خداوند در قرآن میفرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! بخششهاى خود را با منت و آزار، باطل نسازید». صدقه در این آیه، گرچه مربوط به امور مالی است، اما با توجه به وحدت ملاک، هر آزاری را میتوان باطل کننده کارهای نیک – مالی و غیر مالی – دانست.
لغتدانان کلمه «المَنِّ» را اینگونه معنا کردهاند که فرد آنچه انجام داده را به یاد طرف مقابل انداخته و بدین ترتیب او را آزردهخاطر نماید. مراد به «اذیت» نیز هر کاری است که باعث آزار شخص باشد و سبب ناراحتی او گردد؛ مثل گفتن موضوع کمک به دیگران، خشونت و درشتى با کمکگیرنده؛ فرصت ندادن برای پرداخت بدهی و … .
گفتنی است، یادآوری کار نیک گذشته به طرف مقابل را همواره نمیتوان به معنای منت و آزار دانست، بلکه در مواردی میتوان آنرا به عنوان ابراز محبت ارزیابی کرد که در این صورت باطل کننده عمل نیست، مانند آنکه بگوید قرضی که در گذشته به شما دادم را توفیق و ثوابی برای خود میدانم و هرگاه باز هم نیاز داشتی در خدمتم.
لغتدانان کلمه «المَنِّ» را اینگونه معنا کردهاند که فرد آنچه انجام داده را به یاد طرف مقابل انداخته و بدین ترتیب او را آزردهخاطر نماید. مراد به «اذیت» نیز هر کاری است که باعث آزار شخص باشد و سبب ناراحتی او گردد؛ مثل گفتن موضوع کمک به دیگران، خشونت و درشتى با کمکگیرنده؛ فرصت ندادن برای پرداخت بدهی و … .
گفتنی است، یادآوری کار نیک گذشته به طرف مقابل را همواره نمیتوان به معنای منت و آزار دانست، بلکه در مواردی میتوان آنرا به عنوان ابراز محبت ارزیابی کرد که در این صورت باطل کننده عمل نیست، مانند آنکه بگوید قرضی که در گذشته به شما دادم را توفیق و ثوابی برای خود میدانم و هرگاه باز هم نیاز داشتی در خدمتم.