خانه » همه » مذهبی » به نظر مي رسد، حوادثي که در سوره واقعه آمده، بايستي قبل از وقوع قيامت باشد، چرا که بعد از مردن، عقل و فهم انسان ها کامل مي شود و نيازي به نشانه هاي الهي براي پي بردن به حق، نيست؟

به نظر مي رسد، حوادثي که در سوره واقعه آمده، بايستي قبل از وقوع قيامت باشد، چرا که بعد از مردن، عقل و فهم انسان ها کامل مي شود و نيازي به نشانه هاي الهي براي پي بردن به حق، نيست؟

قرآن كريم در سورة فوق در مورد قيامت در چهار محور سخن فرموده است:
1. مسائل مربوط به اشراط الساعه، كه در آن به حوادث عجيب و بسيار هول انگيزي كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت است، اشاره مي‎نمايد.
2. مسائل مربوط به وضع حال نيكوكاران و بدكاران در آن روز.
3. مسائل مربوط به لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال از اين جهان به جهان ديگر.
4. بحث‎هاي مربوط به هدف آفرينش انسان و رابطة آن با مسئلة معاد.
روشن است كه قسمت مهمي از معارف قرآن و مسائل اعتقادي آن، بر محور مسائل مربوط به قيامت و رستاخيز دور مي‎زند، زيرا مهمترين تأثير را در تربيت انسان و روند تكامل او دارد.
آنچه كه هدف از بيان آيات حوادث قيامت را روشن مي‎نمايد، اين است كه انسان در همين دنيا، بايد با اين وعده و وعيدها و انذار و تبشيرها، مسير زندگاني خود را مشخص نمايد، و با آگاهي از وضعيت جهان و حوادث آن از خواب غفلت و غرور بيدار شود، و نفس سركش خود را مهار نمايد، و با تعليم و تربيت خويش در حوادث آن روز بينديشد، و وضع خود را در آن روز عظيم ترسيم نمايد. روزي كه همگي در پيشگاه خداوند بزرگ حاضر مي‎شويم، و پرده‎ها كنار مي‎رود و اسرار درون ظاهر مي‎شود، و همگان در پاي ميزان عدل الهي حاضر مي‎شويم. و حوادث هولناك و شيرين آن، نقش تربيتي خود را در اين جهان كه دار تكليف است، ايفا مي‎نمايد.
شرح نعمت‎هاي بهشت و دردهاي جانكاه كيفرهاي دوزخ و حوادث آن چه بعد از قيامت و چه قبل از آن، مي‎تواند اثر سازنده‎اي براي ما كه در اين چنين دنيايي زندگي مي‎كنيم، داشته باشد. والا بعد از برپا شدن قيامت كه همة چشم‎ها و عقل‎ها بيدار مي‎شوند، و آن آثار را از نزديك مي‎بينند، و تحولي كه آن مشاهده در رفتار و كردار ما مي‎گذارد، در آن دنيا چندان مؤثر نيست، زيرا همان گونه كه گذشت، ما در اين دنيا مأمور به انجام تكاليف هستيم و بايد با اختيار خود، و با تحولي كه در ما رخ مي‎دهد، راه حق را تشخيص دهيم، و براي سربلند بودن در جهان آخرت در مسير حق قدم گذاريم، و به دستورات الهي عمل نماييم.
ديدن با چشم عقل و دل در آن جهان، هيچ گونه تأثيري در تكامل اخلاقي و معنوي ما نخواهد گذاشت، بلكه يك نوع جبر عملي براي همه پديد مي‎آيد.
ايمان به اصل معاد و حوادث دهشتناك آن، اثر فوق‎العاده‎اي از نظر مسائل تربيتي در انسان مي‎گذارد، او را به نيكي‎ها علاقمند، و در برابر زشتي‎ها سختگير و محتاط، و در اموري كه نياز به فداكاري دارد، دست و دل‎باز مي‎كند. و باعث مي‎شود در انجام اين اعمال از ديگران سبقت بگيرد، و دنيا تبديل به صحنه مبارزه و تلاش براي رسيدن به قلّه بلند كمال آدمي گردد! بنابر اين برخي از اين حوادث قبل از وقوع قيامت است. و برخي ديگر نيز همان اثرات کارهاي نيک و بد انسان هاست، که در آخرت خواهند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 271، دارالكتب الاسلاميه.
2. معاد و جهان پس از مرگ، آيت الله مكارم شيرازي، ص 277، انتشارات سرور.
3. سيري در جهان پس از مرگ، دكتر حبيب الله طاهري، ص 339، انتشارات اسلامي.
4. پيام قرآن؛ ناصر مکارم شيرازي، ج5 و 6، (معارف قرآن).

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد