انسان كامل آينة تمام نماي خالق هستي است و مظهر قدرت آن ذات مقدس است كه هيچگاه مظهر نميتواند جاي خالق خود قدم گذارد.
آنچه از امام خميني نقل شده ناظر به يك بحث كاملاً عرفاني در بيان و استدلال براي ضرورت وجود يك جانشين و به تعبيري پيامبر است ايشان چنين استدلال ميكنند كه: وقتي هر چيزي كه در عالم است نشانهاي از آن چه در عالم غيب است ميباشد ضروري است كه براي آن حقيقت هم در خارج مظهري وجود داشته باشد تا احكام ربوبي را در عالم خارج به منصه ظهور برساند و بر اعيان خارجي حكم براند اگر كسي چنين اوصافي را داشته باشد خليفه خدا در روي زمين خواهد بود[1] چه اين كه فرمود: اني جاعل في الارض[2] خليفه لذا چون رسول خدا مظهر احديت جمع است و نبوت ايشان اظهار كمالات خداي متعال ميباشد نبوت و خلافت در آن حضرت هست و اين سخن غير از آن چيزي است كه اهل حق بر آن باورند، اهل حق امام علي را مظهر خداي متعال نميدانند بلكه ايشان را خود خداي متعال ميپندارند و قائل به حلول و اتحاد هستند و چون از كيفيت ظهور حق در مظاهر آگاه نيستند ظهور را حلول ميپندارند و به حلول و اتحاد مبتلا ميشوند كه در جاي خود بطلان آن بر كسي پوشيده نيست و در كتاب سرانجام ميگويد: «خداوند در ازل درون دري مي زيست و سپس براي نخستين بار تجسم يافت و به صورت شخصي به نام خاوندگار يا كردگار جهان مجسم شد و بار دوم به صورت علي ظاهر گشت»[3] به اعتقاد ايشان خداوند با هفت فرشته مقربي كه از درون در خلق فرموده به صورت بشر نازل شده و در دورههاي مختلف در بدنهاي پاكان تجلي كرده… و در دوره دوم به بدن علي(ع) تجلي كرده است»[4].
بنابراين همانگونه كه گفتيم اهل حق در مورد امام علي(ع) قائل به مظهريت نيستند بلكه درباره آن حضرت غلو كرده و امام را به مقام الوهويت ميرسانند در كتاب شاهنامه حقيقت ميگويد:
به دور محمد همان كردگار شد از جامه مرتضي آشكار
پس از رحلت احمد مصطفي بر او جانشين گشت آن مرتضي
كه آن مرتضي بود ذات خدا به تخت بقا گشت فرمانروا[5]
پي نوشت ها:
[1] . ر.ك: مصباح الهدايه الي الخلافه والولايه.
[2] . بقره / 30.
[3] . ر.ك: اهل حق ويكي پديا. Fa.wikipedia.org
[4] . همان مأخذ.
[5] . ر.ك: سايت خانقاه.
خانه » همه » مذهبی » امام خميني در نامهاي به شاگردش مينويسد: رسول خدا مظهر احديت جمع است. پس چرا مظهريت اهل حق قبول نميشود كه ميگويند: علي(ع) مظهر خداست.