این پرسش، دارای چند صورت است:
یک.
اگر طلا و نقره دارای شرایط «مسکوک به سکّه رایج معاملی» [یعنی مانند پول با آن معامله شود]، «بودن در ملک انسان» و «رسیدن به حدّ نصاب» باشد، زکات دارد؛
[1]
امّا هر گاه طلا و نقره سکّه دار رایج را خانم ها به صورت زینت آلات درآورند و از آن استفاده زینتی نمایند- مانند گردنبند و انگشتر – زکات ندارد.
[2]
دو.
امّا اگر طلا و نقره دارای شرایط بالا نباشد، – مانند این که معامله با آن رواج نداشته باشد – در این صورت، زکات ندارد.
[3]
لذا چون طلاهاى زمان حاضر، مسکوک به سکّه رایج معامله نیست، زکات ندارد.
[4]
ولی چنانچه طلا و جواهرات مورد استفاده جهت زینت بانوان نباشد، یا اضافه بر شأن و نیاز آنها باشد، و سال خمسى بر آن بگذرد، خمس دارد.
[5]
سکّه هاى بهار آزادى – اگر یک سال بماند – نیز فقط خمس دارند.
[6]
نمایه مربوط:
«خمس خانه و طلا»، سؤال 12807 (سایت: 12570)
.
این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.
[1]
. استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری توسط سایت اسلام کوئست؛ امام خمینى، توضیح المسائل (محشّى)، محقق و مصحح: بنى هاشمى خمینى، سید محمد حسین، ج 2، ص 128 – 132، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[2]
. توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 131؛ سیستانی و صافی گلپایگانی (استفتاء از دفاتر)؛
زنجانى: «طلا و نقره سکّهدارى که زن ها براى زینت به کار مى برند، در صورتى که معامله با آن رایج باشد، یعنى باز معامله پول طلا و نقره با آن شود، زکات آن واجب است؛ ولى اگر معامله با آن رایج نباشد زکات واجب نیست، ولى احتیاط مستحبّ در پرداخت زکات است»؛
توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 130.
[3]
. ر.ک: توضیح المسائل (محشّى)، ج 2، ص 128 – 132.
[4]
. مکارم شیرازی (استفتاء از دفتر).
[5]
. مکارم شیرازی، سیستانی و صافی گلپایگانی (استفتاء از دفاتر).
[6]
. مکارم شیرازی (استفتاء از دفتر)؛ فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ج 1، ص 167 و 168، س 648، انتشارات امیر قلم، قم، چاپ یازدهم، بی تا؛ بهجت، محمد تقی، استفتاءات، ج 3، ص 53، س 3558، نشر دفتر حضرت آیت الله بهجت، قم، چاپ اول، 1428ق.