طلسمات

خانه » همه » مذهبی » چرا قابیل، هابیل را کشت؟

چرا قابیل، هابیل را کشت؟

پاسخ اجمالی

 از آیات قرآن استفاده می‌شود که علت قتل هابیل به دست قابیل، صفت رذیلۀ حسدی بود که در وجود قابیل شعله می‌کشید و در نهایت به کشته شدن مظلومانۀ هابیل انجامید.

پاسخ تفصیلی

قرآن مجید داستان فرزندان آدم(ع) و قتل یکى به وسیلۀ دیگرى را این‌گونه بیان می‌کند: “در آن هنگام که هر کدام کارى (قربانی) براى تقرب به پروردگار انجام دادند، اما از یکى(هابیل) پذیرفته شد و از دیگری(قابیل) پذیرفته نشد”.[1] همین موضوع سبب شد برادرى که عملش قبول نشده بود) ابیل)، دیگرى را تهدید به قتل کند، و “سوگند یاد نماید که تو را خواهم کشت”![2] اما برادر دوم(هابیل) او را نصیحت کرد و گفت: اگر چنین جریانى پیش آمده گناه من نیست، بلکه ایراد متوجه خود تو است که عملت با تقوا و پرهیزکارى همراه‏ نبود و “خدا تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد”.[3]

سپس اضافه کرد: حتى “اگر تو به تهدیدت جامۀ عمل بپوشانى و دست به کشتن من دراز کنى، من هرگز مقابله به مثل نخواهم کرد و دست به کشتن تو دراز نمی‌کنم؛[4] “چرا که من از خدا می‌ترسم و هرگز دست به چنین گناهى نمی‌زنم”.[5]

به علاوه من نمی‌خواهم بار گناه دیگرى را بدوش کشم، “بلکه می‌خواهم تو بار گناه من و خویش را بدوش بکشى”[6]؛ (زیرا اگر براستى این تهدید را عملى سازى، بار گناهان گذشته من نیز بر دوش تو خواهد افتاد؛ چرا که حق حیات را از من سلب نمودى و باید غرامت آن‌را بپردازى و چون عمل صالحى ندارى باید گناهان مرا بدوش بگیرى!) و مسلما با قبول این مسئولیت بزرگ “از دوزخیان خواهى بود و همین است جزاى ستم‌کاران”.[7]

از این آیات به خوبى استفاده می‌شود که سرچشمۀ نخستین اختلافات، قتل، تعدى و تجاوز در جهان انسانیت مسئلۀ حسد بود، و این موضوع ما را به اهمیت این رذیلۀ اخلاقى و اثر فوق العاده آن در رویداد‏هاى اجتماعى آشنا می‌سازد.[8]


[1]. مائده، 27. “إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ”.

[2]. همان، 27. “قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ”.

[3]. همان. “قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ”.

[4]. همان، 28. “لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ”.

[5] همان. “إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ”.

[6]. همان، 29. “إِنِّی أُرِیدُ أَنْ تَبُوءَ  بِإِثْمِی وَ إِثْمِکَ”.

[7]. همان، 29. “فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمِینَ”.

[8]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 349، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1371ش؛ طباطبایی، محمدحسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن‏، ج 5، ص 301، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏، چاپ دوم، 1390ق؛ مدرسی، سید محمد تقی، من هدی القرآن، ج 2، ص 353، تهران، دار محبی الحسین، چاپ اول، 1419ق.

در تفسیر من هدی القرآن، می‌خوانیم: «ان قابیل لم یقتل أخاه من أجل الصراع على البقاء کما یزعم المذهب الداروینی، و لا من أجل الحصول على بنت أجمل کما یزعم المذهب الفرویدی، و لا من أجل سوء التربیة و ضغوط الاجتماع، أو الصراع الطبقی أو غیرها مما تزعمها المذاهب الاجتماعیة المختلفة، کلا، و لکنه قتله لحب الاستعلاء و الحسد، و إذا سیطرت البشریة على غریزة الاستعلاء فی ذاتها فقد وفقت للعیش بسلام مع بعضها و انتزعت من نفسها فتیل الحروب». چگونگی استمرار نسل بشر»، 514؛ «چگونگی آفرینش حوا»، 9055؛ «فلسفه خلقت حضرت آدم قبل از حوا»، 8488.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد