این نوع معامله با سود ثابت صحیح نیست، ولی اگر پول را به صورت مضاربه
[1]
به ایشان بدهید که با آن کار کنند و هر ماهه علی الحساب (به صورت تخمینی)، مقداری سود بدهد و بعد هم در کل سود با هم مصالحه نمایید اشکال ندارد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
[2]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
به این نحو صحیح نیست ولی می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او می دهید که با آن خرید وفروش کند و در صدی از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد یعنی او برای شما می خرد و می فروشد و درصد سود او در واقع دست مزد او است و در نتیجه اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است و ممکن است سودی که توقع دارید – هر ماه یا هر سال – بدست بیاورید ، اصلا بدست نیاید.
برای اینکه اهداف شما تامین شود ضمن قرارداد مضاربه با او سه شرط می کنید:
1- این که اگر سرمایه تلف شد او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود.
2- اگر درصد سودی که سهم شما است از فلان مقدار (یعنی سودی که میخواهید مثلا یک میلیون) کمتر بود باید از پول شخصی خود به ان اضافه کند تا به همان مقدار برسد.
3- به او وکالت می دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شمارا از سود با همان مقدار یعنی یک میلیون مثلا مبادله نماید زیرا ممکن است سهم شما بیشتر باشد و برای او مشکل است هر ماه یا حتی هر سال سهمیه را محاسبه کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه این کار به صورت یکی از عقود شرعی مانند مضاربه باشد اشکالی ندارد و «مضاربه» آن است که فرد یا افرادى سرمایه گذارى کنند و فرد یا افراد دیگرى با آن سرمایه کار کنند و درآمد آن را مطابق قراردادى میان خود تقسیم کنند، و هر کدام سهمى از آن را ببرند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر پول را به ایشان بدهید به صورت مضاربه که با آن کار کند و هر ماهه علی الحساب مقداری سود بدهد و بعد هم در کل سود با هم مصالحه نمایید اشکال ندارد.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
این نوع قرارداد اگر با سود ثابت منعقد شود ربوی و باطل است. لینک به سایت استفتائات
[1]
به ایشان بدهید که با آن کار کنند و هر ماهه علی الحساب (به صورت تخمینی)، مقداری سود بدهد و بعد هم در کل سود با هم مصالحه نمایید اشکال ندارد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
[2]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
به این نحو صحیح نیست ولی می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او می دهید که با آن خرید وفروش کند و در صدی از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد یعنی او برای شما می خرد و می فروشد و درصد سود او در واقع دست مزد او است و در نتیجه اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است و ممکن است سودی که توقع دارید – هر ماه یا هر سال – بدست بیاورید ، اصلا بدست نیاید.
برای اینکه اهداف شما تامین شود ضمن قرارداد مضاربه با او سه شرط می کنید:
1- این که اگر سرمایه تلف شد او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود.
2- اگر درصد سودی که سهم شما است از فلان مقدار (یعنی سودی که میخواهید مثلا یک میلیون) کمتر بود باید از پول شخصی خود به ان اضافه کند تا به همان مقدار برسد.
3- به او وکالت می دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شمارا از سود با همان مقدار یعنی یک میلیون مثلا مبادله نماید زیرا ممکن است سهم شما بیشتر باشد و برای او مشکل است هر ماه یا حتی هر سال سهمیه را محاسبه کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه این کار به صورت یکی از عقود شرعی مانند مضاربه باشد اشکالی ندارد و «مضاربه» آن است که فرد یا افرادى سرمایه گذارى کنند و فرد یا افراد دیگرى با آن سرمایه کار کنند و درآمد آن را مطابق قراردادى میان خود تقسیم کنند، و هر کدام سهمى از آن را ببرند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر پول را به ایشان بدهید به صورت مضاربه که با آن کار کند و هر ماهه علی الحساب مقداری سود بدهد و بعد هم در کل سود با هم مصالحه نمایید اشکال ندارد.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
این نوع قرارداد اگر با سود ثابت منعقد شود ربوی و باطل است. لینک به سایت استفتائات
[1]
. جهت آگاهی بیشتر در زمینه عقد مضاریه به نمایه 4950 در همین سایت مراجعه فرمایید.
[2]
. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.