طلسمات

خانه » همه » مذهبی » چرا افرادی که دارای مراتب بالای ایمانند، نباید تمام دانش خود را در اختیار مؤمنانی قرار دهند که در درجات پایین‌تر قرار دارند؟

چرا افرادی که دارای مراتب بالای ایمانند، نباید تمام دانش خود را در اختیار مؤمنانی قرار دهند که در درجات پایین‌تر قرار دارند؟

در ارتباط با مطلبی که در پرسش مطرح شده باید گفت:
1. در تمام علوم و معارف، مراتب و مراحل وجود دارد و بین مراتب تفاوت وجود دارد.
2. سطح اطلاعات و آگاهی افراد و ظرفیت انسان‌ها در زمینه‌های علوم و معارف یکسان نیست.
3. عدم رعایت ترتیب در آموزش و قواعد تعلیم و تربیت مشکلاتی را به وجود می‌آورد که بسا اثر معکوس می‌گذارد. این مطالب را در قالب این مثال می‌توان بیان کرد: اگر آموزگاری به دانش آموزان ابتدایی، معادلات مشکل ریاضی که در حد سطوح عالی دانشگاهی است، تعلیم و آموزش دهد، این‌کار بسا باعث تنفر دانش آموزان از آن رشته گردد و موجب روگردانی آنان از این دانش شود.
در مورد معارف دینی نیز این‌گونه است که معارف دینی و شناخت خداوند دارای مراتب است؛ یک مرتبه از شناخت خداوند در همین حد است که شخص بداند انسان و تمام موجودات جهان دارای خالقی هستند که مدبِّر و اداره کننده نظم جهان بیرونی و نظم درونی وجود انسان است. مرتبه بالاتر این است که بداند موجودات این جهان هیچ نیرویی از ناحیه خود ندارند و همه قدرت‌ها و نیروها از آن خداوند است. ادراک این مرحله از شناخت خداوند شاید برای برخی مشکل باشد؛ زیرا ممکن است افرادی خالق، مدبّر و قادر بودن خداوند را به راحت بپذیرند؛ اما پذیرش این‌که موجودی غیر خداوند هیچ نیروی از ناحیه خودش ندارد و مستقل نیست برای آنها مشکل است. و همین طور بالاتر از این نیز تصور دارد.
با توجه به این مقدمات می‌توان گفت: بیان مرتبه بالای توحید برای کسی که سطح فکری و ایمان او در مرحله پایین است، بسا موجب از دست دادن ایمان او می‌شود؛ زیرا فکر می‌کند توحید فقط در مرتبه بالا است و مرتبه پایین حقیقت توحید نیست؛ او نیز مرتبه بالا را نمی‌فهمد؛ بنابراین توحید را نفهیده است و در نتیجه دچار ارتداد گردد.
چنان‌که حکیم سعدی شیرازی نیز در برخی اشعار خود به تفاوت معارف و تفاوت انسان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد