برای آیه 121 بقره، شأن نزولهایی ذکر شده است؛ تعدادی آنرا در مورد تازه مسلمانانی که از حبشه به حجاز آمدهاند میدانند، برخی آیه را در مورد تازه مسلمانهای یهودی ذکر کرده اند و تعدادی آنرا در مورد اصحاب پیامبر(ص) نقل میکنند. طبیعی است با انتخاب هر یک از این سه نظریه، تفاوتهایی در تفاسیر نیز مشاهده خواهد شد.
در بخشی از آیه آمده «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، بنابر روایات و تفاسیری که پیرامون این قسمت از آیه وجود دارد؛ اگر مقصود آیه را تلاوت قرآن بدانیم، باید دانست که منظور و مقصود تلاوت صِرف نیست بلکه باید با تفکر و تعقل همراه باشد که در نهایت، مراد و خواسته صاحب سخن با این تلاوت به دست آید، در همین راستا باید در أعمال خود نیز تابع قرآن باشیم، تا آنچه شایسته قرآن است، بپا داشته شود.