آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، خامنهاى، فاضل و نورى: اگر همه خونهايى كه ديده با روزهايى كه در وسط پاك شده، روى هم ده روز يا كمتر از آن باشد، همه آنها نفاس محسوب مىشود؛ حتى روزهايى كه در وسط پاك شده است. بنابر اين اگر در روزهايى كه پاك شده، روزه گرفته است، بايد آنها را قضا كند؛ ولى نماز قضا ندارد.
آيات عظام سيستانى و صافى: اگر همه خونهايى كه ديده با روزهايى كه در وسط پاك شده، روى هم ده روز يا كمتر از آن باشد، بنابر احتياط واجب روزهايى كه خون ديده نفاس قرار دهد و در روزهايى كه پاك شده، آنچه را كه بر نفساء حرام است ترك كند و عبادتهاى خود را به جا آورد. بنابر اين اگر در روزهايى كه پاك شده، روزه گرفته است، بايد آنها را قضا كند؛ ولى نماز قضا ندارد.
آيةاللَّه مكارم: اگر همه خونهايى كه ديده روى هم ده روز يا كمتر از آن باشد، همه آنها نفاس محسوب مىشود و روزهايى كه در وسط پاك شده، نفاس محسوب نمىشود. بنابر اين اگر در روزهايى كه پاك شده روزه گرفته، صحيح است و لازم نيست قضا كند.
آيةاللَّه وحيد: اگر همه خونهايى كه ديده، با روزهايى كه در وسط پاك شده، روى هم ده روز يا كمتر از آن باشد، همه آنها نفاس محسوب مىشود و روزهايى كه در وسط پاك شده است – اگر در ايام عادت باشد – آن هم نفاس شمرده مىشود. در غير اين صورت بايد احتياط كند؛ يعنى، آنچه را كه بر نفساء حرام است، ترك كند و عبادتهاى خود را هم به جا آورد. بنابر اين اگر در روزهايى كه پاك شده، روزه گرفته است، بايد آنها را قضا كند؛ ولى نماز قضا ندارد.
منبع:
توضيحالمسائل مراجع، م 515 ،آيت الله وحيد، توضيحالمسائل، م 521.و دفتر:آيت الله خامنهاى.