ممکن است گفته شود که در عصر حاضر، زنان، هم دوش مردان به فعالیتهاى اقتصادى اشتغال دارند و در تأمین مخارج زندگى با مرد شریک هستند، پس دلیلى بر کم بودن دیۀ آنها در عصر کنونى وجود ندارد.
در پاسخ به این اشکال مىتوان گفت: اولاً: اگر چه دیه زن نصف دیه مرد است،[1]ولی نصف بودن دیۀ زن نسبت به مرد مادامى است که دیه بیشتر از ثلث شود و الاّ دیۀ مرد و زن در کمتر از ثلث با هم مساوى است. لذا اگر دلیل نصف بودن دیۀ زن، مسئلۀ نقص او بود، باید همه جا دیۀ او نصف دیۀ مرد مىشد.[2]
ثانیاً: اگر برای گروهی قانونی تشریع شده است، قانون باید بیشترین جمعیت آماری را در بر بگیرد. اگر یکی از حکمت های نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، انجام فعالیت های اقتصادی توسط مرد است، این حکمت با توجه به اغلب جامعه بیان شده است. بله! احیاناً زنانی پیدا می شوند که وظیفه های اقتصادی خانواده را تحمل می کنند، ولی این باعث نمی شود که قانون به این علت،حذف شده یا تغییر کند.
برای دیدن نمایه های مربوط، به آدرس های ذیر مراجعه کنید:
1. سؤال 117 (سایت: 2379) (تفاوت دیه زن و مرد در اسلام).
2. تفاوت دیه زن و مرد
در پاسخ به این اشکال مىتوان گفت: اولاً: اگر چه دیه زن نصف دیه مرد است،[1]ولی نصف بودن دیۀ زن نسبت به مرد مادامى است که دیه بیشتر از ثلث شود و الاّ دیۀ مرد و زن در کمتر از ثلث با هم مساوى است. لذا اگر دلیل نصف بودن دیۀ زن، مسئلۀ نقص او بود، باید همه جا دیۀ او نصف دیۀ مرد مىشد.[2]
ثانیاً: اگر برای گروهی قانونی تشریع شده است، قانون باید بیشترین جمعیت آماری را در بر بگیرد. اگر یکی از حکمت های نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، انجام فعالیت های اقتصادی توسط مرد است، این حکمت با توجه به اغلب جامعه بیان شده است. بله! احیاناً زنانی پیدا می شوند که وظیفه های اقتصادی خانواده را تحمل می کنند، ولی این باعث نمی شود که قانون به این علت،حذف شده یا تغییر کند.
برای دیدن نمایه های مربوط، به آدرس های ذیر مراجعه کنید:
1. سؤال 117 (سایت: 2379) (تفاوت دیه زن و مرد در اسلام).
2. تفاوت دیه زن و مرد
[1]. بر اساس برخی از روایات، دیه زن نصف دیه مرد است از جمله روایتی که در آخر ان از امام صادق (ع) چنین آمده است: … و دیه زن، نصف دیه مرد است. (کافی، ج 7، ص 298)