1. وظيفة همة دلسوزان به انقلاب به ويژه طلاب و روحانيون در قبال توطئههاي دشمنان چيست؟
2. يك طلبه آيا بايد با توجه به شرايط حساس جامعه فقط به درس خواندن مشغول باشد و يا آنكه در كنار تحصيل علوم و دروس حوزوي، بايد نسبت به فراگيري ساير علوم هم تلاش نمايد؟
اول: وظيفة همه ما در قبال انقلاب:
انقلاب اسلامي ايران؛ بزرگترين انقلابها در تمامي ادوار تاريخي ميباشد. زيرا غير از آنكه ماهيت يك رژيم را پس از 2500 سال حاكميت مطلقة شاهنشاهي تغيير داد، موجب بارور شدن معنويت و دين در ميان تودة مردم شد. اين انقلاب كه به تأسيس نظام جمهوري اسلامي منجر شد، باعث وحشت و دلهره در ميان سردمداران طاغوت در سر تا سر عالم شد تا جائي كه نخستوزير وقت رژيم اشغالگر اين انقلاب و حكومت را (تعبير به زلزلهاي كرد كه لرزه بر سلطهگران بينالمللي و صهيونيسم وارد ساخت و كاخ آمال شيطاني آنان را بر سرشان آوار نمود)[1]. بديهي است انقلابي كه چنين اثرات گسترده، بنياني و ماندگار در پي داشته است، حساسيتهايي را هم متوجه خود ميسازد. عدهاي در صددند تا بتوانند پاسدار و تعميق دهندة انقلاب و ارزش هاي آن باشند و عدهاي هم به دنبال اين مسئله هستند كه بتوانند راههاي نفوذ در اين انقلاب را بيابند و با ايجاد انحراف در آن از تأثيراتش در امان بمانند و يا آنكه اگر توانستند، زمينههاي تضعيف و سقوط آن را فراهم سازند.
دستة اول؛ خودي ها و ياران انقلاب ميباشند و دستة دوم؛ غير خودي ها و دشمنان انقلاب. در دستة اول كه خوشبختانه شامل اكثر آحاد ملّت ما ميشوند يك گروه و صنف وظيفة سنگينتر و حساستري نسبت به ديگران دارند. اين گروه همانا روحانيون و طلاب عزيز ميباشند، زيرا انقلاب و نظام به رهبري آنان و كمك مردم و عنايات الهي به پيروزي رسيده و تداوم دارد. با اين حساب مشخص است كه وظيفة طلاب و روحانيون، بسيار سنگين و حياتي است. ما هم معتقديم كه همة دلسوزان به نظام و انقلاب و امام (ره) بويژه طلاب و روحانيون بايد حساسيت بيشتري نسبت به حفظ و حراست نظام در برابر توطئههاي دشمنان قسم خوردة انقلاب و امام داشته باشند، اما سؤال اينجاست كه وظيفة ما واقعاً به چه صورت قابل اجرا است؟ در پاسخ به اين پرسش بايد بگوئيم كه يك طلبة علاقمند به نظام و امام در وهلة اول بايد آسيبهايي كه متوجة انقلاب و نظام ميشود را بشناسد تا در مقابل اين آسيبها از انقلاب پاسداري نمايد. ابتدا بايد ديد منظور از آسيبشناسي چيست؟
آسيبشناسي «Pathoroghy» يعني شناسايي آن دسته از عوامل مهم و مؤثري كه به وجود آمدن و تداوم حيات آنها ميتواند فرآيند تحقق اهداف هر نظامي «سيستمي» را متوقف و يا به صورت محسوس كند نمايد.[2]آسيبشناسي انقلاب اسلامي ايران، به معني بررسي واقعبينانة مشكلات، اشكالات، انحرافات، آفات، تحريفات و موانع رشد و كمال انقلاب اسلامي است. مراد از آسيب ها و آفات، اموري هستند كه ميتوانند دستيابي انقلاب اسلامي را به آرمان ها و اهداف خود، كند يا ناممكن سازند.[3] در هر صورت مفروض ما هم اين است كه انقلاب موجودي زنده است كه در نقطهاي متولّد و به سوي هدفي مطلوب در حال حركت ميباشند. اين حركت شرايط و زمينههاي مساعدي ميخواهد و ممكن است موانع و آسيب هايي هم در راه آن ايجاد گردد.
اين آسيبها چه بسا موجب كندي حركت انقلاب ميشود و اگر دلسوزان و حاميان انقلاب اين مانع و آسيب را معالجه نكنند و جلوي آن را نگيرند اين آسيب مانند يك غدّة سرطاني پيشرفت ميكند و تمامي بدنه نظام و انقلاب را از بين برده و متلاشي ميكند. با اين حساب بايد در اين مورد راه كار و تدبيري انديشيد. همان طوري كه گفته شد ابتدا بايد آسيبها را شناخت و بعد راه جلوگيري از آن را آموخت.
آسيبهاي موجود در انقلاب اسلامي:
الف: آسيبشناسي فرهنگي:
در تحولات اجتماعي پس از نقش محوري خواص، نخبگان، انديشمندان و نيز حاكمان، نقش تودهها و حمايت و پشتيباني ملّي آنان تأثيرگذار و در صف اول اين حركت، حضور مؤثر نسل جوان جامعه چشمگير است. با اين توضيح بايد گفت آنچه در اندلس «اسپانياي فعلي» در سدة 15 ميلادي به وقوع پيوست، نمونة تلخ و غمباري است كه ميتواند بهترين گواه اهميت نسل جوان باشد؛ زيرا روزگاري كه اسلام با سپاهي اندك اما متشكل از سربازان جوان و فداكار اسپانيا را فتح كرد، آنچه ذهن معاندان توسعه فرهنگ اسلامي را به خود مشغول ساخت، از پاي در آوردن بازوهاي اين نظام تازه شكل گرفته بود و به اين منظور نوك پيكان تهاجم آنان به سوي جوانان سرزمين اندلس قرار گرفت. مهمترين ابعاد طرح دشمنان در اين خصوص عبارت بودند از:
1. اعزام مبلغان مسيحي در اجتماعات و بين مردم به منظور تشكيك در دين اسلام.
2. ايجاد 4 دانشگاه بزرگ در پايتخت اندلس با اساتيد مسيحي، كه براي تحصيل رايگان جوانان مسلمان تأسيس شده بود.
3. تأسيس پارك براي جوانان مسيحي و رها كردن عدهاي دختر تعليم داده شده، اين امر موجب شد كه جوانان مسلمان اوقات فراغت خود را كه تا قبل از آن با تمرين تيراندازي و سواركاري و مباحث علمي پر ميكردند؛ اكنون با دختران مسيحي سرگرم شوند.
4. تأسيس كلوپ هاي مجلل مجاني براي جوانان مسلمان با پذيرايي زنان و دختران.
5. خريد باغ هاي انگور پايتخت و تبديل آن به شراب و در اختيار گذاشتن آن براي جوانان مسلمان دانشجو.[4]اين برنامهها همراه با ساير اقدامات اقتصادي و تجاري و با وجود ضعف حكومت مركزي اسلامي، توانست قبح گناه را در نظر جوانان مسلمان بشكند و آنان را گرفتار مسائل ضد اخلاقي و ضد ديني كند. نتيجة اين تلاش ها آن بود كه از اسپانياي مسلمان يك طبل تو خالي ساخته شد كه عاقبت با هجوم ارتش صليبي، كنگرههاي عمارت آن فرو ريخت. در جوامع امروزي، به ويژه در جوامعي مانند جامعه جوان ايران، پروژة آندلسي كردن و تخريب فرهنگي در قالبهاي پيچيده و پر زرق و برق و گمراه كننده انجام ميشود؛ نيز آسيبهاي فرهنگي ديگري وجود دارد كه برخي عبارتند از:
1. عدم پويايي ايدئولوژي و ناتواني در پاسخگويي به نيازها و شرائط جديد.
2. اختلاف بين حوزه و دانشگاه.
3. اختلاف روحانيون با هم.
4. عدم تهذيب و دنياگرايي مسئولين و روحانيون.
5. غفلت از محرومين جامعه.
6. گسست فرهنگي بين نسل هاي انقلاب با نسلهاي بعدي.
7. تقويت كانونهاي فكري همخوان با دشمن و …..
ب: آسيبشناسي سياسي، اجتماعي:
يكي از آسيبهايي كه در ابعاد سياسي و اجتماعي، انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن را مورد تهديد قرار ميدهد، تهديد وحدت ملّي و تماميت ارضي است كه از آن به بالكانيزه شدن ياد شده است. منظور از بالكانيزه شدن، اجراي طرح تجزية قومي و سرزميني اعمال شده در اروپاي مركزي و منطقة بالكان است كه در مورد كشورهايي كه داراي قوميتهاي مختلف هستند، اعمال ميشود. در اينجا اين واژه علاوه بر حوزة تماميت ارضي در مورد تهديدات و چالشهايي كه متوجه وحدت و همدلي فرزندان ايران اسلامي است، به كار گرفته شده است. بيشك يكي از آسيبهاي جدي و جبران ناپذير جوامع انقلابي و نهضت ها، عامل تفرقه و اختلاف در جمع وفاداران انقلاب و نظام برآمده از آن است. عامل شكست نهضت مشروطيت و نهضت ملي نفت، چيزي جز تفرقه، دو دستگي و نفوذ عناصر بيگانه و فرصتطلب در ميان وفاداران به نهضت نبوده، سياست «تفرقه بيانداز و حكومت كن» به عنوان يكي از شگردهاي مؤثر دشمن در ناكام ساختن نهضتها، در حافظة تاريخي اين ملت وجوددارد. اين نكته از آموختههاي مهم امام راحل (ره) در تاريخ اين مرز و بوم است و به همين جهت مبارزه با اين سياست، در اولويت دستور كار ايشان قرار داشت.
غير از سياست ايجاد تفرقه از سوي استكبار كه به عنوان يك آسيب سياسي بسيار مهم تلقي ميشود برخي ديگر از آسيبهاي سياسي و اجتماعي كه انقلاب ما را مورد تهديد قرار ميدهند از اين قرارند:[5]ا. تضعيف ولايت فقيه. 2. ترويج جدايي دين از سياست. 3. اختلاف بين مسئولين. 4. عدول از اصل نه شرقي و نه غربي. 5. نفي صدور انقلاب اسلامي. 6. تضعيف ارگانها و نهادهاي قانوني كشور. 7. روي كار آمدن عناصر فرصتطلب و مخالف انقلاب.
ج: آسيبهاي اقتصادي:
در بعد مسائل اقتصادي هم انقلاب ما آسيبهاي فراواني از جانب دشمنان داخلي و خارجي خورده است كه اين موارد را نيز با ذكر جزيي آنها ذكر خواهيم كرد:
1. فاصلة طبقاتي و تبعيض بين فقير و غني.
2. تفسير غلط از مكتب اقتصادي اسلام: حضرت امام در وصيتنامة سياسي و الهي خود، با توجه به برداشتهاي غلطي كه از احكام نوراني اسلامي در خصوص مسائل اقتصادي وجود دارد، اسلام را مخالف با سرمايهداري ظالمانه و بيحساب و محروم كننده تودههاي تحت ستم و مظلوم و همچنين مخالف مرام كمونيستي كه مالكيت فردي را لغو ميكند ميدانند.[6]3. فشار اقتصادي بر مردم. 4. دولتي كردن اقتصاد. 5. وابستگي اقتصادي.
6. بيتوجهي به توسعه كشاورزي. 7. كمكاري و بيكاري. 8. مصرفگرايي و تجملپرستي و رفاهطلبي.
البته غير از اين آسيبها، مهمترين آسيبي كه امروزه گريبانگير انقلاب و نظام اسلامي شده است، تجملگرايي بعضي از روحانيون و طلاب است كه متأسفانه موجب بدبيني قاطبة مردم شده است. اگر روحانيون و طلاب محترم طبق منش و روش امام خميني (ره) و همين طور حضرت آيت ا… خامنهاي، زندگي ساده و بيپيرايه و يا حداكثر در حد زندگي افراد معمولي جامعه داشته باشند، قطعاً ملّت عزيز ما علاقة وافر خود را به نظام و انقلاب نشان خواهند داد، همان طوري كه تاكنون علاقة آنها را به امام و برخي از مسئولين عالي رتبة كشورمان شاهد بوديم.
راههاي برخورد با توطئة دشمنان براي حفظ انقلاب:
1. تداوم آموزش مكتبي: بايد دانست كه انقلاب ما در ساية مبارزه مكتبي به پيروزي رسيد و در كل يك انقلاب مكتبي است بر اين اساس بايد متذكر شد كه انسان هيچگاه به حد كمال نهايي نميرسد و همواره در جهت تكامل است و به هر اندازه كه رشد كند احساس ميكند كه محتاجتر است و از طرفي حركت نكردن و ماندن و سكون، ضعف و ركود ميآورد، بنابراين آموزشهاي تئوري، شناخت هر چه بيشتر اسلام و مسائل قرآن و نهجالبلاغه و احاديث افق ديد او را گستردهتر ميكند و يك طلبه بايد در وهلة اول خود را مأنوس و متعهد به كلمات نوراني قرآن، نهجالبلاغه و ساير كتب نوراني نمايد.
2. حفظ روحيه انقلابي: بايد دقت كرد كه هنوز ريشههاي فاسد نظام طاغوت در همة نهادهاي جامعه از بين نرفته است و آثار فرهنگ شاهنشاهي هنوز هم وجود دارد و هر چند كمرنگ شده است، لذا بايد با آن در حال مبارزه دائمي باشيم. از طرف ديگر مستضعفين جهان چشم به انقلاب و نظام ما دوختهاند ضمن اين كه امروزه تهاجم فرهنگي و اقتصادي پس از تهاجمات نظامي، كشور و نظام ما را مورد تهديد قرار داده است. وظيفة دلسوزان و علاقهمندان اين است كه بدانند كه بايد به استقبال دشمن رفت و وقتي دشمن پشت كرد به تعقيب او پرداخت نه آنكه منتظر بمانيم تا دشمن سر برسد و ما مجبور به دفاع از خود باشيم. امام علي ـ عليه السلام ـ ميفرمايند: «فو الله ماغزي قوم قط في عقر دارهم اِلّا ذلّوا»[7] يعني هيچ قومي جنگ را به داخل خانه خود نكشانيد مگر آنكه شكست خورد. هر گونه عقبنشيني از مواضع اصولي موجب جري شدن دشمن خواهد شد، لذا همواره ما تأكيدات مكرر رهبر معظم انقلاب مبني بر عدم ترس در مقابل دشمن را شنيدهايم، كه اين وظيفة اساسي بايد هميشه نصب العين همة ما باشد زيرا دلسوزان واقعي انقلاب بايد، مانند امام خميني (ره) و رهبري، جسور و نترس باشد و در مقابل دشمنان روحيه تهاجمي داشته باشد نه تدافعي.
3. تداوم راه و ياد امام خميني (ره): مقام معظم رهبري در اين مورد ميفرمايند: «ما نبايد بگذاريم نظام اسلامي از ريشة خود «امام» جدا شود.»[8]4. پافشاري بر اصول و ارزشهاي الهي انقلاب: يك علاقمند به انقلاب بايد حتماً پافشاري منطقي و عقلاني بر سر مواضع و اصول ارزشي انقلاب داشته باشد تا دشمن جرأت اهانت، گستاخي و توطئه را به خود راه ندهد.
5. حفظ ارتباط با خدا و اخلاص در عمل و تعميق معارف اسلامي: امروزه وظيفة مهم همة مردم؛ به ويژه طلاب و روحانيون تهذيب نفس و حفظ ارتباط معنوي با خداست. رهبر انقلاب ميفرمايند: «راه نجات، صلاح و پيروزي بر دشمن خبيث، حفظ ارتباط با خدا، توكل به او، نترسيدن از دشمنان خدا و با همه وجود حمايت و حراست از جمهوري اسلامي است».[9]6. دشمنشناسي و تداوم مبارزه با دشمن و حفظ آمادگي دفاعي: معظم له در اين مورد تأكيد ميكنند: «كشور و ملّت ايران به مناسبت سوابق تاريخي، اقتصادي و سياسي كه در دنيا براي خود تعريف كرده است دشمناني دارد»[10] ايشان در جاي ديگر ميفرمايند: «ما آمادگي براي دفاع از انقلاب را هميشه لازم ميدانيم، نبايد روزي بر ما بگذرد كه اهميت آمادگي عمومي، مغفول عنه واقع شود».[11]7. خسته نشدن و جذب دنيا و راحت آن نگرديدن: در اين باره مقام معظم رهبري ميفرمايند: «هدف عمده آمريكا و استكبار اين است كه انقلاب و جمهوري اسلامي و ملت ايران را وادار كند كه اعلان نمايد از حرف خود و حرف امام برگشته است …. امروز اگر ميخواهيد ايران عزيز و سربلند بشود …. راهش ايستادگي در مقابل توقعات دشمن است».[12]8. طرد كامل فرهنگ منحط غربي: رهبري در اين مورد نيز ميفرمايند: «فرهنگ غرب، فرهنگ برنامهريزي براي فساد است، فرهنگ دشمني و بغض با ارزشها و درخشندگيها و فضيلتهاي انساني است …. جوانان عزيز! دشمن روي شما سرمايهگزاري زيادي ميكند، حواستان جمع باشد ….».[13]بنابراين با توجه به نكاتي كه اجمالاً ذكر كرديم وظيفة همه ما در قبال انقلاب آنست كه ابتدا بايد آسيبها و آفاتي كه نظام و انقلاب ما را تهديد ميكند، دقيقاً بشناسيم. سپس با توجه به راهكارهايي كه ذكر كرديم در مقابل اين توطئهها و آفات بايستيم. البته همان طوري كه قبلاً نيز عرض كرديم وظيفة طلاب ارجمند بسيار حساستر است. يك طلبه بايد ضمن عمل به مواردي كه ذكر كرديم؛ غير از آن دشمنان واقعي اين نظام را بشناسد و هميشه خدا و رضايت او و خلق او را در نظر داشته باشد ضمن اين كه گوش به فرمان رهبر خردمند باشد و بدون اجازه و ارادة ايشان دست به اقدامات شخصي در جهت مقابله با توطئه و فسادهاي موجود نزند. در اينجا لازم است اختصاراً به پرسش دوم هم پاسخ بگوئيم: به اعتقاد ما؛ طلاب عزيز در شرائط حساس كنوني ابتدا بايد توجه ويژه خود را به تهذيب نفس و خودسازي و سپس فراگيري عالمانه و دقيق علوم حوزوي متوجه سازند و سپس سعي كنند تا آنجائي كه توان دارند و به دروس حوزوي آنها ضربهاي نميزند؛ به ساير علوم هم بپردازند و يا حداقل آشنايي جزئي داشته باشند. يك طلبة دلسوز و علاقهمند به نظام بايد از همه لحاظ مجهز باشد تا در وقت پاسخگويي به افراد مغرض يا غير مغرض كه اركان و اصول انقلاب را زير سؤال ميبرند؛ كاملاً آماده باشد. امروزه حوزههاي علميه به شخصيتهاي ارزشمند و متعهدي مانند حضرت امام خميني و شاگردان ايشان مانند علامة شهيد استاد مطهري و همين طور رهبري انقلاب حضرت آيت ا… خامنهاي؛ به خود ميبالد چرا كه امام امت (ره) و برخي از شاگردان ايشان با دفاع منطقي و علمي از دين و انقلاب، فصل جديدي را در باب دينپژوهي و ارائه نظرية حكومت ديني به روي شيفتگان اسلام ناب محمدي (ص) گشودهاند. در هر حال آگاهي به زمان و علوم روز از ملزمات عزيزان طلبه و روحاني ميباشد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ويژگيهاي انقلاب اسلامي در ديدگاه مقام معظم رهبري، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت.
2. رمز تداوم انقلاب در نهجالبلاغه، محمد محمدي ري شهري، تهران، انتشارات ياسر.
3. عوامل فساد و بدحجابي و شيوههاي مقابله با آن، احمد رزاقي. تهران، انتشارات سازمان تبليغات.
پي نوشت ها:
[1] . خامنه اي، سيد علي، ويژگيهاي انقلاب اسلامي در آيينة مقام معظم رهبري، مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، ص 5.
[2] . بنيانيان، حسن، مدلي بر آسيبشناسي انقلاب اسلامي، «مجموعه مقالات»، دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، ص 128.
[3] . ذوعلم، علي، آسيبشناسي انقلاب اسلامي از ديدگاه امام خميني (ره)، پيشين، ص 25.
[4] . مجيدي، محمدرضا، ده گفتار پيرامون انقلاب اسلامي، تهران، دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382، صص 120 – 118.
[5] . همان، ص 122.
[6] . صحيفة امام، ج 10، ص 348.
[7] . نهج البلاغه، خطبة 27.
[8] . حديث ولايت، ج 1، ص 334.
[9] . همان، ج 1، ص 96.
[10] . بيانات مقام معظم رهبري در حرم امام رضا ـ عليه السلام ـ، يكم فروردين 78.
[11] . حديث ولايت، ج 1، صص 157و 156.
[12] . حرم امام (ره)، 14 / 3/ 1375.
[13] . همان، ج 3، ص 61 – 64.