شاید در نگاه اول، چنین به نظر آید که بین این دو روایت همخوانی وجود ندارد، ولی باید گفت این دو روایت با هم قابل جمع هستند؛ زیرا آن روایتی را که میگوید امام حسین(ع)، تکبیر پیامبر(ص) را جواب نداد تا اینکه ایشان به تکبیر هفتم رسید، میتوان حمل بر این کرد که امام حسین(ع) تکبیر را به صورت صحیح تلفظ نکرد تا اینکه در مرتبه هفتم توانست آنرا به صورت کامل ادا کند. شاهد بر این مدعا، قسمتی از روایت است که میگوید: «و یعالج الحسین التکبیر»؛ یعنی امام حسین(ع) همچنان در صدد اصلاح تکبیر برمیآمد… . این قسمت از روایت بیان میکند که در هر مرتبه از تکبیر پیامبر(ص)، امام حسین(ع) با تمرین کردن در بیان تکبیر، تلاش میکردند که آنرا معالجه و اصلاح کنند.