عبدالغنی بن اسماعیل بن عبدالغنی، معروف به «نابلسی» عالم دینی، شاعر و اهل ادب، در سال 1050ق، در شهر دمشق به دنیا آمد.[1] هفت سال ابتدای زندگی وی در نزدیکی مسجد جامع اموی دمشق سپری شد، اما بعد از آن به سمت دارالخلافه در قسطنطنیه هجرت کرد.[2] سپس به شهر بغداد رفت، اما دوباره به سوریه بازگشت. او همچنین به فلسطین، لبنان، مصر و حجاز مسافرت کرد و بعد در دمشق مستقر شد، و در 24 ماه شعبان سال 1143ق در دمشق درگذشت.[3]
از عبدالغنی نابلسی حدود 223 اثر به جا مانده است؛[4] مانند:
1. «رشحات الأقلام فی شرح کفایة الغلام» که در مورد فقه حنفیه است.
2. «تعطیر الأنام فی تعبیر المنام».
3. «ذخائر المواریث فی الدلالة على مواضع الأحادیث».
4. «قلائد المرجان فی عقائد أهل الإیمان» رسالهای است در مورد عقائد.[5]
عبدالغنی نابلسی در تصوف بر مشرب شیخ محیی الدین بن عربی(م 638ق) و شیخ عبدالکریم جلیلی(م 805ق) بود.[6]
وی شاگردانی مانند محمد بن أبیبکر مرعشی، معروف به ساجقلیزاده داشت که حنفی بوده و به دست عبدالغنی به تصوف گرایش یافت.[7]
عبدالغنی که از مشهورترین عارفان عصر خود بود، مذهب «حنفی» و مشرب «قادری»[8] را برای خود انتخاب کرد.[9] وی در توصیف مذهب خود مینویسد: «مذهب من حنفی است و مشرب آن قادری است».[10]
با این وجود، قاضى نور الله مرعشی (م 1019ق) در کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل» روایات زیادی در مدح و بیان جایگاه اهلبیت(ع) از کتاب «ذخائر المواریث» و «زهر الحدیقة فی رجال الطریقة» عبدالغنی نابلسی نقل میکند؛ مانند: حدیث ثقلین،[11] حدیث تطهیر،[12] حدیث منزلت،[13] حدیث الرّایه،[14] حدیث شهر علم،[15] و حدیث سد الابواب.[16]
از عبدالغنی نابلسی حدود 223 اثر به جا مانده است؛[4] مانند:
1. «رشحات الأقلام فی شرح کفایة الغلام» که در مورد فقه حنفیه است.
2. «تعطیر الأنام فی تعبیر المنام».
3. «ذخائر المواریث فی الدلالة على مواضع الأحادیث».
4. «قلائد المرجان فی عقائد أهل الإیمان» رسالهای است در مورد عقائد.[5]
عبدالغنی نابلسی در تصوف بر مشرب شیخ محیی الدین بن عربی(م 638ق) و شیخ عبدالکریم جلیلی(م 805ق) بود.[6]
وی شاگردانی مانند محمد بن أبیبکر مرعشی، معروف به ساجقلیزاده داشت که حنفی بوده و به دست عبدالغنی به تصوف گرایش یافت.[7]
عبدالغنی که از مشهورترین عارفان عصر خود بود، مذهب «حنفی» و مشرب «قادری»[8] را برای خود انتخاب کرد.[9] وی در توصیف مذهب خود مینویسد: «مذهب من حنفی است و مشرب آن قادری است».[10]
با این وجود، قاضى نور الله مرعشی (م 1019ق) در کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل» روایات زیادی در مدح و بیان جایگاه اهلبیت(ع) از کتاب «ذخائر المواریث» و «زهر الحدیقة فی رجال الطریقة» عبدالغنی نابلسی نقل میکند؛ مانند: حدیث ثقلین،[11] حدیث تطهیر،[12] حدیث منزلت،[13] حدیث الرّایه،[14] حدیث شهر علم،[15] و حدیث سد الابواب.[16]