در روايات اسلامي، توصيههاي زيادي در رابطه با ياد گرفتن علوم ديني و آموزش عقايد و احكام اسلام بيان شده كه به عنوان نمونه به چند روايت اشاره ميشود. امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ ميفرمايند: علم را ياد بگيريد، زيرا كه ياد گرفتن علوم كار پسنديده است و پشت كار داشتن در آموزش هماننده تسبيح و ستايش خداوند است وگفتگو كردن در رابطه با علم، مثل جهاد در راه خداست و ياد دادن به افرادي كه نميدانند، چونان صدقه وكمك به نيازمندان ميباشد؛ زيرا كه با اين علوم، حلال و حرام خداوند اطاعت ميشود و معرفت وحدانيت خداوند به اين علوم بستگي دارد. و در روايت ديگر از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه حضرت فرمودند: دانشمندان و آگاهان جامعه وارث پيغمبرانند و همانا پيامبران درهم و ديناري باقي نگذاشتند. علماء وارث علوم و احاديث معصومين ميباشند، هر كسي چيزي از علوم آل محمد بياموزد، بهره زيادي برده است. در روايت ديگر امام سجاد ميفرمايند: اگر مردم ميدانستند چه بهرههايي در آموختن علوم هست، علم را ياد ميگرفتند، و لو اين كه در اين راه خونها ريخته شود و به درياها فرو روند. امام صادق ـ عليه السلام ـ بارها و بارها ميفرمودند: اجر و پاداش عالم ديني از كسي كه شبها را با راز و نياز به سر ميبرد و روزها روزه است و در راه خدا جهاد مينمايد، بيشتر است. وقتي يك عالم ديني از دنيا ميرود، شكافي در دين ايجاد ميشود كه هيچ چيز او را جبران نميكند. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه وآله ـ فرمودند: اگر فردي را خداوند بوسيله تو هدايت نمايد ارزشش بالاتر از دنيا و آنچه در دنيا هست ميباشد. هر چند تمام علوم بالذات شريف ميباشند، ليكن مراتب شرافت علوم به اموري مختلف ميشود. شرافت علوم به شرف موضوع و نتيجه متفاوت ميشود؛ چنانكه انسان شناسي از گياه شناسي اشرف است، به نسبت شرف انسان بر گياه و علمي كه سلامت زندگي انسان را بيمه مينمايد، اشرف است از علمي كه سلامت مال انسان را تأمين مينمايد به نسبت شرف زندگي انسان بر مال، با اين ملاحظه كه نسبت شرف خداوند متعال به غير از او نسبت اقيانوس به قطره ونسبت خورشيد به ذره نيست بلكه نسبت غير متناهي به متناهي است، علوم ديني هم نسبت به ساير علوم اين گونه ميباشد. نتيجهاي كه در هر كدام مترتب ميشود، شرافت به همان اندازه تغيير مييابد و از همديگر ممتاز ميشود. خداوند منان ميفرمايد: من جن و انس را خلق نكردم، مگر براي عبادت پرستش، معبود وقتي هدف آفرينش عبادت شد، نحوه عبادت و كيفيت پرستش با علوم ديني روشن ميگردد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. منيةالمريد، شهيد الثاني ناشر مكتبالاعلام، قم طبع سوم 1374.
2. اصول كافي الكليني الرازي دارالكتب الاسلاميه تهران 1363.
3. تحرير المعالم في اصول الفقه، علي مشكيني قم 1396 مقدمه كتاب.
4. توضيحالمسائل، آيهالله وحيد خراساني صفحه 25، قم مدرسه باقرالعلوم 1379.