خانه » همه » مذهبی » آیا رعایت‌نکردن حقوق متقابل اجتماعی موجب کم شدن بارش باران می‌شود؟

آیا رعایت‌نکردن حقوق متقابل اجتماعی موجب کم شدن بارش باران می‌شود؟

پاسخ اجمالی

ابتدا به عنوان یک مقدمه مهم باید گفت؛ کم و زیاد شدن نعمت‌های مادی عوامل گوناگونی داشته و همواره به معنای توجه و یا خشم خداوند نیست. به عنوان نمونه افزایش نعمت، گاه به دنبال طاعت بندگان بوده و گاه برای استدراج است. کاهش نعمت نیز گاه برای عذاب و گاه به عنوان آزمایش می‌باشد. با دانستن و پذیرش این مقدمه، اما در آموزه‌های دینی بر این مطلب نیز تأکید شده است که پرهیزکاری می‌تواند به افزایش باران انجامیده و گناهان و پایمال‌کردن حقوق دیگران نیز می‌تواند یکی از دلایل خشک‌سالی باشد:[1]

  1. قرآن کریم: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یکْسِبُون»؛‏[2] اگر مردم شهرها و روستاها ایمان می‌آوردند و خداترس و پرهیزکار می‌شدند، ما برکات آسمان و زمین را براى آنان می‌گشودیم. ولى آنان حقایق را تکذیب کردند. ما نیز آنها را به کیفر اعمالشان گرفتار ساختیم.
  2. امام باقر(ع): «هیچ سالى پر باران‌تر از سالى دیگر نیست، و خداوند در هر کجا که خواهد، باران می‌بارد، و چون مردم (دیارى) خود را به گناه آلوده کنند خداوند مقدار بارانى که در آن سال براى آن مردم معین کرده است را به بیابان‌ها و دریاها و کوه‌‌هاى دیگرى سوق می‌دهد.[3]
  3. امام صادق(ع): «زندگى حیوانات دریا به سبب باران می‌باشد، و هر گاه باران قطع گردد در بیابان‌ها و دریاها فساد پیدا مى‏شود، و این هنگامى است که گناه و معصیت زیاد گردد».‏[4]

علاوه بر موارد بالا، روایاتی نیز وجود دارد که گناهان خاصی را موجب کم شدن بارش اعلام می‌کند:

  1. پیامبر اسلام(ص): «هرگاه زمام‌دار ستم کند باران کم می‌شود …».[5]
  2. پیامبر اسلام(ص): « … مردم از پرداخت زکات خودداری نمی‌کنند، مگر آن‌که به دنبال آن باران کمتری خواهند داشت و اگر حیوانات نبودند، هیچ بارانی نمى‏بارید …».[6]
  3. امام صادق(ع): «… چون زکات ندهند چهارپایان از میان بروند و چون قاضى ناحق حکم دهد، باران از آسمان بند می‌آید..».[7]
  4. امام رضا(ع): «هرگاه حاکمان به مردم دروغ بگویند، باران نمی‌بارد…».‏[8]

با توجه به آنچه بیان شد عدم رعایت حقوق متقابل اجتماعی که در فرض سؤال مطرح شده است، می‌تواند یکی از اسباب کمبود بارش باران باشد.[9]

 


[1]. «گناه سبب از دست دادن نعمت»، 96237؛ «جمع بین آیات و روایات نعمت های الاهی و بلاها»، 4591؛

[2]. اعراف: 96.

[3]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 252، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق.

[4]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج 2، ص 160، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق.

[5]. دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 39، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق.

[6]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 373، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[7]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 242، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.

[8]. شیخ مفید، امالی، محقق، مصحح، استاد ولی، حسین، غفاری، علی اکبر، ص 310، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.

[9]. بلایای طبیعی (سیل، زلزله، طوفان و…) و عذاب الاهی»، 288؛ بارور کردن ابر و تولید باران مصنوعی و نقد آیه 69 سوره واقعه»، 96484؛

علم خدا و دانش روز مثل هواشناسیو سونوگرافی، سؤال 3261.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد