خانه » همه » مذهبی » از ديدگاه قرآن آيا انسان در قيامت با همين اعضاي بدنش محشور مي شود؟

از ديدگاه قرآن آيا انسان در قيامت با همين اعضاي بدنش محشور مي شود؟

براي روشن شدن پاسخ لازم است نحوة حشر و قيامت انسان به طوري كه در آموزه هاي وحياني (قرآن و روايات) آمده طرح و تبيين شود: آنچه از ظواهر قرآن و روايات به دست مي آيد، اين است كه انسان در قيامت با روح، بدن و اعضايي كه در دنيا دارد وارد محشر مي شود . و معاد نه تنها روحاني بلکه جسماني هم مي باشد، و مراد از معاد جسماني اين نيست كه تنها جسم در جهان ديگر بازگشت كند بلكه مراد اين است كه روح و جسم با هم مبعوث مي شوند.
عقيدة علماي بزرگ اسلام با استناد به قرآن و روايات اين است كه معاد در هر دو جنبة روحاني و جسماني صورت مي گيرد يعني همان جسمي كه خاك و متلاشي گشته، به فرمان خدا جمع آوري مي شود .لباس و حيات نويني بر آن مي پوشاند و اين عقيده اي است كه از آيات قرآن گرفته شده است.[1]مثلاً قرآن كريم مي گويد: «گفتند آيا هنگامي كه ما استخوان هاي پوسيده و خاك هاي پراكنده مي شويم، آيا بار ديگر آفرينش تازه اي خواهيم يافت؟ آيا نديدند خدائي كه آسمان ها و زمين را آفريد قادر است مثل آنها را بيافريند»[2] و در سوره يس فرمود: «و ضرب لنا مثلاً و نَسِيَ خلقه، قال مَن يحيي العِظام و هي رميم قل يحييها الذّي انشاها اوّل مرّةٍ و هو بكل خلقٍ عليمٍ»[3] يعني براي ما مثالي زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت؟ چه كسي اين استخوان ها را زنده مي كند در حالي كه پوسيده است؟ بگو: همان كسي آن را زنده مي كند كه نخستين بار آن را آفريد، و او به هر مخلوقي آگاه است.
اين گونه آيات همه ناظر به اين است كه انسان با روح و بدن و اعضاء خود در قيامت حاضر مي شود.[4] يعني انسان در قيامت، با همان دست و چشم و اعضاء ديگر خود كه در دنيا دارد، وارد محشر مي شود، لذا بعضي از علما گفته اند: «بدون شك هر جا قرآن سخن از بازگشت انسان ها و رستاخيز به ميان آورده، منظور بازگشت اين انسان با روح و جسم در آن جهان است و آنها كه معاد را منحصر به جنبة روحاني آن كرده اند و تنها قايل به بقاي ارواحند به هيچ وجه آيات قرآن را مورد بررسي قرار نداده اند، مثلاً در قرآن آمده که: و انّ الساعة آتيتةٌ لاريب فيها و انّ الله يبعث من في القبور»[5] يعني در پديد آمدن رستاخيز شكي نيست و خداوند تمام كساني را كه در قبرها آرميده اند زنده مي كند.
در اين آيه به روشني سخن از خروج بدن و جسم از قبرها به ميان آمده است. زيرا روح در قبر نمي باشد بلكه اجسام و بدن ها در قبرند اما در قيامت از قبر بيرون مي آيند و طبيعي است كه جسم با همان هيئت دنيايي و اعضاء خود بيرون مي آيند.[6] پس اعضاء بدن با همان صورت جسماني خود ، همراه بدن در قيامت محشور  مي شوند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مصباح، محمد تقي، آموزش عقايد، ج 3، نشر سازمان تبليغات 1376 ش.
2. امام خميني، معاد از ديدگاه امام خميني، نشر مؤسسه آثار امام، 1378 ش.
 
پي نوشت ها:
[1] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، نشر دارالكتب الاسلاميه، 1379 ش، ج 18، ص 488.
[2] . اسراء/ 98 و 99.
[3] . يس/ 78 و 79.
[4] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، نشر پيشين، ج 12، ص 301.
[5] . حج/ 7.
[6] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، نشر پيشين، ج 14، ص 25.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد