نظر به اینکه هدف قرآن از بیان سرگذشت اقوام پیشین، بیان نکتههاى تربیتى و عبرت آموزی است؛ از اینرو در بسیاری از موارد به بحثهای جانبی نپرداخته است؛ مثلاً در بیان ماجرای اصحاب کهف ضمن بیان اختلاف در شمار آنان، به تعداد آن تصریح نکرده است، و در بحث طوفان نوح نیز به جهانی بودن و یا نبودن آن تصریح ننموده است؛ لذا پیرامون این موضوع دو دیدگاه وجود دارد که بنابر یک دیدگاه، این طوفان منطقهای بوده، نه جهانی؛[1] از اینرو برخی از مفسران گفتهاند: احتمال منطقهاى بودن آن نیز به کلى منتفى نیست؛ زیرا اطلاق کلمه «ارض» بر یک منطقه وسیع جهان، در قرآن مکرّر آمده است، چنانکه در سرگذشت بنى اسرائیل مىخوانیم: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا»؛[2] مشرقها و مغربهاى زمین را در اختیار گروه مستضعفان (بنى اسرائیل) قرار دادیم.
حمل حیوانات در کشتى نیز ممکن است به خاطر این باشد که در آن قسمت از زمین، نسل حیوانات قطع نگردد، بویژه اینکه در آن روز نقل و انتقال حیوانات از نقطههاى دوردست کار آسانى نبود.
این نکته نیز قابل توجه است که طوفان نوح به عنوان مجازات آن قوم سرکش بود، و ما هیچ دلیلى در دست نداریم که دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یک پیامبر(در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر مىرسد.[3]
بنابر این، جایی برای پرسش مطرح شده باقی نمیماند.
امّا اگر جهانی بودن طوفان را بپذیریم، همانطور که این حیوانات از آن مناطق جمع آوری شدند، پس از آرام شدن طوفان، دوباره به همان مناطق برگردانده شدند.
حمل حیوانات در کشتى نیز ممکن است به خاطر این باشد که در آن قسمت از زمین، نسل حیوانات قطع نگردد، بویژه اینکه در آن روز نقل و انتقال حیوانات از نقطههاى دوردست کار آسانى نبود.
این نکته نیز قابل توجه است که طوفان نوح به عنوان مجازات آن قوم سرکش بود، و ما هیچ دلیلى در دست نداریم که دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یک پیامبر(در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر مىرسد.[3]
بنابر این، جایی برای پرسش مطرح شده باقی نمیماند.
امّا اگر جهانی بودن طوفان را بپذیریم، همانطور که این حیوانات از آن مناطق جمع آوری شدند، پس از آرام شدن طوفان، دوباره به همان مناطق برگردانده شدند.