«يَأَيهَُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا»اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شما را از يك انسان آفريد و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمين) منتشر ساخت. و از خدايى بپرهيزيد كه (همگى به عظمت او معترفيد و) هنگامى كه چيزى از يكديگر مى خواهيد، نام او را مى بريد! (و نيز) (از قطع رابطه با) خويشاوندان خود، پرهيز كنيد! زيرا خداوند، مراقب شماست.[1]
منظور از نفس واحده در اين آيه آدم عليه السلام و مراد از زوج، همسر او حوا است. زوج در لغت به معناي همسر است چه زن و چه مرد، كلا در مورد هرچيزي كه جفت داشته باشد لغت زوج بكار مي رود. در مورد حيوانات، در كفش كه جفت است و در موارد ديگر. منظور از جمله«خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا» در اين آيه اين است كه همسر آدم نيز مانند خود آدم و از جنس او(بشر) بود. بنابراين آنچه برخي گفته اند كه حوا از بدن آدم يا از دنده او خلق شد، صحيح نيست. در تورات و برخي روايات به اين مسئله اشاره شده كه حوا از دنده آدم خلق شد. اما با توجه به آيات قرآن در مي يابيم كه منظور اين است كه زن و مرد از يك جنس خلق شده اند و هر دو انسان اند. مانند آيه 21 سوره روم كه خداوند مي فرمايد:« وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» از نشانه هاى قدرت خدا اين است كه همسران شما را از جنس شما قرار داد تا بوسيله آنها آرامش بيابيد. بنابراين مراد تنها نشان دادن يكي بودن جنس زن و مرد است و نه چيز ديگر.[2]
در روايتي از امام صادق (ع) نقل شده كه از وي پرسيدند آيا حوا از دنده آدم خلق شده است؟ حضرت پس از تنزيه خداوند از اين نسبت و اشاره به قدرت او اين موضوع را به كلي تكذيب كرده، فرمودند كه خداوند هر دو را از گل آفريده است.[3]
اين روايت نشان مي دهد كه موضوع خلق حوا از بدن آدم تنها جزء خرافات مردم بوده كه شايد توسط يهوديان كه در تورات خود اين داستان را خوانده بودند به اعتقاد مسلمانان رخنه كرده و باعث پيدايش روايات جعلي بسياري در اين زمينه شده است. اما قرآن كريم و اين روايت امام صادق(ع) اين موضوع را تكذيب مي كند.
پي نوشت:
[1] .نساء،1
[2] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم،1417، ج4، ص: 136 ؛ تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية ، تهران،1374،ج3، ص: 246
[3] . تفسير نور الثقلين، انتشارات اسماعيليان ،قم،1415،ج1، ص: 430-429