درهاي تو بر روي درخواست كنندگان گشوده ا ند… و در خلال مناجات گريست ،سپس به سجده افتاد، من نزديك رفتم و سرش را بر زانو نهادم و گريستم، اشكهاي من سرازير شد و قطرات آن بر چهرهاش چكيد، برخاست نشست و گفت كيست كه مرا از ياد پروردگارم مشغول ساخت؟ عرض كردم من طاوس هستم اي پسر پيامبر ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ . اين زاري و بيتابي چيست؟ ما بايد چنين كنيم كه گناهكار و جفا پيشهايم. پدر تو حسين بن علي ـ عليه السّلام ـ و مادر تو فاطمه زهرا ـ عليها السّلام ـ و جد تو رسول خدا است ـ يعني شما چرا با اين نسب شريف و پيوندها در وحشت و هراس هستيد؟ به من نگريست و فرمود: نه، نه، اي طاوس سخن نسب را كنار بگذار،خدا بهشت را براي مطيع و نيكوكار آفريده هر چند غلام سياه چهره باشد. آتش را براي افرادي كه نافرماني نمايند آفريده و لو آقازادهاي از قريش باشد. مگر نشنيدهاي سخن خداوند متعال را: «وقتي كه در صور دميده شود در آن حال از نسبها پرسش نميكنند به خدا قسم فردا تو را سود ندهد مگر عمل صالح كه امروز پيش ميفرستي.[5]و در جاي ديگر آمده كه پيامبر اكرم ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ پس از فتح مكه بالاي تپه صفا رفته ندا در دادند اي پسران هاشم… به خدا دوستان من از ميان شما يا غير شما تنها پرهيزكاران ميباشند و بس، مبادا روز قيامت بيايند در حاليكه شما دنيا را بر دوش بكشيد و ديگران آخرت را. هان كه من عذري بين خودم و شما و يا بين شما و خدا باقي نگذاشتم و براي هر كس از من و شما عملش خواهد بود.[6]باز از امام رضا ـ عليه السّلام ـ نقل شده كه خطاب به زيد فرمودند: اين سخنان چيست كه تو ميگوئي؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنائي داشته باشند: خداوند بدكاران آنها را معذب نكند و عمل نكرده به آنها پاداش دهد پس تو از پدرت موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ در نزد خدا گراميتر ميباشي، زيرا وي خدا را بندگي كرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو ميپنداري كه بيآنكه بندگي خدا كني ميتواني در درجه موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ قرار گيري امام آن گاه اين آيه را خواندند: «يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ».
پس تنها انتساب به امام و پيامبر سودي ندارد مگر اين كه در مسير حق بوده و عامل به دستورات و قوانين اسلام باشد تا در روز جزا مورد لطف و عنايت حضرت حق قرار گيرد.
به نظر ميرسد چون روايت نقل شده با آيات و روايات زيادي در تنافي و تضاد ميباشد يا بايد توجيه شود كه مراد تنها فرزندان بدون واسطه حضرت زهرا باشند كه حضرت امام حسن و امام حسين و زينب و كلثوم باشند و يا روايت رد شود.
در بعضي از روايات دارد كه اين مخصوص امام حسن و امام حسين ميباشد نه ديگران.[7]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. عدل الهي، استاد شهيد مطهري، تهران، حسينيه ارشاد، 1349، صفحات 265 و بعد از آن.
2. انوار الزهرا، سيد حسن ابطحي،مشهد، كانون بحث و انتقاد ديني.
پي نوشت ها:
[1] . احصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار.
[2] . ان الله حرّم لحم ولد فاطمة علي النّار، ابطحي، سيد حسن، انوار زهرا، كانون بحث و انتقاد ديني، چاپ سوم، 1369، ص 28.
[3] . مطهري، مرتضي، عدل الهي، تهران، مؤسسه اسلامي حسينيه ارشاد، 1349، ص 266.
[4] . همان.
[5] . همان، ص 267 ـ 268.
[6] . همان.
[7] . ابطحي، سيد حسن، انوار زهرا، مشهد، كانون بحث و انتقاد ديني، ص 30.