پاسخ اجمالی
به مراتب مختلف توحید در پاسخی دیگر پرداخته شده است.[1]
در هر حال به نظر عارفان و سالکان الی الله، «توحید صفاتی» و «توحید اسمائی» از نظر مقام و آثار تفاوتی ندارند تا بگوییم که یک سالک، در این مرحله به این توحید و در مرحله دیگر به آن توحید خواهد رسید؛ چرا که فرق میان اسم و صفت، تفاوتی اعتباری است؛ زیرا کمالی مانند «علم» با آنکه صفت محسوب میشود؛ همین کمال اگر به ذاتِ صاحب کمال افزوده شود، به اسم «عالم» نامیده خواهد شد.
[1]. ر. ک: (مراتب توحید)، 1913.