برنامه هايي كه براي آشنايي هر چه بيشتر جوانان با حضرت مهدي (عج) مي تواند مفيد باشد را در قالب هاي متفاوتي مي توان ارائه كرد:
الف- در قالب برنامه هاي اجتماعي و اخلاقي و هنري:
1. با برگزاري جلسات آشنايي با معارف مهدوي در مدارس و دانشگاه ها مي توان فرصت هاي بيشتري براي طرح سوالات راجع به حضرت را در ميان جوانان ايجاد كرد. و با جواب هاي مستدل و موجه، آن هم بر پايه منطق و شريعت، جوانان مستعد را در برآورده شدن نيازهاي علمي و تحقيقي ياري كرد.
2. با ايجاد كانونهاي انتظار در مدارس، دانشگاه ها و مساجد مي توان ترويج فرهنگ مهدويت را به شكل مطلوبي مديريت كرد.
3. برگزاري مسابقات و جُنگ هاي فرهنگي با عنوان مهدويت، براي معرفي و شناخت بهتر و صحيح تر شخصيت حضرت در سطح جامعه، با در نظر گرفتن ميلاد خجسته حضرت و نيز مناسبت هايي كه به نحوي با حضرت مرتبط مي باشند سوالات و پرسش نامه هايي تهيه و تنظيم و در سطح جامعه بخصوص جوانان توزيع كرد، تا هم اطلاعات ايشان در مورد حضرت بيشتر و كامل تر شده باشد، و هم نوعي حسّ رقابت سالم در شناخت صحيح حضرت در جامعه نمودار شود و نقش عموم جامعه نيز در اين بهره مندي مفيد مستمر بوده باشد.
4. برگزاري نشست هاي علمي با موضوع مهدويت و ارائة مطالب جديد و پرهيز از تكرار. در اين نشست ها مي توان با ارائه ديدگاه هاي مختلف و شايسته درصدد شناخت و معرفي حضرت برآمد.
5. برگزاري جشنواره هاي مختلف در قالب فيلم و عكس و شعر و… به نحوي كه مورد استفاده عموم باشد و با بهره گيري از جوانان در توليد اين آثار و نقد و بررسي اين آثار مي توان زمينة فكري و فرهنگي را توسعه داد.
با توليد و تهيه اين آثار مي توان اطلاعات صحيح و كارآمدي در معرفي شخصيت حضرت به مخاطبين ارائه داد، به طور مثال نمونه آنچه در مورد جنگ تحميلي در آثار سينمايي و شعر و عكس و.. به وقوع پيوسته، مي تواند در معرفي حضرت به كار گرفته شود.
6. با برگزاري اردوهاي سياحتي با عنوان مهدويت به اماكن مقدسي كه به نحوي با حضرت مرتبط هستند مثل مسجد جمكران مي توان با هويت بخشيدن به شخصيت جوانان و بيان جايگاه ارزشمند فكري و مذهبي آنان اولين قدم را برداشت تا قدم دوم كه همانا توسعة فرهنگ شناخت حضرت مي باشد تحقق يابد.
در اين گونه اردوها و محافل از ادعية وارده كه از وجود نازنين حضرت ارائه شده مثل زيارت ناحيه مقدسه، مي توان بهره مند شد و نيز از ادعيه اي كه اظهار وفاداري و ميثاق با حضرت ـ عليه السلام ـ بوده باشد، مثل دعاي عهد، را معرفي كرده و نتيجه شايسته اي گرفت، زيرا مضامين و عبارات اين ادعيه به گونه اي است كه هر طالب و مستعد و جوياي آن را مستغني كرده و به حضرت نزديك تر مي كند.
7. آشنا كردن جوانان با موسسات و تشكلات و مراكز فرهنگي كه در باب مهدويت مشغول به ارائه مطالب و نيازهاي جامعه بالاخص جوانان هستند، چرا كه اين امر مي تواند در امر تسهيل سوال و جواب، و نيز ارائه صحيح شخصيت حضرت، نقش اساسي ايفا كند.
8. احياء نمادهاي انتظار در جامعه مثل دعاي ندبه و زيارت آل يس و… و مناسبت هاي مربوط به آن حضرت مثل جشن هاي نيمه شعبان.
9. ارائه روايات اهل بيت(ع) درباره آن حضرت و منتظران وي در قالب فيلم هاي كوتاه در شبكه هاي مختلف سيما.
ب- در قالب آثار مكتوب و نوشتاري:
1. مباحث مربوط به مهدويت را مي توان به شكل قابل بحثي در كتب درسي مدارس در مقاطع مختلف آموزشي و در حد استعداد مخاطبان گنجانيد، بدين معني كه مختصري از زندگي نامه حضرت و بعداً شرح حالي مختصر و گويا از شخصيت والاي ايشان، و ويژگي هاي حكومت آنحضرت آورده شود.
2. و نيز مي توان اين سوالات و شبهات را با جوابهاي مستدل و گويا، به صورت جزوات براي اطلاع عموم دانشجويان و طلاب محترم تهيه و تنظيم كرد.
3. معرفي كتب علماي فاضل و انديشمندان جهان اسلام كه درباره آن حضرت و ياران وي و مباحث مربوط به بحث مهدويت چاپ و منتشر شده است و آنها را به صورت ارزان در ا ختيار جوانان قرار داد و كتابخانه هاي عمومي را به اين كتب مجهز كرد.
4. تهيه بروشور و كتابچه هاي كوچك و بيان و ارايه روايات وارده در حق حضرت و ارائه آن در مدارس و دانشگاه ها و محيط هاي كار و مسافرت، بدين گونه كه هفته اي يك يا چند حديث صحيح در شان و منزلت حضرت در تابلوي اعلانات مدارس، دانشگاه ها و نيز محيط كاري نصب شود تا هر حقيقت طلبي آن را مطالعه كرده و به ذهن بسپارد و در مقابله با خرافات، آماده و مهيا باشد. و نيز مي توان حديث را به زبان هاي مختلف با در نظر گرفتن موقعيت مكاني مخاطب ترجمه و نصب كرد.
شايسته است كه احاديث مربوط به حضرت را به مناسبت هاي مختلف در مجامع عمومي كه عمدتاً جوانان نيز از آن بهره مند مي شوند مثل مدارس، دانشگاه ها، پارك ها، باشگاه هاي ورزشي، مساجد، اتوبوس ها و.. نصب كرد و يا در پشت صورت حساب هاي بانكي، قبوض منابع مصرفي مثل آب و برق و… اعمال كرد تا مخاطب را براي حداقل يك مرتبه هم كه شده به آن آشنا نمود.
ونيز مي توان براي تسريع در مطالعه و پركردن قسمتي از وقت مسافران، كتابچه ها و نوشته هايي را بين مسافران كه عمدتاً هم جوانان مي باشند، توزيع كرد كه حاوي مطالبي رسا و گويا در باب شخصيت حضرت باشند.
5. معرفي مجلات و نشريات و مقالات كه در معرفي شخصيت حضرت تلاش وافر مي كنند، بدين معني كه آنچه به عنوان مجله يا هفته نامه يا… بنام مبارك ايشان و يا در مورد سوالات و شبهات وارده راجع به حضرت تهيه و تنظيم مي شود به صورت گسترده براي عموم مردم بالاخص جوانان معرفي كرد.
البته اين امر، هم از جانب رسانه هاي گروهي مثل راديو و تلويزيون و هم از طريق رونامه ها قابل اجراست. فقط مسئولين شايسته اي را مي طلبد.
اميد آن كه تمام پويندگان حقيقت به مقصد و ماواي خود كه همان شناخت حقيقي خداوند و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ است رسيده و نهايت سعي را در بيان اين علوم و حقايق به ساير جويندگان داشته باشند.