خانه » همه » مذهبی » آيا مي‎شود بعد از يكي از اركان نماز مانند ركوع، سلام و صلوات بر وجود مقدس حضرت صديقه طاهره ـ سلام الله عليها ـ فرستاد با اين مضمون: اللّهم صلِّ علي الصديقة الشهيده فاطمة الزهرا ـ سلام الله عليها ـ آيا سند و مؤيدي دارد؟

آيا مي‎شود بعد از يكي از اركان نماز مانند ركوع، سلام و صلوات بر وجود مقدس حضرت صديقه طاهره ـ سلام الله عليها ـ فرستاد با اين مضمون: اللّهم صلِّ علي الصديقة الشهيده فاطمة الزهرا ـ سلام الله عليها ـ آيا سند و مؤيدي دارد؟

ابوحمزه ثمالي از يكي از ياران پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ نقل مي‎كند هنگامي كه آيه«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»[1] (خداوند و فرشتگانش بر پيامبر رحمت و درود مي‎فرستند و شما نيز بر او درود بفرستيد و سلام بگوئيد و در برابر فرمان او تسليم باشيد) نازل شد عرض كرديم صلوات بر تو چگونه است؟ فرمود: بگوئيد «اللّهم صلّ علي محمد و آل محمد كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد و بارك علي محمد و آل محمد كما باركت علي ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد و مجيد» از اين حديث كيفيت صلوات بر پيامبر روشن مي‎شود.[2] در تفسير درالمنثور حدود هيجده حديث دربارة كيفيت صلوات بر پيامبر نقل شده است و تمام آن احاديث تأكيد دارند كه هنگام صلوات بر پيامبر بر آل او نيز بايد صلوات فرستاد و يعني آل بدنبال اسم پيامبر بايد آورده شود و اين مطلب در صحيح بخاري و صحيح مسلم نيز آمده است.[3]در روايات زيادي از طريق شيعه اين مطلب بيان شده است كه بدنبال اسم پيامبر صلوات بر آل او نيز آورده شود از جمله اين حديث كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: اي اسحاق بن فروّخ كسي كه بر محمد و آل او ده‎بار صلوات بفرستد خداوند و فرشتگان او صد بار بر او صلوات و رحمت مي‎فرستند و كسي كه بر محمد و آل محمد صدبار صلوات بفرستد خدا و فرشتگان او هزار بار بر او صلوات و رحمت مي‎فرستند فرمايش خداوند را نشنيده‎اي كه مي‎فرمايد: او (خداوند) و فرشتگان او بر شما صلوات مي‎فرستند تا شما را از ظلمات به نور هدايت نمايد و او به مؤمنان مهربان است.[4] حال كه كيفيت صلوات بر پيامبر روشن شد بايد گفت كه اگر شما مي‎خواهيد بعد از ذكر اركان نماز مانند ركوع صلوات و سلام بر حضرت صديقه طاهره بفرستيد بهتر است صلوات بر محمد و آل او بفرستيد كه حضرت زهرا نيز جز آل پيامبر است و اين صلوات هم پاداش بيشتر دارد چنان‎كه در روايات بالا بيان شد و هم صلوات كه در كتب حديثي و تاريخي تأكيد شده است اين نوع صلوات است. و امّا اگر سؤال از جواز آن باشد كه اين نوع صلوات و دعا بر حضرت زهرا جايز است يا نه؟ بايد گفت كه صلوات يعني طلب رحمت از خداوند و طلب رحمت از خداوند براي حضرت زهرا يك كار نيك به حساب مي‎آيد و ايرادي ندارد چنان‎كه بعضي بعد از ذكر ركوع، دعا براي فرج حضرت مهدي (عج) مي‎كند و اين نوع دعا هيچ عيبي ندارد ولي اگر در تشهد كه بايد صلوات بر محمد و آل او فرستاده شود به جاي آن صلوات فقط به حضرت صديقه فرستاده شود درست نيست. امّا اين صلوات بعد از اذكار نماز گرچه يك دعا است ولي آن فضيلتي كه در روايات براي صلوات بيان گرديده است اين صلوات به تنهائي بدون اسم مبارك محمد و آل او آن فضيلت را ندارد و لذا در هيچ كتاب حديثي و تاريخي صلوات به اين نحو بيان نشده است. و لذا مي‎توان گفت كه اين نوع صلوات حداقل بعد از اذكار نماز سفارش نشده است.
 
پي نوشت ها:
[1] . احزاب/ 56.
[2] . طباطبائي،‌ سيد محمد حسين، تفسير الميزان في تفسير القرآن، قم، مؤسسه اسماعيليان، چاپ چهارم، ج 16، ص 338.
[3] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، چاپ بيست و دوم، ج 17، ص 416ـ419.
[4] . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات، ج 2، ص 461.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد