اين مطلب جزء مسلمات تمامي شرايع آسماني است و هر ديني به نوبه خود به آمدن منجي و مصلح آخر الزمان نويد داده است اگر چه در مصداق آن اختلاف نظر دارند و هر کدام مصداق خاصي را به عنوان منجي معرفي کرده اند. ولي در اصل آمدن منجي همه اتفاق نظر دارند. اسلام نيز به عنوان دين بر حق و کامل، در اين زمينه نظراتي دارد اگر ما دين اسلام و نبوت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را حق دانستيم قهراً منجي بايد طبق تعريف و اسناد اين آيين باشد. آن چه مورد اتفاق جميع فرق اسلامي است و در قرآن کريم چندين آيه را به خود اختصاص داده نويد آمدن منجي و مصلح آخر الزمان است اگرچه قرآن مصداق آن را تعيين نکرده است.
از جمله آياتي که بر مطلب دلالت دارد:
1. آيات 105 و 106 سوره مبارکه انبياء: «وَلَقَدْ کتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ما در زبور بعد از ذکر نوشتيم (مقدر ساختيم) که بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد.
2. آيه 55 سوره مبارکه نور: «خداوند به کساني که ايمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند از ميان شما وعده داده که آنها را به يقين خليفه روي زمين خواهد کرد». اين دو آيه به صراحت به مؤمنان بشارت مي دهند که سرانجام حکومت روي زمين از آن آنان خواهد بود.
اما نکته قابل توجه اين است که روايات بسيار زيادي از وجود نازنين پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ وارد شده که اين منجي و مصلح آخر الزمان را معرفي کرده و ايشان را از اولاد خود و «مهدي» ناميده است که اين روايات مورد اتفاق جميع فرق اسلامي است به صورتي که کتاب هاي فراواني توسط دانشمندان اهل سنت و شيعه در اين زمينه نگاشته شده و همگي بر متواتر بودن اين روايات تأکيد کرده اند. تنها در ميان همه دانشمندان «ابن خلدون» و «احمد امين مصري» که آن هم به دليل اغراض ديگري، در تواتر آنها تشکيک کرده اند.
اين در حالي است که متعصب ترين فرقه اسلامي يعني «وهابي ها» نيز آن را پذيرفته و به متواتر بودن احاديث آن اعتراف کرده اند شاهد اين مدعا اين است که چند سال پيش بيانيه اي از طرف «رابطة العالم الاسلامي» صادر گرديد که شديداً زير نفوذ وهابيون و دولت سعودي است در پاسخ سئوالاتي که از آنها درباره ظهور حضرت مهدي (عج) پرسيده شده بود در آن بيانيه آمده است: «ابن تيميه» مؤسس مذهب وهابيت احاديث مربوط به «مهدي» را پذيرفته است. در پايان اين بيانيه چنين آمده است: «بنابراين اعتقاد به «مهدي» بر هر مسلماني واجب است و اين جزء عقايد اهل سنت و جماعت است و هيچ کس جز افراد نادان و بي خرد يا بدعت گزار آن را انکار نمي کند.
از جمله آن روايات اين است که ترمذي به سند صحيح از پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل کرده «اگر از عمر دنيا تنها يک روز باقي مانده باشد خداوند سبحان آن را چنان طولاني مي کند که مردي از من يا از اهلبيت من (ترديد از راوي بوده) را بر انگيزاند که اسم او اسم من و اسم پدرش نام پسر من است. (منظور امام حسن عسکري است که هم نام امام حسن مجتبي فرزند رسول خداست) که زمين را از عدل و داد پر خواهد کرد آن گونه که از ظلم و ستم پر شده بود». و نيز ابي داود از ام سلمه نقل مي کند: پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند: «المهدي من عترتي من ولد الفاطمة» مهدي از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.
احاديث مربوط به مهدي را بسياري از صحابه مثل: علي بن ابيطالب، عثمان بن عفان، طلحة بن عبيدالله، عبدالرحمن بن عوف، عبدالله بن عباس، عمار بن ياسر، عبدالله بن مسعود و… نقل کرده اند که مورد پذيرش همه فرق اسلامي واقع شده اند.
شيخ منصور علي ناصف در کتاب التاج الجامع الاصول (کتابي که اصول پنجگانه معروف اهل سنت را جمع کرده) مي نويسد: «در ميان همه دانشمندان امروز و گذشته مشهور است که در آخرالزمان به طور يقين مردي از اهل بيت ظاهر مي شود که بر تمام کشورهاي اسلامي مسلط مي گردد و همه مسلمانان از او پيروي مي کنند و در ميان آنها عدالت را اجرا مي نمايد و دين را تقويت مي کند». سپس مي افزايد: «احاديث مهدي را گروهي از اصحاب خوب پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل کرده اند و بزرگان اهل سنت مانند ابو داود، ترمذي، ابن ماجه و طبراني و.. آنها را در کتب خود نقل کرده اند».[1]در نتيجه: بر خلاف آن چه بعضي از ناآگاهان مي پندارند اعتقاد به قيام «مهدي(عج)» و حکومت جهاني او و اين که از سلالة زهرا ـ سلام الله عليها ـ است مخصوص شيعه نيست بلکه تمام فرق اسلامي بدون استثنا ظهور مردي از دودمان پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را در آخر الزمان به نام «مهدي» که دنيا را پر از عدل و داد مي کند پذيرفته اند و روايات آن را در کتب خود نقل کرده اند.
البته به باور همه شيعيان و تعدادي از عالمان اهل سنت امام مهدي(عج) اکنون متولد شده و در غيبت به سر مي برند اما اکثر اهل سنت بر اين عقيده اند که آن حضرت در آخر الزمان متولد مي شود.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ حکومت جهاني مهدي(عج)، آيت الله مکارم شيرازي.
2ـ دادگستر جهان، آيت الله اميني.
3ـ کتب تفسيري ذيل آيات ذکر شده مثل (نمونه، الميزان، مجمع البيان).
پي نوشت:
[1]. رک ،مکارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن (تفسير موضوعي ـ امامت و ولايت در قرآن) قم، انتشارات مطبوعاتي هدف، ج9، ص420ـ440..