خانه » همه » مذهبی » من در برخی موارد که مطالب شهوت انگیزی می خوانم، دچار حالت های هیجانی خاصی می شوم، آیا این کار اشکال دارد و نام آن استمنا است؟ آیا درصورت این که شک داشته باشیم که مایعی خارج شده یا نه، بازهم باید غسل کنیم؟

من در برخی موارد که مطالب شهوت انگیزی می خوانم، دچار حالت های هیجانی خاصی می شوم، آیا این کار اشکال دارد و نام آن استمنا است؟ آیا درصورت این که شک داشته باشیم که مایعی خارج شده یا نه، بازهم باید غسل کنیم؟

«استمناء» یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است.

 

استمنا هم ، انواعی دارد؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز. اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمنا و حرام است.[1] توجه داشته باشید اگر معمولاً با چنین کارهایی(مطالعه مطالب شهوت انگیز) منی از شما خارج می شود (اگرچه هم ظاهراً قصد نداشته باشید)، با آمدن منی، استمناء است که یکی از گناهان بزرگ می باشد.[2] ولی اگر جنب نشوید و منی خارج نشود احکام استمناء را ندارد.[3]

 

به هر حال، سعی کنید چنین مطالبی را نخوانید؛ زیرا اگر چه آبی که از شما خارج شود منی نباشد، ولی این کار شما جزء لذت هایی است که اولاً: جایز نیست، و ثانیاً: ممکن است شما را به سوی حرامی مانند استمنا بکشاند.

 

در مورد سوال دوم: نظر شما را به چند مسئله از مراجع معظم تقلید جلب می نماییم:

 

اگر منى از جاى خود حرکت کند[4] و بیرون نیاید، یا انسان شک کند که منى از او بیرون آمده یا نه، غسل بر او واجب نیست.[5]

 

اگر علم پیدا کردید که منى است، نجس است و غسل جنابت بر شما واجب مى‏شود، و در صورت شکّ اگر با جهش و شهوت خارج شده، یا با جهش و بعد سستی بدن حاصل شده، حکم منی را دارد و غسل هم واجب است و اگر این علائم را نداشته باشد غسل واجب نیست.[6]

 

برای آگاهی بیشتر نمایه زیر را مطالعه کنید:

 


نشانه های منی، سؤال شماره 7014 (سایت: 7116)
.

 

 




[1]


. مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام (ره)، ج 1، ص 44.7، مسئله ی 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص 34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334. با استفاده از 

سؤال 468 (سایت: 507)

.



[2]



با استفاده از سؤال 6829 (سایت: 6917)

 .



[3]

 با استفاده از سؤال 7410.




[4]


 آیت الله مکارم : امّا از ریختن آن به بیرون جلوگیرى به عمل آورد یا به علّتی دیگر بیرون نیاید ، هم چنین اگر شکّ کند که بیرون آمده یا نه غسل واجب نیست.



[5]

 توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 211، م 352 .



[6]

 مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏1، ص 72.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد