نام ابوحنیفه؛ نعمان بن ثابت (80 – 150هـ.ق) بوده که مذهب حنفى -یکى از مذاهب اربعه اهل سنّت- برگرفته از نام او است. و پیروان ابوحنیفه را حنفی مینامند.
ابوحنیفه هر چند در ابتدا سرگرم مباحث کلامی و دارای اندیشههای کلامی خاصی بود، ولی بعدها به مباحث فقهی علاقمند شد و شیوه خاصی در مباحث فقهی بنا نهاد. به همین جهت، مکتب خاص ابوحنیفه مربوط به مباحث فقهی است که با عنوان فقه حنفی معروف شده است، و اندیشههای کلامی او به عنوان یک مکتب کلامی معروف نیست. با این حال، مشهور است که ابوحنیفه از نظر کلامی به مکتب مرجئه گرایش داشت. اما بعدها پیروان ابوحنیفه از لحاظ اعتقادات غالباً به فرقه کلامی ماتریدی گرایش پیدا کردند.
تفاوت میان امامیه و حنفیه را باید در آموزههای اعتقادی ماتریدیه جستوجو کرد. میان امامیه و ماتریدیه به لحاظ روش، و به لحاظ آموزهها و عقاید، اشتراکات فراوانى وجود دارد؛ مانند اینکه ماتریدیان در مباحث مختلف کلامى از عقل و قرآن و سنت متواتر سود میجویند، متکلمان امامى نیز از این سه طریق بهره میگیرند و در مقولات حُسن و قبح، اخبار آحاد، تنزیه در توحید، و… دیدگاههاى مشابهى دارند. هرچند به طور طبیعى اختلافاتى نیز میان آنها به چشم میخورد؛ مانند اختلاف در مسئله امامت و رؤیت خداوند متعال.
ابوحنیفه هر چند در ابتدا سرگرم مباحث کلامی و دارای اندیشههای کلامی خاصی بود، ولی بعدها به مباحث فقهی علاقمند شد و شیوه خاصی در مباحث فقهی بنا نهاد. به همین جهت، مکتب خاص ابوحنیفه مربوط به مباحث فقهی است که با عنوان فقه حنفی معروف شده است، و اندیشههای کلامی او به عنوان یک مکتب کلامی معروف نیست. با این حال، مشهور است که ابوحنیفه از نظر کلامی به مکتب مرجئه گرایش داشت. اما بعدها پیروان ابوحنیفه از لحاظ اعتقادات غالباً به فرقه کلامی ماتریدی گرایش پیدا کردند.
تفاوت میان امامیه و حنفیه را باید در آموزههای اعتقادی ماتریدیه جستوجو کرد. میان امامیه و ماتریدیه به لحاظ روش، و به لحاظ آموزهها و عقاید، اشتراکات فراوانى وجود دارد؛ مانند اینکه ماتریدیان در مباحث مختلف کلامى از عقل و قرآن و سنت متواتر سود میجویند، متکلمان امامى نیز از این سه طریق بهره میگیرند و در مقولات حُسن و قبح، اخبار آحاد، تنزیه در توحید، و… دیدگاههاى مشابهى دارند. هرچند به طور طبیعى اختلافاتى نیز میان آنها به چشم میخورد؛ مانند اختلاف در مسئله امامت و رؤیت خداوند متعال.