1. پیشنهاد طلاق عایشه در قضیه “افک ” در بعضی از منابع اهل سنت نقل شده است. در منابع شیعه نیز این قضیه تنها در یک مورد و توسط شخص عایشه نقل شده است.[1] با توجه به اختلافات موجود بین ایشان و حضرت علی (ع)، ممکن است این نقل به دلیل اغراض سیاسی بوده باشد که در این صورت نمی توان به این نقل اعتماد کرد. بنا بر این اصل وجود چنین پیشنهادی برای ما مسجل نیست و به اثبات نرسیده است تا به بررسی علت آن بپردازیم.
2. گذشته از این، بعضى گفتهاند: پیامبر اسلام (ص) در باره اتهام عایشه، با بعضى از یارانش که علی بن أبی طالب (ع) هم یکى از آنان بود، مشورت و تبادل نظر کرد و علی (ع) به طلاق عایشه اشاره نمود و همین باعث شد که عایشه جنگ جمل را به پا و بر علی خروج کرد، ولى این موضوع صحیح نیست؛ چرا که اولا: ما این روایت را که به آن استناد کردهاند جایى ندیدهایم. و آن را صحیح نمىدانیم. اضافه بر این که شخصیتى مثل پیامبر اسلام که خودش عقل کل بود احتیاجى به اشاره دیگرى نداشت؛ چرا که خودش اعلم و افضل عموم خلق بود. و … .[2]