یکی از سنتهای تغییر ناپذیر الهی امتحان و آزمایش بندگان است. این امتحان با اسباب و وسایل و حوادث مختلف و متفاوتی انجام میشود. در بعضی از مواقع خداوند، ظالمان را وسیله امتحان افراد دیگر قرار میدهد در حالی که خود ظالم توجه ندارد که وسیله امتحان الهی قرار گرفته است. و اینکه ظالم وسیله امتحان قرار گرفته است چیزی از زشتی کار او و استحقاق او برای عذاب نمیکاهد؛ زیرا خداوند به او امر نکرده که وسیله آزمایش قرار بگیرد، بلکه تکویناً طوری شرایط را آماده کرده است که هرگاه ظالم، با اختیار و اراده خود ظلمی را مرتکب شود، همان ظلم او که مخالف امر پروردگار است، وسیله آزمایش دیگران شود. بر این اساس، این ظلم از آن جهت که فعل اختیاری این فرد است عقاب دارد و ظالم به خاطر ارتکاب آن عذاب میشود.