خانه » همه » مذهبی » آیا ارتداد یک شخص به وسیله گواهی زنان ثابت می شود؟

آیا ارتداد یک شخص به وسیله گواهی زنان ثابت می شود؟

براى اثبات برخی از اتهامات جزایى؛ مانند ارتداد، قذف، شرب خمر، حدّ سرقت و کلیه امور شرعى حق الله محض؛ مانند زکات، خمس، نذر، کفاره و نیز برای اثبات ادعاهایی نظیر اسلام، بلوغ، عفو از قصاص، طلاق، رؤیت هلال، وکالت و وصایت؛ «گواهى دو مرد»، معتبر است.[1]

مستند این حکم علاوه بر روایات، آیات شریفه قرآن است، از جمله: «وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجٰالِکُمْ»،[2] که عموم آیه دلالت بر لزوم مرد بودن دو شاهد دارد و شامل موارد فوق مى‌ شود؛[3] لذا فقها نیز در زمینۀ گواهی دادن در ارتداد گفته اند: ارتداد، با شهادت دو مرد عادل و با اقرار ثابت مى ‌شود و با شهادت زنها- جداگانه باشند یا با ضمیمه- ثابت نمى ‌شود.[4]

اما بنابر مشهور فقهای امامیه، طبق آیۀ «فَإِنْ لَمْ یَکُونٰا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتٰانِ»،[5] شهادت یک مرد و دو زن و یا زنان به تنهایی و بدون انضمام در اموری؛ مانند قرض، بیع، مزارعه، امور مربوط به ازدواج (مانند عیب زنی که موجب فسخ عقد ازدواج می شود و تنها بانوان می توانند از این عیب آگاهی کسب کرده و گواهی دهند)، غصب، وصیت، معاوضات و رهن نافذ و کافی است.[6]

 


[1]. ر.ک: بهاء الدین عاملى، محمد بن حسین، ساوجى، نظام بن حسین، جامع عباسى و تکمیل آن(محشّٰى)، ص 829، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ اول، 1429ق؛ محقق داماد، سید مصطفى، قواعد فقه، ج ‌3، ص 62، مرکز نشر علوم اسلامى، تهران، چاپ دوازدهم، 1406ق.

[2]. «و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر این حقّ) شاهد بگیرید»؛ بقره، 282.

[3]. ر.ک: شیخ طوسی، المبسوط فی فقه الإمامیة‌، محقق و مصحح: کشفى‌، سید محمد تقى، ج 8، ص 171 – 173، المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة، ‌تهران، چاپ سوم، 1387ق؛ نجفى (صاحب الجواهر)، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس، آخوندى، على، ‌ج 41، ص 154 – 165، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ‌چاپ هفتم، بی تا؛ کاشف الغطاء، محمد حسین، تحریر المجلة‌، ج 2، قسم دوم، ص 114 – 116، المکتبة المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1359ق؛‌ قواعد فقه، ج ‌3، ص 62. 

[4]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 2، ص 496، م 9، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بی تا؛ سبزوارى، سید عبد الأعلى، ‌مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام‌، ج 28، ص 142، مؤسسه المنار(دفتر حضرت آیة الله‌)، قم، چاپ چهارم، 1413ق؛ طاهرى، حبیب الله، حقوق مدنی، ج 1، ص 109، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1418ق.  

[5]. «اگر در شهادت دادن، دو مرد وجود نداشت، گواهی یک مرد و دو زن کافی است»؛ بقره، 282.

[6]. جامع عباسى و تکمیل آن (محشّٰى)، ص 830؛ تحریر المجلة‌، ج 2، قسم دوم، ص 114 – 116؛ قواعد فقه، ج ‌3، ص 62 و 63.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد