خانه » همه » مذهبی » آيا حديث «إنَّ الحسين مصباح الهدا … » در شب معراج رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در عرش نوشته شده بود؟

آيا حديث «إنَّ الحسين مصباح الهدا … » در شب معراج رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در عرش نوشته شده بود؟

بدون شك يكي از كساني كه درس‌هاي زيادي به همة آزاد‌مردان و آزادي خواهان جهان داده، وجود مقدس اباعبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ بود، شخصيتي كه با خون خودش دين اسلام و قرآن را زنده نگه داشت، و در اين مسير از همه‌ي هستي خودش گذشت و عزيز‌ترين بستگان و ياران خود را فداي راه حق و حقيقت و آزادگي نمود. مقام ايشان به حدي بلند است كه زبان و قلم از وصف او عاجز‌ند.
اما در مورد سؤال؛ حديث مذكور را مرحوم شيخ صدوق در كتاب عيون اخبارالرضا ـ عليه السلام ـ چنين نقل كرده‌اند: مرحوم صدوق مي‌فرمايد: أبوالحسن ثابت دواليني ـ رضي الله عنه ـ در سال 352 در مدينه برايم نقل كرده كه با واسطه‌هايي كه ذكر شد از امام حسين ـ عليه السلام ـ آن حضرت فرمود: بر پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ وارد شدم در حالي كه ابي بن كعب پيش آن حضرت بود، پيامبر به من فرمود: مرحبا به تو اي اباعبدالله اي زينت آسمان‌ها و زمين‌ها![1]ابي بن كعب گفت: اي رسول خدا چگونه غير از شما كسي زينت آسمان‌ها و زمين‌ها مي‌باشد؟
پيامبر فرمود: اي ابّي! قسم به آن كه مرا به حق، به عنوان پيامبر مبعوث گردانيد، به راستي كه حسين بن علي ـ عليه السلام ـ در آسمان‌ (نامش) بزرگ‌تر و بلند آوازه‌تر است، نسبت به زمين، و به راستي كه در طرف راست عرش الهي نوشته است كه حسين چراغ هدايت و كشتي نجات است.»
اين حديث را علاوه بر شيخ صدوق، مرحوم علي بن يونس عاملي از علماي قرن نهم در كتاب الصراط المستقيم آورده[2] و هم‌چنين مرحوم مجلسي در كتاب شريف بحارالانوار، نقل نموده[3] و نيز در كتاب شجرة طوبي هم نقل شده[4] است.
تذكر اين نكته لازم است كه لفظ حديث در منابع مذكور آن طوري است كه نقل شده، ولي مرحوم بحراني در مدينة المعاجز آن را به صورت «ان الحسين مصباح الهدي و سفينة النجاة» نقل كرده است[5] كه معناي هر دو جمله يكي است.
اما اين كه در شب معراج پيامبر در عرش نوشته بود يا نه؛ در منابعي كه اين روايت آمده است، سخني از آن به ميان نيامده است. بنابراين، نمي‌توان به صورت قطعي قضاوت کرد که اين عبارت مورد سؤال يا مشابه آن در شب معراج در عرش پروردگار نوشته شده است يا خير. بلكه اين مطلب فقط در حد احتمال است و احتمال ديگر هم اين است كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ اين مطلب را از جبرئيل شنيده باشد. آن چه مهم است اين است كه اين روايت از نقش هدايت‌گري امام حسين ـ عليه السلام ـ براي طالبان هدايت خبر مي‌دهد و اين كه اين مطلب در عرش نوشته شده است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، ج44، ص174.
2ـ تاريخ زندگاني حسين بن علي ـ عليه السلام ـ ، ناشر مؤسسه الوفاء بيروت، چاپ دوم، سال 1403 هجري.

پي نوشت ها:
[1] . صدوق، عيون اخبار الرضا(ع)، بيروت، موسسه اعلمي مطبوعاتي، چاپ اول، 1404ق، ج2، ص62، ح29.
[2] . علي بن يونس عاملي، الصراط المستقيم، بي جا، مكتبة مرتضويه لأحياء آثار جعفرية، ج2، ص161.
[3] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء چاپ دوم، 1403ق، ج36، ص205، ح8.
[4] . مرکز تحقيقات باقر العلوم(ع)، قم، دار المعروف، چاپ سوم، 1416ق.
[5] . بحراني، سيد هاشم، مدينة المعاجز، تحقيق عزت الله مولايي همداني، بي جا، مؤسسة المعارف الاسلامية، چاپ اول، 1414ق، ج4، ص52.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد