شیخ اشراق در فلسفه، اصطلاحات جدیدی را ابداع کرده که از جمله آن اصطلاحات «البرزخ الخافی» یا «الجوهر الغاسق» است. کلمه برزخ در اصطلاح شیخ اشراق همان جسم است.[1] کلمه خافى نیز مرادف با تاریکی و بینور بودن است. در کلمات شیخ اشراق کلمه «الجسم الخافى»، «البرزخ الخافى» یا «الجوهر الغاسق» به یک معنا هستند؛[2] و منظور وی همان جسم است که به حسب ذات خود تاریک است.[3]
[1]. «و البرزخ هو «الجسم»، و یرسم بأنّه هو الجوهر الذى یقصد بالاشار». شیخ اشراق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 2، ص 107، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، چاپ دوم، 1375ش.
[2]. ر. ک: سجادی، سید جعفر، فرهنگ معارف اسلامى، ج 1، ص 404، تهران، دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1373ش.
[3]. «و البرزخ اذا انتفى عنه النور، لا یحتاج فى کونه مظلما الى شیء آخر؛ فهذه البرازخ جواهر غاسق». مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 2، ص 108.